صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و سی و پنج - ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و سی و پنج - ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۱۱

دانش بنیان

تولید ویال مایع خوراکی آهن 
به همت دانش‌بنیان‌ها
یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی موفق به تولید ویال مایع خوراکی آهن در ایران شد که عوارض گوارشی نداشته و در عین حال از جذب بالایی برخوردار است.
به گزارش روابط عمومی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، این ویال بایوبیون از جدیدترین محصولات زیست تخمیر است که به تازگی با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور رونمایی شد. این ویال خوراکی باعث کمک به ساخت گلبول‌های قرمز و رفع کم‌خونی شده و با وجود ویتامین‌های گروه ب می‌تواند سبب افزایش سطح انرژی روزانه و همچنین کاهش خستگی شود. وجود زینک در ویال بایوبیون زیست تخمیر هم فواید زیادی را برای بدن به همراه خواهد داشت. زینک (روی) می‌تواند به شادابی و طراوت پوست، مو و استحکام ناخن کمک کرده و به سلامت سیستم ایمنی بدن نیز کمک کند. معیاری، نماینده علمی این شرکت دانش‌بنیان زیست تخمیر با بیان اینکه میزان نیاز کشور به ویال مایع خوراکی آهن یک میلیون و ۳۹۰ هزار جعبه در سال برآورد شده است، خاطرنشان کرد: این شرکت دانش‌بنیان با تولید ویال مایع خوراکی آهن با اثربخشی ۸۰ درصدی، فروشی ۸۰ درصدی خواهد داشت. وی همچنین در خصوص صادرات محصولات زیست تخمیر گفت: محصولات شرکت زیست تخمیر به دو کشور عراق و افغانستان صادر می‌شود و در کنار این دو کشور ساخت کارخانه در کشور ونزوئلا را نیز در دستور کار داریم.

پایش هوشمند آلاینده‌های هوا
 فناوران یک شرکت دانش‌بنیان با استفاده از فناوری بومی و تولید سامانه‌های پایش هوشمند میزان آلاینده‌های هوا و اجرای طرح‌های تصفیه و مدیریت پسماند، در مسیر حفظ و توسعه محیط زیست سالم گام برمی‌دارند.
به گزارش روابط عمومی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، حسین کریمیان با تشریح فعالیت شرکت دانش‌بنیان پاک ایمن یکتای شهر تصریح کرد: این شرکت با استفاده از دانش فنی بومی در زمینه تولید تجهیزات نمونه‌برداری و اندازه‌گیری آلاینده‌های محیط زیستی فعالیت دارد و علاوه بر این، در زمینه توسعه راهبری تصفیه‌خانه‌ها و ارائه راهکارهای فناورانه برای کنترل انتشار آلاینده‌های هوا و تولید بیوگاز از پسماندها حرکت می‌کند. 
وی در مورد طراحی، ساخت و نصب سیستم‌های فیلتراسیون هوا و آب در صنایع گفت: علاوه بر راه‌اندازی سامانه‌های تصفیه آب و هوا، طراحی، نصب و راهبری سیستم‌های خورشیدی نیز توسط این مجموعه دانش‌بنیان انجام می‌شود. سنجش و کاهش آلاینده‌های هوا، آلاینده‌های آب و فاضلاب، پسماند و ارائه خدمات کالیبراسیون تجهیزات اندازه‌گیری از دیگر فعالیت‌های شرکت است.
کریمیان افزود: به واسطه فعالیت‌های این مجموعه دانش‌بنیان، برای ۷۰ نفر به صورت تخصصی اشتغال ایجاد شده است که عمدتاً از دانش‌آموختگان رشته‌های مهندسی هستند؛ همچنین ۱۵ نفر مشاور دانشگاهی و صنعتی هستند. وی گفت: همچنین همکاری در پروژه‌های کاهش آلاینده‌های محیطی صنایع و تصفیه آب به صورت غیرمستقیم، زمینه‌ساز صرفه‌جویی ارزی و ممانعت از خروج میلیون‌ها دلار ارز از کشور شده است.

تولید ارزان آب شیرین با برگ مصنوعی
محققان دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با حمایت سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی در قالب برنامه «حمایت از کاربران ایرانی در آزمایشگاه‌های سنکروترون برتر» از فرصت حضور درسنکروترون اسپانیا (آلبا) برای پیشبرد تحقیقات مربوط به تولید برگ مصنوعی استفاده کردند که از رهگذر آن می‌توان به تولید آب شیرین در مقیاس کلان و ارزان پرداخت.
به گزارش ایرنا، محمد‌حسین سیادتی، عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی و علم مواد دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی که به همراه جمعی از اساتید دانشکده در حوزه تولید برگ مصنوعی تحقیق می‌کنند در این خصوص گفت: زمینه تخصصی من فتونانوبیوکاتالیست‌هاست و در پی تولید برگ مصنوعی هستیم که برای شکافت آب اهمیت دارد و بدون هیچ ضایعاتی از طریق آن انرژی خالص هیدروژنی خواهیم‌ داشت. اگر هم نخواهیم هیدروژن و اکسیژن را از هم جدا کنیم و آنها را به یک مخزن دیگر جهت دهیم، نیم ساعت بعد با هم ترکیب شده و آب شیرین تحویل می‌دهند و از آنجا که کشور در شمال و جنوب به منابع آبی گسترده متصل است، می‌توانیم آب شیرین به وفور و ارزان تولید کنیم.

جستجو
آرشیو تاریخی