صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و سی و هفت - ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و سی و هفت - ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۵

تداوم حمایت برلین از تل‌آویو یک هفته بعد از حضور در دیوان دادگستری بین‌المللی

یورش پلیس آلمان به کنفرانس حمایت از فلسطین

فائزه سادات یوسفی
خبرنگار


در راستای حمایت آلمان از رژیم صهیونیستی، روز گذشته پلیس آلمان با یورش به محل برگزاری نشست فلسطین در شهر برلین ضمن متوقف کردن پخش زنده این کنفرانس، برق محل برگزاری را نیز قطع کرد.
پلیس آلمان در شبکه اجتماعی ایکس گفت که علت توقف برگزاری این کنگره حضور یکی از سخنرانان بود که اجازه فعالیت سیاسی در آلمان ندارد. پلیس به نام این سخنران اشاره نکرد اما شرکت‌کنندگان اعلام کردند که اشاره پلیس آلمان به «غسان ابوسته» جراح فلسطینی-انگلیسی است که به تازگی به عنوان رئیس دانشگاه گلاسکوی اسکاتلند انتخاب شده است. آنها همچنین گفتند که مقامات آلمان به منظور جلوگیری از شرکت وی در کنفرانس فلسطین مجوز ورود وی به خاک آلمان را لغو کردند.
در این بین اما مسئولان برگزاری کنفرانس فلسطین اعلام کردند: «با وجود حمله پلیس آلمان به محل برگزاری اما عشق فلسطینیان به زندگی بر حامیان مرگ و نابودی که همراهی آلمان با نسل‌کشی غزه نمونه‌ای از آن است پیروز خواهد شد.»
العالم نوشت، کنفرانس حمایت از مسأله فلسطین تحت عنوان «کنفرانس فلسطین... ما شما را محاکمه خواهیم کرد»  توسط گروهی از فعالان و جنبش‌های سیاسی در آلمان با مشارکت فعالان آلمانی‌، فلسطینی‌ و یهودیان ضدصهیونیسم در برلین کلید خورده بود.
سازمان‌دهندگان این کنگره در تارنمای خود «نسل‌کشی و آپارتاید اسرائیل» را محکوم کرده و آلمان را به «همدستی» با رژیم صهیونیستی متهم کردند.
قرار بود در این کنفرانس سه‌روزه جمعی از سیاستمداران و فعالان از جمله یانیس واروفاکیس وزیر دارایی سابق یونان، ریچارد بوید باریت نماینده حزب خلق ایرلند نادیه سمور حقوقدان فلسطینی و غسان ابوسته پزشک فلسطینی و شماری دیگر از فعالان سخنرانی کنند. این درحالی است که نیکاراگوئه در دیوان بین‌المللی دادگستری  از آلمان به دلیل ارسال سلاح به اسرائیل شکایت کرده است و جلسه رسیدگی به این شکایت هفته پیش برگزار شد. علاوه بر این، روز گذشته پلیس نیویورک امریکا با یورش به حامیان فلسطین شماری را بازداشت کرد.
تظاهرات حمایت از فلسطین در کشورهای دیگری از جهان نیز برگزار شد. مردم اردن بعد از نماز جمعه در امان پایتخت این کشور با برگزاری راهپیمایی ضمن اعلام حمایت مجدد از مقاومت فلسطین و بویژه اسماعیل هنیه، خواستار توقف تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه و قطع روابط کشورشان با این رژیم شدند. همچنین هزاران نفر از شهروندان مراکشی در 54 شهر و در کشورهای نیوزیلند، بحرین و همچنین حامیان فلسطین در انگلیس راهپیمایی کردند. دانشجویان کانادایی نیز در حمایت از مردم غزه نام ۳۰ ساختمان دانشگاه مک‌گیل را به روستاهای فلسطینی ویران ‌شده توسط اشغالگران تغییر دادند.
درحالی که امروزه حمایت از مردم فلسطین و اعتراض به جنایات رژیم صهیونیستی بخشی از کنش سیاسی مردم جهان شده، حماس نیز از مردم خواست تا تظاهرات خود را همچنان به طور مستمر برگزار کنند.
عبداللطیف القانوع، سخنگوی حماس به المیادین گفت: از مردم تمام کشورهای عربی و اسلامی و آزادگان جهان می‌خواهیم، راهپیمایی‌ها را به راه انداخته و به تظاهرات ادامه دهند چراکه این یکی از مهم‌ترین راهکارهای حمایت از مردم فلسطین و اعمال فشار برای متوقف کردن جنگ علیه نوار غزه است. او در ادامه به تمام جبهه‌های مقاومتی که در این هفت ماه پیاپی جنگ، با ملت فلسطین، متحد بوده‌اند و از آن پشتیبانی کرده و حق آنها در دفاع از خود و سرنوشت‌شان را تأیید کردند، درود فرستاد.

جستجو
آرشیو تاریخی