صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و سی و هشت - ۲۷ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و سی و هشت - ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۱۵

چین می‌تواند بزرگترین بازار هدف صنایع دستی ایران باشد

صادرات صنایع دستی با سرمایه خصوصی

مدیرکل بازاریابی و تجاری‌سازی صنایع‌دستی کشور می‌گوید که طی 3 - 2 ماه آینده بر پایه سرمایه بخش خصوصی با هدف صادرات صنایع دستی شاهد راه‌اندازی و ثبت رسمی یک شرکت خواهیم بود. این شرکت به گفته فرزاد اوجانی راهگشای صادرات صنایع دستی و رفع نقص‌های بزرگ این حوزه خواهد بود. او به ایلنا می‌گوید:از خلق ایده گرفته تا آخرین فاز ۱۸گانه که صادرات است در این شرکت مورد توجه قرار می‌گیرد و تجاری‌سازی می‌شود. زنجیره‌های ارزش‌گذاری صنایع دستی و پیوندهای نسلی با ایجاد این شرکت در کنار هم قرار می‌گیرند؛ آنچه که در صادرات و قطعاً اقتصاد و ارزش افزوده اثرگذار خواهد بود. به گفته او با فعالسازی صادرات، چرخ‌های تولید به حرکت در آمده و برندسازی بیش از پیش مطرح خواهد شد. اوجانی اعتقاد دارد کشور چین می‌تواند بزرگترین و بهترین بازار هدف در حوزه صادرات صنایع دستی ایران باشد و می‌گوید: قرابت فرهنگی، جمعیت و میزان درصد پولدارهای مردم چین از دلایل اصلی است که این کشور را تبدیل به بزرگترین بازار هدف ایران می‌کند. ترکیه، الجزایر، آلمان، پاکستان و قطر پس از چین، می‌توانند بازار هدف ما باشند و بر صادرات صنایع دستی تأثیربگذارند.

ثبت شرکت توسعه صنایع دستی در کمتر از سه ماه
استراتژی تأثیرگذار در صادرات صنایع دستی در گرو توانمندسازی و قوی شدن بخش خصوصی صنایع دستی است. اوجانی می‌گوید: بخش خصوصی در حوزه تولید، توانمند است.
به لحاظ کمی تولیدات خوبی داریم، به لحاظ کیفی هم امکان توسعه یافتن دارد اما در بخش بازاریابی، نیازمند بخش خصوصی توانمند هستیم که باید به صورت شرکتی بزرگ ایجاد شود. اوجانی می‌گوید که معاونت صنایع دستی یک سال همه دغدغه‌ خود را روی این موضوع به عنوان برنامه‌ای استراتژیک قرار داده است تا بتواند شرکتی قوی و علاقه‌مند به صورت بخشی و غیربخشی از فعالان خصوصی ایجاد کند. او ادامه می‌دهد: افرادی را شناسایی کرده‌ایم که هم بخشی و هم فرابخشی هستند.
برخی سرمایه‌دار و تعدادی هم فعالان صنایع دستی هستند. سعی داریم ساختار درست این شرکت را بنویسیم. مشاور گرفته شده و طی دو تا سه ماه آینده ثبت رسمی وقانونی این شرکت را با سرمایه بخش خصوصی خواهیم داشت.
با ایجاد این شرکت، نقیصه بزرگ صنایع دستی که حوزه صادرات است مرتفع خواهد شد.
تأثیرگذاری یک بازار در حوزه صنایع دستی اهمیت بالایی دارد. وی درباره دلایل نبود چنین شرکتی در حوزه صنایع دستی و صادرات می‌گوید: چنین موردی سال‌ها پیش وجود داشت اما دولت باید سازکار آن را انجام می‌داد. اواسط دهه هشتاد شرکت بازرگانی صنایع دستی ایران فعال شده بود که دولت ۶۳ فروشگاه داخل کشور، پایانه صادراتی و شو روم داشت. دولت در حوزه فروش صنایع دستی در کل فعال بود و در مقیاس اندک صادرات داشت.
وی به نبود بخش خصوصی توانمند و فعالیت‌های جزیره‌ای در آن زمان اشاره می‌کند و می‌گوید: درصدد اجماع این فعالان هستیم تا به صورت شرکت گرد هم آیند و در قالب شرکت سهامی عام فعالیت کنند.
اگر شاکله شرکت مشخص شود، سرمایه اولیه جذب خواهد شد و۲۰ درصد کل سهام را بنابر پیش‌بینی ما هنرمندان می‌خرند. مرحله نخست بحث آموزش را به عنوان آماده‌سازی اولیه برندسازی در حوزه صنایع دستی در نظر گرفته‌ایم که آن هم توسط این شرکت عملیاتی خواهد شد.

عراق، افغانستان، ترکیه و آلمان
وی به چین اشاره می‌کند که امکان تبدیل شدن به بزرگترین و بهترین بازار هدف در حوزه صادرات صنایع دستی ایران را دارد. زمانی‌که صادرات فعال شود، تولید راه می‌افتد و برندسازی انجام می‌گیرد.
به گفته اوجانی شاخص‌های عمومی صادرات و صنایع دستی این قابلیت را دارد که در هر کشوری بازار هدف باشد زیرا دارای تنوع کالایی بسیار بالایی است و از چرم گرفته تا حصیر و زیرانداز در حوزه صنایع دستی تولید می‌شود.
عراق، افغانستان، ترکیه و آلمان بر اساس منابع گمرک بزرگترین مراکز صادرات صنایع دستی ایران هستند و بیشترین صادرات را از شیشه گرفته تا سرامیک و زیرانداز به این کشورها داریم. اوجانی ادامه می‌دهد: کشورهای آسیای میانه از جمله کشورهایی هستند که به آنها صنایع دستی صادر می‌کنیم. همچنین به کشورهای حوزه خلیج فارس و عراق زیورآلات و سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی صادر می‌کنیم.
 اوجانی اقتصاد صنایع دستی را یک اقتصاد هویت بنیان می‌داند و می‌گوید: پایه‌های اساسی این اقتصاد بر پایه هویت مردم، کشور و هنرمندان شکل می‌گیرد.
از این رو محصول تولیدی با هویت خود می‌تواند بازارهای خود را داشته باشد و شناخت کامل نسبت به صنایع دستی دربازارهای هدف ما وجود دارد.
وی با اشاره به افزایش سقف خروج مصنوعات نقره‌ای دست‌ساز و حذف ضمانت‌نامه بانکی می‌گوید: در سال ۹۶ لایحه‌بند (ب) ماده ۱۱ قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع‌دستی تصویب شد.
بر اساس آن برای خروج مصنوعات نقره دست‌ساز سقف تعیین شده بود اما موفق شدیم مصوبه‌ای برای لغو این لایحه تصویب کنیم و این سقف را برداریم.
همچنین برای حضور هنرمندان صنایع‌دستی در نمایشگاه‌های بین‌المللی، ضمانت نامه بانکی نیز حذف شده است و هر هنرمند صنایع دستی برای شرکت در نمایشگاه‌های خارجی می‌تواند با دریافت نامه‌ای از معاونت صنایع دستی کار خود را پیش ببرد. با این اتفاق در نمایشگاه‌ها در وقت و هزینه فعالان صنایع‌دستی صرفه‌جویی می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی