صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و سی و پنج - ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و سی و پنج - ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۱۸

استاندار آذربایجان شرقی تأکید کرد

انتقال آب ارس به تبریز در اولویت برنامه‌های دولت

تبریز- خط ۱۳۵ کیلومتری انتقال آب رودخانه مرزی ارس به تبریز و شهرها و روستاهای واقع در مسیر، با گذشت بیش از هشت سال از شروع آن هنوز ۳۵ کیلومتر پیشرفت فیزیکی دارد و تکمیل آن نیاز به تزریق اعتبارات مالی دارد. دولت سیزدهم در چهارچوب تسریع در تکمیل پروژه‌های راهبردی ناتمام، تکمیل این پروژه را در فهرست اولویت‌های خود در استان آذربایجان شرقی قرار داده است. استاندار آذربایجان شرقی گفت: انتقال آب ارس به تبریز به عنوان یک پروژه راهبردی در اولویت است و زمان‌بندی و فازبندی آن باید مورد توجه قرار گیرد.
مالک رحمتی در جلسه مدیریت بحران آب استان، اظهار کرد: طرح انتقال آب ارس به تبریز باید با تأمین منابع مورد نیاز در حداقل زمان ممکن اجرا و در کنار آن انتقال آب به شهرهایی که در مسیر انتقال قرار گرفته‌اند نیز انجام شود. وی با تأکید بر اینکه حساسیت در مورد مسأله آب نباید کمرنگ شود، گفت: طبق آمار آب منطقه‌ای، ۸۵ درصد از منابع آبی استان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود از این رو جهاد کشاروزی باید برای مدیریت این منابع و ترویج مصرف بهینه در این حوزه برنامه‌ریزی کند.
رحمتی ادامه داد: بهره‌وری در مصرف آب باید در اولویت قرار گیرد و این‌گونه نباشد که تنها به جلسات و بخشنامه‌ها اکتفا کنیم بلکه باید برای تأمین آب پایدار استان تلاش شود و در این راستا داشتن یک افق ۱۰ ساله امری ضروری است. استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه استان از نظر منابع آبی مشکلی ندارد، ادامه داد: بر اساس آمارهای موجود، میزان بهره‌برداری از آب‌های زیرزمینی بالاست و آن چه که می‌تواند در این حوزه به ما کمک کند، طرح‌های راهبردی آبخوان‌داری و آبخیزداری است که علاوه بر افزایش سطح آب سفره‌های زیرزمینی و کمک به بخش کشاورزی، حجم آب تخصیص یافته از سدها را نیز کاهش دهد. رحمتی گفت: یکی از کارویژه‌های فرمانداران، تأمین آب مورد نیاز شهرستان‌هاست و باید بر محل تأمین آن مسلط بوده و متناسب با سه حالت سفید، زرد و قرمز برنامه داشته باشند.
رحمتی بر رفع تنش آبی روستاهای استان تأکید کرد و گفت: روستاهایی که دچار تنش آبی هستند با استفاده از ظرفیت‌هایی همچون مسئولیت اجتماعی، خیرین و بسیج در اولویت قرار گیرند تا مشکل آبی این روستاها در سریع‌ترین زمان حل شود.
وی با اشاره به موضوع تأمین آب شهر جدید سهند، گفت: در این شهر جمعیت قابل توجهی ساکن هستند و حداقل ۱۰ هزار واحد مسکونی دیگر تا پایان امسال اضافه خواهد شد، بنابراین موضوع تأمین آب شرب این شهر باید مورد توجه جدی قرار گرفته و کارهای کارشناسی انجام شود.
 
جستجو
آرشیو تاریخی