صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و سی و هفت - ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و سی و هفت - ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۲۴

فضای مجازی

برنامه‌ای برای ادبیات دوستان
محمدکاظم کاظمی، شاعر و پژوهشگر فعال در حوزه ادبیات، تازه‌ترین حضور خود در فضای مجازی را به انتشار مطلبی درباره یکی از ویژه‌برنامه‌های شبکه چهار تلویزیون اختصاص داده. او درباره جلسه پیش روی این برنامه که «یادی از فروغ فرخزاد در سرزمین شعر» نام دارد، نوشته: «برنامه سرزمین شعر، هر شب حوالی ساعت 22:30 از شبکه چهار سیما پخش می‌شود که چند شب دیگر هم از آن مانده است.» کاظمی در ادامه درخصوص سایت‌هایی که علاقه‌مندان از آن طریق امکان مشاهده آنلاین برنامه مذکور را دارند نیز چند سطری نوشته است. اگر دوستدار بهره‌مندی از این برنامه ادبی هستید، سری به صفحه محمد کاظم کاظمی بزنید.
 
نوشته آرش خوش‌خو درباره «کاترین دونوو»
آرش خوش‌خو، منتقد سینما که هرازچندی مطالبی در نقد یا معرفی ساخته‌های مشهور سینمای جهان و همچنین هنرمندان شاخص کشورهای مختلف می‌نویسد، این مرتبه تازه‌ترین یادداشت خود را به «کاترین دونوو» اختصاص داده. او نوشته: «کاترین دونوو، نیاز چندانی به هنر بازیگری به مفهوم آکادمیکش نداشت. فن‌بیان، تک‌گویی‌های بلند و پرفرازونشیب، طوفان احساسات بر چهره...! نه؛ او فقط کافی بود در فیلمی حضور داشته باشد. او همیشه می‌توانست به سادگی در مرز معصومیت و گناه بایستد، بی‌آنکه تلاشی کند.»
 
کتاب شاه‌آبادی در فهرستی از برترین‌های جهان
حمیدرضا شاه‌آبادی، پژوهشگر و نویسنده ادبیات داستانی در استوری تازه‌اش، از راهیابی یک کتاب از نشر افق به فهرست آثار ممتاز جهان درباره کودکان دارای معلولیت خبر داده است. بر اساس اطلاعاتی که او به اشتراک گذاشته، این کتاب «موزی که می‌خندید» نام دارد و یکی از نوشته‌های شاه‌آبادی است. «کتاب موزی که می‌خندید» از جمله کتاب‌های تصویری و برای مخاطبان کم‌سن و سال است. کتاب تصویری به آثاری اطلاق می‌شود که در آنها تصاویر، نقشی مهم و محوری در انتقال مفاهیم به مخاطب ایفا می‌کنند؛ تا جایی که کودکان حتی بدون خواندن یا شنیدن متن و تنها با نگاه کردن تصاویر، به کلیت داستان و مفهوم و پیام آن پی می‌برند. نویسنده در این داستان از مهارت دوست‌یابی و نقش مؤثر و پررنگ دوست و دوستی در زندگی سخن گفته و ضرورت انکارناپذیر ارتباط با دیگران را یادآور شده است. طراحی و تصویرگری کتاب «موزی که می‌خندید» را حسن موسوی برعهده داشته است.
 
پیشنهاد نعیمی برای تماشای یک تئاتر
حمیدرضا نعیمی، نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر در استوری اخیر خود از پیش‌فروش نمایش «روال عادی» خبر داده و تماشای آن را به مردم پیشنهاد داده است. نویسنده این نمایشنامه «ژان کلود کاریر» است که اصغر نوری ترجمه آن را به عهده داشته و نام مجید مجیدی هم به عنوان تهیه‌کننده‌اش عنوان شده است. در خلاصه داستان این نمایش که کارگردانی آن را «کیارش رُست» برعهده دارد، آمده: «خبرچین و کمیسر به شکل مخفیانه در شب با یکدیگر دیدار می‌کنند.» محمدرضا حیدری، ابوذر موسوی بیدلی، شیما خوش‌اقبال، مهدی موسوی، عطیه شبانی و ثنا میرزایی اسامی هنرمندانی است که در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند.
 
نگاه عزتی‌پاک به مهاجرت
علی اصغر عزتی‌پاک، نویسنده و منتقد ادبی چند سطری درباره مهاجرت با دنبال‌کنندگان صفحه‌اش به اشتراک گذاشته. او نوشته: «امروز برای چند ساعت به دل ابرها رفتیم. سفرمان با دیباچه گلستان سعدی شروع شد که ساعد باقری می‌خواند. درباره مهاجرت حرف زدیم و جابه‌جایی بذر که با رفتن بی‌بازگشت اتفاق می‌افتد و چه خسارت بزرگی است. درباره داستان داریوش شایگان گفتیم که با عتاب پدر، زمین خریداری شده در خارج از کشور را پس می‌دهد، چرا که ما خودمان در ایران زمین داریم. بنابراین راهی پیش پای او گشوده می‌شود و برمی‌گردد. من هم گریزی زدم به رمان تشریف که در صحنه‌ای از آن، وقتی شهریار از پدرش که کارمند سجل احوال است و تبارشناس و اصالت‌گرا، می‌پرسد پس ما چی؟ پدر در حالی که باغچه حیاطش را سامان می‌دهد و کشت می‌کند، می‌گوید ما در آینده‌ایم پسرم! این سخن می‌تواند مایه امید باشد و می‌تواند توهم تلقی شود. در نظر من اما خیره شدن به سرگذشت انسان، تجربه زندگی و نیز طبیعت همیشه چراغ امید را برمی‌افروزد.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی