صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و سی و پنج - ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و سی و پنج - ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۱۸

برف بهاری اهالی سرعین را غافلگیر کرد

بارش‌های شدید در راه ۲۳ استان

ایران‌زمین- فعالیت سامانه بارشی جدید و بارش باران و برف شدید در اغلب نقاط کشور از امروز (سه‌شنبه) تا پنجشنبه (تعطیلات عید سعید فطر)، 23 استان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌ از بارندگی شدید، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در نقاط مستعد تگرگ، در ارتفاعات بارش برف و احتمال ریزش سنگ از کوهستان، کاهش محسوس دما بویژه از چهارشنبه تا شنبه هفته آینده خبر داد. بر این اساس، امروز (سه‌شنبه) بارش باران، گاهی همراه با رعدوبرق و وزش باد شدید در استان‌های آذربایجان‌غربی و ایلام و فردا (چهارشنبه) در استان‌های لرستان، آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، اردبیل، گیلان، البرز، کرمانشاه، ایلام، کردستان، قزوین، مرکزی، همدان، کهگیلویه و بویراحمد، زنجان، چهارمحال و بختیاری، غرب و ارتفاعات مازندران، نیمه شمالی تهران و شمال و شرق خوزستان پیش‌بینی می‌شود.
 
تعطیلاتی بارانی
این وضعیت آب و هوایی پنجشنبه (۲۳ فروردین‌ماه) در اردبیل، گیلان، گلستان، مازندران، آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، خراسان‌ شمالی، ارتفاعات در استان‌های تهران، البرز و شمال سمنان و جمعه (۲۴‌فروردین‌ماه) در مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی و شمال خراسان جنوبی رخ خواهد داد.
به توصیه سازمان هواشناسی، فاصله گرفتن از رودخانه‌ها و مسیل‌ها و عدم استقرار در مناطق مرتفع، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، همراه داشتن تجهیزات لازم و سوخت کافی هنگام سفر با خودرو، خودداری از چرای دام و عدم تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، بازگشایی دهانه پل‌ها و انتقال نهاده‌های کشاورزی به مکان‌های مسقف مد نظر قرار گیرد.
 
 سیلابی‌شدن مسیل‌ها در لرستان
بهروز مرادپور، مدیرکل هواشناسی لرستان نسبت به بالاآمدن آب رودخانه‌های فصلی در این استان هشدار داد و گفت: بارش باران، رعدوبرق، رگبار تگرگ، خطر اصابت صاعقه، احتمال بارش برف در ارتفاعات و گردنه‌ها و وزش باد شدید را در لرستان انتظار داریم.
مدیرکل هواشناسی لرستان تأکید کرد: اختلال در تردد، لغزندگی سطح جاده‌ها، آب‌گرفتگی معابر، ایجاد روان آب، سیلابی‌شدن مسیل‌ها، بالاآمدن سطح آب رودخانه‌های فصلی و خشکه‌رودها و احتمال ریزش کوه پیش‌بینی می‌شود.
 
بارندگی شدید در آذربایجان‌شرقی
طبق هشدارهای هواشناسی بارش‌های شدیدی طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در انتظار آذربایجان‌شرقی خواهد بود. محمد امیدفر، رئیس گروه پیش‌بینی اداره‌کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی با اشاره به تداوم سامانه بارشی در این استان گفت: فعالیت این سامانه بارشی تا اوایل روز جمعه ادامه دارد. شدت فعالیت این سامانه بارشی در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه بیشتر بوده و هواشناسی استان از این جهت برای آخر هفته هشدار نارنجی صادر کرده‌ است. همچنین احتمال تگرگ، سیل و ناپایداری جوی از رویدادهای دمایی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در استان است، از نظر دمایی نیز روند افزایش نسبی پیش‌بینی می‌شود.
برف بهاری در سرعین
 در حالی که اردبیل در روزهای اخیر هوای بهاری و نسبتاً گرمی را تجربه می‌کرد اما از صبح امروز با نفوذ سامانه سرد بارشی تمام نقاط این استان شاهد بارش باران و برف است.
با ورود سامانه سرد بارشی به اردبیل و در شرایطی که این استان در روزهای اخیر هوای بهاری و نسبتاً گرمی را تجربه می‌کرد، باران و برف همانند میهمانی ناخوانده بر سر شهروندان باریدن گرفت. طبق گفته «مجید کوهی» مدیرکل هواشناسی استان اردبیل، با نفوذ سامانه سرد بارشی موج دوم این بارش‌ها از روز چهارشنبه 22 فروردین آغاز و تا قبل از ظهر روز جمعه این نوسان دمایی را شاهد خواهیم بود.
وی از بارش برف در شهرستان سرعین خبر داد و بیان کرد: این بارش در دهه دوم بهار اهالی سرعین را غافلگیر کرده و سبب خوشحالی کشاورزان دیم‌کار منطقه شده است.
جستجو
آرشیو تاریخی