صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و سی و پنج - ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و سی و پنج - ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۱۱

مراقبت از گوشی در گرمای تابستان

هرسال با فرا رسیدن فصل گرما، اخباری مبنی بر داغ شدن بیش از حد گوشی‌ها و حتی گاه ترکیدن آنها در گوشه و کنار جهان به گوش می‌رسد. به این ترتیب، هم ضرر مالی قابل توجهی به کاربر تحمیل می‌شود و هم اطلاعات موجود در گوشی از بین می‌رود که خود بسیار دردسرساز است. اما برای جلوگیری از داغ شدن بیش از حد گوشی و تخریب آن در فصل گرما چه باید کرد؟
دوری از نور مستقیم خورشید
هرگز گوشی خود را در فصل گرما به مدت طولانی زیر نور مستقیم خورشید قرار ندهید. چرا که این موضوع علاوه بر آسیب و صدمات مالی جبران‌ناپذیر، یک خطر جدی برای سلامتی کاربران و دارندگان دستگاه‌های الکترونیکی به شمار می‌رود و منجر به انفجار و ترکیدن باتری گوشی می‌شود. به خاطر داشته باشید که گوشی در حال شارژ را هرگز در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار ندهید. گرمای خورشید با افزایش حرارت طبیعی گوشی، موجب اثرات جانبی انتقال برق به باتری می‌شود که این موضوع می‌تواند تلفن شما را بیش از حد معمول گرم کند.
گذاشتن گوشی در جیب ممنوع
برای جلوگیری از داغ شدن گوشی، بهتر است در روزهای گرم، گوشی را در جیب خود نگه ندارید چراکه گرمای بدن می‌تواند در هوای گرم درست مانند نور خورشید برای شما دردسرساز شود. حتی ممکن است باتری گوشی در حالتی که بیش از حد گرم شده باشد شروع به نشت کرده یا آتش بگیرد و در نهایت شما را در معرض خطر جدی قرار دهد.
قرار دادن تلفن همراه در حالت هواپیما
اگر فکر می‌کنید که تنها هوای گرم تابستان باعث داغ شدن گوشی می‌شود، سخت در اشتباه هستید. گاه کاربر برای مدت طولانی در حال بازی موبایلی آنلاین است یا به دلایل مختلف مجبور است برای مدت طولانی با گوشی خود صحبت یا چت کند. در چنین شرایطی، حرارت بالایی در گوشی ایجاد می‌شود و می‌تواند منجر به تخریب باتری گوشی یا انفجار آن شود. برای مقابله با این مشکل بهتر است گوشی را در حالت هواپیما قرار دهید. همچنین به خاطر داشته باشید که استفاده طولانی مدت از بازی‌های پر قدرت می‌تواند به گوشی شما آسیب برساند، پس این کار را انجام ندهید.
شارژ اصولی گوشی
برای مقابله با داغ شدن گوشی هرگز نباید هنگام شارژ شدن، آن را زیر بالش یا پتو قرار داد. رعایت این نکته در روزهای گرم اهمیت زیادی دارد و بهتر است گوشی را در یک مکان سایه‌دار و ترجیحاً در یک سطح سخت و سرد شارژ کنید.
تعویض باتری معیوب
ضریب خطر آتش گرفتن باتری‌های معیوب که به راحتی شارژ نمی‌شوند نسبت به سایر باتری‌های سالم موجود در گوشی‌های هوشمند بالاتر است. همچنین ضریب خطر بیشتری برای انفجار، ترکیدن و آسیب دیدگی دارد؛ بنابراین بهترین کار آن است که در صورت بروز هرگونه عیب و ایراد جدی در باتری گوشی، در اسرع وقت نسبت به تعویض آن اقدام کنید.
اگر با وجود رعایت این موارد همچنان گوشی شما بیش از حد نرمال گرم می‌شود، به سرعت تمامی اتصالات گوشی نظیر بلوتوث، وای فای، اینترنت همراه (دیتا) و غیره را قطع کنید تا از فشار آمدن به باتری و گوشی جلوگیری کنید. البته بهترین راهکار در صورت گرم شدن بیش از حد گوشی، خاموش کردن آن است تا از انفجار و ترکیدن گوشی جلوگیری شود.
جستجو
آرشیو تاریخی