صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و سه - ۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و سه - ۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۱۱

یک باغچه کوچک و مدرن در‌آشپزخانه

صهبا ملک
خبر‌نگار

هر روز اخبار تازه‌ای از آلودگی میوه‌ها و سبزیجات به نیترات و کودهای شیمیایی به گوش می‌رسد و این موضوع نگرانی‌هایی به دنبال داشته است. فعالان حوزه فناوری برای رفع این دغدغه دست به کار شده‌اند تا هر کسی بتواند یک باغچه مدرن در آشپزخانه کوچک خود داشته باشد. یک باغچه عمودی به ارتفاع 120 سانتیمتر و عرض 60 سانتیمتر که فاصله کاشت سبزیجات تا رسیدن به میز غذاخوری را کاهش می‌دهد. بیشتر محصولات حداقل 30 درصد از مواد مغذی خود را در عرض سه روز پس از برداشت، از دست می‌دهند. به عنوان مثال اسفناج می‌تواند 90 درصد ویتامین C خود را ظرف 48 ساعت از دست بدهد. بنابراین کاهش فاصله برداشت محصول تا میز غذا می‌تواند کمک قابل توجهی به سلامت مردم کند.
باغچه سبزیجات Agwa یک محصول جالب توجه و مجهز به هوش مصنوعی است که می‌تواند تا حدود 60 کپسول(پاد) حاوی بذر سبزیجاتی مانند کاهو، کلم چینی چوی، پیازچه، تربچه، اسفناج، گوجه‌فرنگی و سایر سبزیجات و صیفی‌جات را در خود پرورش دهد. با کمک این ماشین هوشمند، می‌توان در هر زمان و مکانی به محصولات تازه، تمیز و خوشمزه دسترسی داشت؛ ماشینی که توسط الگوریتم‌های هوش مصنوعی به رشد سبزیجات کمک کرده و شرایط رشد را به صورت خودکار و از راه دور تنظیم می‌کند.
Agwa‌2.0 آن‌قدر پیچیده است که می‌تواند سبزیجاتی با نیازهای نوری و آبی مختلف را به طور همزمان پرورش دهد. علاوه بر دسترس و تازه بودن محصولات در این روش، کاربر می‌تواند اطلاعاتی همچون نوع کودهای مورد استفاده در رشد گیاه و آفت‌کش‌های احتمالی را نیز در اختیار داشته باشد چرا که این داده‌ها به گوشی هوشمند وی ارسال می‌شود. برای پرورش سبزیجات توسط Agwa‌2.0، تنها کافی است کاربر پس از خرید دستگاه، از اپلیکیشن ویژه آن، نام سبزیجات مورد نظر خود را انتخاب کند تا کپسول(پاد) آن گیاه برایش ارسال شود. کاربر کپسول‌های حاوی بذر را در سینی مربوطه قرار می‌دهد و پس از قرار دادن آن در دستگاه، عملاً هوش مصنوعی به کمک گیاه می‌آید. در واقع کاربر کپسول حاوی بذر را در جای خود قرار می‌دهد اما از این پس، تصمیمات نظارت، تنظیم و رشد توسط یک کامپیوتر (زراعت مجازی هوش مصنوعی مبتنی بر ابر AGWA) گرفته می‌شود.
هر سینی این دستگاه مجهز به وای فای است، 3 دوربین نظارتی دارد و سنسورهای حساس به میزان آب، PH بستر خاک گیاه و همچنین حساس به میزان دما و رطوبت، عملکردی دقیق دارند تا گیاه در شرایطی ایده‌آل رشد کند. به جای نور خورشید، یک منبع نور مصنوعی وجود دارد که نور مناسب هر گیاه را به آن می‌تاباند. داده‌های مربوط به رشد سبزیجات هم از طریق اپلیکیشن در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. این سیستم با استفاده از تکنولوژی ردیابی تصاویر به شناسایی نوع گیاه می‌پردازد و نرخ رشد و وضعیت سلامت گیاه را بررسی می‌کند. همچنین با آنالیز تصاویر دوربین‌های مربوط به هر سینی و اطلاعات سنسورها می‌تواند زمان دقیق برداشت هر محصول را به صورت جداگانه به کاربر اطلاع دهد. حتی کاربر می‌تواند از راه دور بر سلامت مزرعه کوچک خود نظارت داشته باشد و میزان رشد محصولات را ببیند. به این ترتیب حتی کاربرانی که تاکنون هیچ تجربه‌ای در کاشت سبزیجات نداشته‌اند هم می‌توانند یک مزرعه پربار کوچک داشته باشند و یک ظرف سالاد پر از سبزیجات تازه و تمیز، سر میز آشپزخانه خود ببرند. این دستگاه نه‌تنها گزینه‌ای مناسب برای پرورش سبزیجات در آشپزخانه محسوب می‌شود بلکه می‌تواند به خدمه کشتی‌هایی که مدت زمان زیادی روی دریاها هستند نیز کمک کند تا همیشه سبزیجات سالم و تازه در دسترس داشته باشند.

جستجو
آرشیو تاریخی