صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و سی و سه - ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و سی و سه - ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۵

شمار دستگیرشدگان در حمله تروریستی به کنسرت مسکو به 11 نفر رسید

کرملین در جست‌وجوی رد پای تروریست‌ها

فائزه سادات یوسفی
خبرنگار

 
با آنکه گروهک تروریستی داعش حمله به یک تالار کنسرت در شهر کراسنوگورسک روسیه را بر عهده گرفت، اما دستگاه‌های امنیتی روسیه از دستیابی به شواهدی از نقش داشتن اوکراین در این حملات خبر دادند و کمیته تحقیقات فدرال روسیه روز گذشته اعلام کرد، بازرسان روسی اسناد و مدارک جدیدی دال بر ارتباط تروریست‌های عامل حمله به سالن کنسرت کروکوس در مسکو با اوکراین کشف کرده‌اند.
ریانووستی به نقل از بازرسان روسی نوشت یکی از مهاجمان قتل عام ماه گذشته در یک سالن کنسرت مسکو، محتوای طرفدار اوکراین را در تلفن خود داشته است. آنها افزودند، عکس‌هایی را در تلفن یکی از مظنونان پیدا کرده‌اند که مردانی را با لباس استتار نشان می‌دهد که پرچم اوکراین را در مقابل ساختمان‌های ویران شده در دست دارند. کمیته تحقیقاتی اعلام کرد، در صبح روز 24 فوریه، یکی از همدستان این فرد، به صورت آنلاین با کنترل‌کننده تماس گرفت و اسکرین‌شات‌هایی از تصاویر ورودی‌ها و مسیرهای ورودی تالار شهر کروکوس برای او ارسال کرد. بازپرسان تأکید کردند که متهم همه این موارد را در شهادت خود تأیید کرده است.
تاکنون یازده متهم در این پرونده توسط سرویس‌های امنیتی روسیه دستگیر شدند، از جمله پنج شهروند تاجیکستانی که به گفته بازرسان، عاملان مستقیم این حمله تروریستی بودند. علاوه بر این، در اول آوریل، چهار خارجی در داغستان بازداشت شدند که کمیته تحقیقات فدرال روسیه تصریح کرده است، در تأمین مالی و تهیه سلاح به جنایتکارانی که به تالار شهر کروکوس حمله کردند، مشارکت داشتند. روز پنجشنبه، نیروهای امنیتی سه شهروند آسیای مرکزی دیگر مظنون به دست داشتن در حمله تروریستی در مسکو، یکاترینبورگ و اومسک را بازداشت کردند.
الکساندر بورتنیکوف، مدیر کمیته تحقیقات هفته گذشته گفت که شهادت اولیه بازداشت شدگان ردیابی اوکراینی را تأیید می‌کند. به گفته این کمیته، پس از حمله تروریست‌ها به کی‌یف رفتند تا در آنجا جایزه دریافت کنند. سرویس‌های اطلاعاتی روسیه بر این باورند که ایالات متحده و بریتانیا نیز در پشت این حمله هستند.
کمیته تحقیقاتی در حال بررسی دخالت نمایندگان سرویس‌های ویژه اوکراین و سازمان‌های تروریستی اسلام‌گرا در سازماندهی و تأمین مالی این حمله تروریستی است. تحلیلگران روس می‌گویند، عاملیت اوکراین تصادفی نیست هنگامی که پهپادهای اوکراینی برج‌های شهر مسکو را مورد هدف قرار می‌دهند و حال واقعه را برای تالار شهر کروکوس که نمادی از ثروت مسکو است، حادث می‌کنند.
پیشتر و در روز 9 فروردین نیز این کمیته از دستیابی به شواهدی از نقش داشتن اوکراین در حمله مرگبار اخیر در مسکو خبر داده بود.
در شامگاه 22 مارس، چهار تروریست به یک تالار کنسرت در شهر کراسنوگورسک، درست خارج از محدوده شهر مسکو حمله کردند. بر اساس آخرین آمار، تعداد کشته‌شدگان در حال حاضر 144 نفر و مجروحان 551 نفر است. پس از آن، گروه تروریستی داعش با انتشار بیانیه‌ای در رسانه خود به صورت رسمی مسئولیت این حمله تروریستی در مسکو را بر عهده گرفت.

داعش، مزدوری همه کاره
ظهور و راه‌اندازی دوباره گروه داعش در عرصه بین‌المللی درحالی که فضای افکارعمومی جهان رژیم صهیونیستی و ایالات متحده را به سبب همکاری در جنایات آن مورد هدف قرار داده، به عنوان تهدید اول در میان مردم کشورهای مختلف حادثه‌ای است که می‌تواند پرونده جنایات رژیم صهیونیستی را از اولویت انداخته و همچنین بار روانی اعتراضات جامعه جهانی را از امریکا بکاهد. پس از بیانیه داعش که بر حملات جهانی علیه یهودیان و مسیحیان تأکید کرد، هیاهوی جدیدی در میان کشورهای غربی هویدا شد. روز گذشته جامعه اطلاعاتی امریکا درباره احتمال وجود تهدیدات تروریستی در تجمعات ایالات متحده هشدار داد. این در حالی است که داعش خود یک پدیده خلق شده طی همکاری امریکا و متحدین عرب آن بود که با اهداف متنوعی چون تنش‌آفرینی، مخدوش‌سازی چهره اسلام و ممانعت از تقویت قوای ضدصهیونیستی به منطقه تزریق شد.اقدامات تروریستی این گروه پس از طوفان‌الاقصی در منطقه و به‌ویژه در ایران نشان داد که آنها به خوبی توسط کارفرمایان خود یعنی ایالات متحده و رژیم صهیونیستی و در راستای اهداف آنها به ایفای نقش می‌پردازند.حال در بحبوحه جنگ اوکراین به عنوان جنگی نیابتی بین غرب و روسیه، داعش می‌تواند ظرفیت ویژه‌ای برای ایجاد اختلال امنیتی و یاری رساندن به جبهه جنگی ناتو داشته باشد. به‌ویژه که هم‌اکنون نیز در سوریه توسط جنگنده‌های روسی مورد هدف قرار می‌گیرند.

جستجو
آرشیو تاریخی