صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و سی و سه - ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و سی و سه - ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۵

اخبار

مذاکرات نظامی چین و امریکا
مقام‌های نظامی امریکا با همتایان چینی خود برای یکسری مذاکرات جدی در هاوایی و با تمرکز بر اینکه دو کشور چطور می‌توانند با ایمنی عملیات برگزار کنند، دیدار کردند. 
سه‌شنبه گذشته نیز جو بایدن، رئیس جمهور امریکا با شی جین‌پینگ، همتای چینی خود با هدف مدیریت تنش در دریای چین جنوبی گفت‌وگو کرده بود. 
ارتش امریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، مقام‌های نظامی طرفین در مورد حفظ ایمنی عملیات دریایی و هوانوردی و حرفه‌ای بودن این عملیات بحث کردند. 
وزارت دفاع چین نیز اعلام کرد در این نشست‌ها چین قاطعانه با هرگونه تلاش برای به خطر انداختن حاکمیت و امنیت خود به نام آزادی دریانوردی و پروازهای هوایی مخالفت کرد.
 
گلوله باران در مرزهای باکو و ایروان
ارمنستان و جمهوری آذربایجان روز جمعه همدیگر را در رابطه با گلوله‌باران مواضع نظامی یکدیگر در منطقه مرزی مشترک متهم کردند. 
علاوه بر آن، تعدادی از رسانه‌های جمهوری آذربایجان با انتشار تصاویری از حرکت نیروهای مسلح ارمنستان به سمت مرز مدعی شدند که ارمنستان در حال انباشت تجهیزات نظامی در منطقه مرزی جنوب شرقی «سیونیک» -بخشی از منطقه موسوم به زنگزور- است.
 ایروان هنوز درباره این گزارش‌ها اظهار نظر نکرده است.
 
روابط مکزیک با اکوادور تعلیق شد
پلیس اکوادور به منظور بازداشت معاون رئیس‌جمهور سابق این کشور به سفارت مکزیک در کیتو یورش برد و دولت مکزیک در واکنش به این «نقض فاحش قوانین بین‌المللی» علیه حاکمیت این کشور، از قطع روابط دیپلماتیک خبر داد. 
به گزارش سی‌ان‌ان، دولت اکوادور گزارش داد، خورخه گلاس که توسط نظام قضایی این کشور به حبس محکوم شده است، بازداشت شد. 
دولت اکوادور اعلام کرد که «بر خلاف چهارچوب قانونی متعارف» به وی پناهندگی دیپلماتیک اعطا شده است. دادستانی اکوادور معاون سابق رئیس‌جمهور را به اختلاس متهم کرده است.
 گلاس در ماه دسامبر (آذر- دی) به عنوان میهمان وارد سفارت مکزیک در کیتو شد.
 
مشارکت 62 درصدی در انتخابات پارلمانی کویت
نسبت مشارکت در انتخابات مجلس ملی (پارلمان) کویت 62 درصد اعلام شد و رؤسای سابق پارلمان نیز کرسی‌های خود را در مجلس حفظ 
کردند. 
درصد تغییر در ترکیب شورای جدید نسبت به ترکیب مجلس در سال 2023، 22 درصد بوده و این دوره شاهد راهیابی 8 چهره جدید و پیروزی تنها یک زن از 13 نامزد زن بوده است. 
در 15 فوریه 2024، مشعل الصـــــــــــباح فرمان انحلال مجلس ملی را صـــــــادر کرد که در ژوئن 2023 تشکیل شده بود.
 او علت این تصمیم را «تخطی مجلس ملی از قوانین ثابت اساسی در احترام گذاشتن به مقام عالی»اعلام کرد. تنش در روابط دولت و پارلمان در کویت موجب بحران سیاسی در این کشور و باعث استیضاح‌های مکرر نمایندگان و همچنین چندین بار انحلال مجلس یا استعفا و انحلال دولت به دستور امیر شده است.
جستجو
آرشیو تاریخی