ورزش ایران

پیام وزیر ورزش و جوانان برای روز شهدای ورزشکار
کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان به‌مناسبت اول اردیبهشت‌ماه، روز شهدای ورزشکار پیامی صادر کرد.
در پیام کیومرث هاشمی آمده است:
«مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۴۰۱ و نام‌گذاری اول اردیبهشت ماه، سالروز تولد شهید ابراهیم هادی در تقویم رسمی کشور به عنوان روز شهدای ورزشکار، یک اقدام مهم و نشانه‌ای بارز از پهلوانی قهرمانانی است که مدال‌شان، پلاک‌شان شد.
آنها دلاورانی بودند که دوران طلایی ورزش و تحصیل را برای دستیابی به مدال و مدارج علمی نادیده گرفتند و دفاع از کیان مملکت را در اولویت برنامه‌های خود قرار دادند تا سندی ماندگار برای همراهی خالصانه و پهلوانانه‌ جامعه‌ ورزش ایران اسلامی در دوران طلایی دفاع مقدس، به ثبت برسد.
پهلوانی قهرمانان ایران در دوران بعد از جنگ تحمیلی در دفاع از حرم آل‌الله و حریم کشور نیز تداوم یافت تا ورزشکاران با اهدای جان به عنوان باارزش‌ترین سرمایه‌ وجودی و یکی از بارزترین مصادیق مرام پهلوانی به خیل بزرگ‌ترین سخاوتمندان جامعه‌ بشری بپیوندند. آنان «از جان گذشتن» را برای تحقق اهداف مقدس، عینیت و حقیقت بخشیدند.
اول اردیبهشت‌ماه را با گرامیداشت یاد و خاطره‌ بیش از پنج‌هزار شهید ورزشکار گرامی‌ می‌دارم و به روح پرفتوح‌شان که غیرتمندانه از این خاک دفاع کردند، درود می‌فرستم و مراتب خضوع خود را در برابر پدران عزیز و مادران گرامی شهدا که چنین مفاخری را تربیت و پرورش دادند، اعلام می‌دارم.»


ووشو جام جهانی را از دست می‌دهد
شاید سفر تیم ملی ووشوی ایران به رقابت‌های جام جهانی با لغو پروازهای چینی به این کشور لغو شود.
بعد از اینکه تیم ملی جودو به خاطر سیل امارات و لغو پروازها از حضور در مسابقات قهرمانی آسیای هنگ‌کنگ جا ماند و ملی‌پوشان کشتی نیز برای بازگشت از مسابقات قهرمانی آسیا دچار مشکل شدند، بعید نیست ووشو هم به انتخابی جام جهانی نرسد.
قصه از این قرار بود که تیم ملی ووشو ایران برای حضور در مسابقات انتخابی جام‌جهانی، باید ساعت 22 امشب با پرواز «چاینا ایرویز» اول به ارومچی و بعد به شانگ‌های میزبان مسابقات برود، اما شرکت هواپیمایی چینی از لغو پرواز‌ش خبر داد.
امیر صدیقی رئیس فدراسیون ووشو با تأیید لغو پرواز هواپیمای چینی می‌گوید: «متأسفانه دیروز شرکت چینی با صدور اطلاعیه‌ای از لغو پروازهای امروزش خبر داد. بعد از این اتفاق ما در تلاش هستیم از همه ظرفیت‌های خود استفاده کنیم تا ملی‌پوشان را به محل برگزاری مسابقات اعزام کنیم.»
رقابت‌های انتخابی جام‌جهانی ووشو از 4 تا 6 اردیبهشت ماه برگزار می‌شود. تیم ملی ووشو کشورمان بعد از عدم صدور روادید برای حضور در مسابقات جام‌جهانی امریکا به دنبال سهمیه حضور در جام‌جهانی از طریق این مسابقات بود.


صعود 3 قایقران ایران به فینال آسیا
در روز پنجمی الناز شافعیان قایقران 500 متر کایاک در قهرمانی آسیای توکیو و ‌انتخابی المپیک، نبی رضایی، علی آقامیرزایی و فاطمه مجلل فینالیست شدند.
الناز شافعیان در فینال کایاک تکنفره 500 متر بانوان در قهرمانی آسیا و انتخابی المپیک با رکورد 2:09.807 دقیقه پنجم شد اما سهمیه المپیک نگرفت.
نبی رضایی در گروه دوم مقدماتی کانوی 1000 متر مردان در رقابت با پاروزنان تاجیکستان، کره، ازبکستان، هند و تایلند با زمان 4:00.347 دقیقه و اولی گروهش به فینال صعود کرد.
علی آقامیرزایی هم دردور مقدماتی کایاک 1000 متر مردان در رقابت با قایقرانان قزاقستان، چین‌تایپه، هنگ‌کنگ، ازبکستان، سنگاپور و هند با زمان 3:38.876 دقیقه با عبور از خط پایان، فینالیست شد.
فاطمه مجلل هم در رقابت‌های روئینگ آسیا و انتخابی المپیک به میزبانی کره در روئینگ تک‌نفره بانوان با دومی گروهش در دور نیمه‌نهایی با زمان 8:03.47 دقیقه فینالیست شد.


رأی FIBA به سود بسکتبال گرگان
کمیته انضباطی فدراسیون جهانی بسکتبال در منطقه آسیا، تیم الریاضی لبنان را با جریمه سنگین تنبیه کرد.
پرونده درگیری بین هواداران دو تیم الریاضی و ساجس لبنان درآخرین بازی مرحله نیمه‌نهایی سوپر لیگ بسکتبال غرب آسیا به کمیته انضباطی فدراسیون جهانی بسکتبال (FIBA) رفت که محرومیت هواداران الریاضی حریف شهرداری گرگان در فینال به سود نماینده ایران شد. طبق رأی علاوه‌بر جریمه نقدی باشگاه، هواداران افراطی (الترا فنز) تیم الریاضی لبنان، برای یک سال از حضور در سالن مسابقات محروم هستند. یکی از هواداران افراطی الریاضی نیز به مدت ۵ و یکی دیگر از آنها هم به مدت ۲ سال، از حضور در بازی‌های این تیم برای تشویق محروم شدند. البته باشگاه الریاضی لبنان باید مبلغ ۵۰۰۰۰ فرانک سوئیس یا معادل آن به دلار امریکا را به صورت جریمه نقدی پرداخت کند.

جستجو
آرشیو تاریخی