صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و سه - ۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و سه - ۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۱۱

اخبار

شکست انحصار امریکا توسط فناوران ایرانی
با ساخت کیت انتقال ژن با پایه کربنی توسط فناوران یک شرکت دانش‌بنیان، انحصار امریکا در ساخت این محصول شکست. به گزارش روابط عمومی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، مرتضی کریمی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان سپید درمان وارنا متشکل از پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: این کیت، پیش از این در انحصار کشور امریکا بود اما با بومی‌سازی آن به این انحصار پایان دادیم.‌مرتضی کریمی با اشاره به اینکه کارکرد این محصول، انتقال محتوای ژنتیکی به درون سلول در محیطی آزمایشگاهی است، افزود: این کیت در حوزه کشت سلول و فناوری نانو به کار گرفته می‌شود. از این رو، در مراکز تحقیقاتی و پژوهشکده‌هایی که در زمینه انتقال ژن فعالیت می‌کنند، کاربرد دارد. وی با بیان اینکه سالانه بالقوه ظرفیت تولید پنج هزار کیت انتقال ژن را داریم، تصریح کرد: در حال حاضر به تولید هزار کیت بسنده کرده‌ایم تا در خصوص میزان تقاضای بازار به ارزیابی برسیم. کریمی یادآور شد: با تولید این کیت می‌توانیم سلول‌های زنده بیشتری به دست بیاوریم. به گفته وی، قیمت نمونه‌های خارجی ۱۸ تا ۲۰ میلیون تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد اما در نمونه بومی‌سازی شده، قیمت این کیت با همان تعداد، ظرفیت و کیفیت تنها ۵.۵ میلیون تومان خواهد بود. کریمی خاطرنشان کرد: در زمینه صادرات کیت انتقال ژن هنوز اقدامی نکرده‌ایم اما با این حال، ورود به بازار خلیج فارس و آسیا را در دستور کار خود داریم.

بومی‌سازی ۳ واکسن تا پایان ۱۴۰۳
مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان از کسب دانش فنی و ساخت اولیه ۳ واکسن روتاویروس کودکان، هاری انسانی و مننژیت برای نخستین بار در داخل کشور خبر داد. به گزارش مهر، علی‌اکبر‌رضایی گفت: از سال ۱۳۹۶ به دستور مقام معظم رهبری قرار بود واکسن روتاویروس کودکان در داخل کشور تولید شود اما به هر دلیلی تاکنون تولید نشده است. بومی‌سازی این واکسن یک الزام است و باید در واکسیناسیون سراسری کودکان قرار بگیرد. وی خاطرنشان کرد: در دنیا ۵ کمپانی بزرگ امریکایی، انگلیسی، هندی و ویتنامی تولیدکنندگان اصلی این واکسن هستند و ما توانستیم به عنوان پنجمین کشور، ساخت اولیه این واکسن را انجام دهیم. رضایی یادآورشد: شرکت ما در حال حاضر وارد فاز تحقیق و توسعه واکسن هاری انسانی شده و در حال گذراندن تست‌های آن هستیم و امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۳ تست‌های حیوانی کامل شود. وی همچنین از ساخت واکسن مننژیت خبر داد و گفت: فعلاً تمام واکسن‌های مننژیت وارداتی است. از ۳ سال گذشته وارد فاز تحقیق و توسعه این واکسن شدیم و امیدوارم بتوانیم آن را تا پایان ۱۴۰۳ به مرحله تولید انبوه برسانیم.

رکوردشکنی برای فضانوردان روس
۳ فضانورد روس از لایه استراتوسفر جو زمین با چتر نجات از ارتفاع ۱۰۵۰۰ متری زمین، در قطب شمال فرود آمدند و به این ترتیب یک رکورد جهانی ثبت کردند. به گزارش مهر، این فضانوردان در این عملیات، نمونه اولیه یک سیستم ارتباطی برای قطب را نیز آزمایش کردند. با وجود آنکه فضانوردان ماسک‌های گرمایشی استفاده کردند، اما گونه‌های هر سه نفرشان دچار سرمازدگی شده بود. آنها با سرعت ۳۰۰ کیلومتر برساعت فرود آمدند و دمای هوا نیز حدود ۵۰- درجه سانتیگراد بود. این سه نفر که نزدیک مقر قطبی روسیه در بارنئو فرود آمدند، توانستند با استفاده از ژنراتورهای دیزلی یک سرور را روشن و با ماهواره ارتباط برقرار کنند. این تجهیزات قبلاً از ارتفاع پایین‌تر به همین منطقه ارسال شده بود. در حالی که روسیه، چین و امریکا برای دستیابی به منابع، مسیرهای تجاری و مزایای نظامی با یکدیگر رقابت می‌کنند، برقراری ارتباط در قطب شمال احتمالاً اهمیت بیشتری می‌یابد.

هوش مصنوعی جدید متا از راه رسید
متا پلتفرمز نسخه اولیه جدیدترین مدل زبانی بزرگ خود به نام Llama3 و یک ابزار تولیدکننده عکس را عرضه کرد. این ابزار تولید عکس، تصاویر را به طور آنی آپدیت می کند. مدل‌های هوش مصنوعی مذکور با دستیار مجازی این شرکت به نام Meta AI یکپارچه خواهند شد. متا این دستیار را به عنوان پیچیده‌ترین ابزار میان نسخه‌های مشابه رایگان معرفی و اعلام کرده عملکرد آن در حوزه‌هایی مانند استدلال، کدنویسی و نوشتن خلاقانه با ابزارهای شرکت‌های رقیب مانند گوگل و استارتاپ فرانسوی Mistral AI قابل مقایسه است. دستیار هوش مصنوعی به روزرسانی شده متا در آینده در فیس بوک، اینستاگرام، واتس اپ و مسنجر نقش برجسته تری می یابد. همچنین این ابزار یک وب سایت جداگانه دارد تا بتواند به طور مستقیم با چت جی پی تی شرکت اوپن ای آی رقابت کند.

جستجو
آرشیو تاریخی