صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و سی و دو - ۱۸ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و سی و دو - ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۱۵

اشتراکات فرهنگی دو کشور ایران و ارمنستان در نواسرد نمایش داده می‌شود

جشنواره‌ای با طعم ایرانی-ارمنی

گروه زیست‌بوم - ایران برای حضور در جشنواره فرهنگی آشپزی ارمنی-ایرانی «نواسرد» که در کشور ارمنستان در ماه آگوست ۲۰۲۴ برگزار می‌شود، تدارک می‌بیند. جشنواره نواسرد؛ تلفیقی زیبا از فرهنگ ارمنی و ایرانی به شمار می‌آید که روزهای 10 و  11 آگوست، میراث غنی و غذاهای اصیل دو کشور را هر سال به نمایش می‌گذارد. روز 10 آگوست (اواسط مردادماه) با مراسم آتش‌بازی در میدان سیسیان، این جشنواره بین‌المللی افتتاح می‌شود و حدود ۱۲ هزار گردشگر از سراسر جهان به استقبال آشپزی و فرهنگ این دو کشور می‌روند. سال گذشته نیز تیم‌های ارمنی و ایرانی شرکت‌کننده در این جشنواره، تاریخ غنی و طعم‌های متنوع غذاهای خود را در غرفه‌هایی با تزئینات زیبا، از دوره اورارتو- هخامنشی، ارائه دادند.
روز بعد، 11 آگوست، از ذخیره‌گاه تاریخی و فرهنگی «زوراتس کارر» بازدید می‌کنند تا از ساعت 02:00 تا 04:00 بامداد شاهد ستارگانی مسحورکننده باشند. رأس ساعت 04:00 صبح در این منطقه می‌توان ورود صورت فلکی هایک را مشاهده کرد. در واقع نواسارد اولین ماه تقویم ارمنی است و از 11 مرداد شروع و در 9 شهریور به پایان می‌رسد.
رایزن فرهنگی سفارت ایران در ارمنستان با توضیحاتی درباره سابقه جشنواره نواسرد ارمنستان به ایرنا می‌گوید: این رویداد امسال مصادف با روزهای ۲۰ و ۲۱ مردادماه در شهر سیسیان استان سیونیک برگزار می‌شود. سال ۲۰۲۳ هم این جشنواره با برپایی ۲۲ غرفه برگزار شد و از اتفاقات جالب جشنواره سال گذشته حضور پهلوانان ورزش زورخانه‌ای ایران بود.
امسال ارمنستان مشتاق است غرفه‌های بیشتری را به ایران اختصاص دهد و در زمینه صنایع‌دستی، گردشگری غذا، عرضه لباس سنتی و انواع هنرهای ایرانی و معرفی کالاهای کشورمان فعالیت کند. محمد اسدی‌موحد ادامه می‌دهد: ارمنستان اعلام کرده که در این زمینه فضا در اختیار هنرمندان ایرانی قرار می‌دهد و باتوجه به تجربه برگزاری هفته فرهنگی همدان در ایروان، علاقه‌مند است که حتماً گروه موسیقی سنتی از ایران در نواسرد حضور داشته باشد.
این جشنواره نمایانگر سابقه رابطه تاریخی و فرهنگی ایران و ارمنستان است که با هدف توسعه گردشگری میان دو کشور برگزار می‌شود. وی می‌افزاید: ایروان تلاش می‌کند گردشگران ارمنی به ایران سفر کنند؛ همانگونه که ایرانی‌ها به ارمنستان سفر می‌کنند.
اسدی‌موحد با اشاره به اشتیاق و حضور ۱۲ هزار گردشگر از کشورهای مختلف برای بازدید از این جشنواره می‌گوید: آنچه برای آنان به نمایش گذاشته می‌شود رابطه فرهنگی ایران و ارمنستان است. در این جشنواره با هدف توسعه روابط فرهنگی ایران و ارمنستان، غذا، صنایع‌دستی، هنر و موسیقی ایران و ارمنستان به نمایش درمی‌آید.

غرفه‌های رایگان نواسرد
غرفه‌ها در جشنواره نواسرد رایگان در اختیار شرکت‌کنندگان قرار می‌گیرد و آنها می‌توانند به عرضه و فروش محصولات خود بپردازند. رایزن فرهنگی ایران در ارمنستان در ادامه می‌گوید: منطقه آزاد تجاری ارس هم علاقه‌مندی خود را به حضور در جشنواره تمدنی نواسرد اعلام کرده است.
به گفته رئیس فدراسیون گردشگری ارمنستان، نواسرد نماد تمدن و فرهنگ ایران و ارمنستان است که سابقه تمدنی کهنی دارند.
ظهر روز دوم جشنواره، شرکت‌کنندگان سیسیان را به مقصد ایروان ترک می‌کنند و بعد از ظهر در موزه اربونی ایروان که از قدیمی‌ترین قلعه‌های ایروان است، همایش و نشست علمی با حضور دست‌اندرکاران و مدیران حوزه گردشگری ایران و ارمنستان برگزار می‌شود تا چگونگی توسعه گردشگری و صنایع‌دستی بین دو کشور بررسی شود. اسدی‌موحد می‌افزاید: مقرر شد از ایران نخبگان و میهمانانی از وزارت گردشگری در این نشست علمی مشارکت داشته باشند.
به گفته اسدی‌موحد مقرر شده است که شرکت‌کنندگان در این جشنواره پس از ترک سیسیان، در مسجد کبود ایروان حضور یابند و نمایشگاهی از آثار صنایع‌دستی را در این مسجد داشته باشیم.
نواسرد در گذشته نام سال نو در ارمنستان بوده است ولی اکنون روز ۱۱ آگوست را جشن می‌گیرند تا در این جشنواره فرهنگی ارمنی_ایرانی اشتراکات فرهنگی دو کشور به جهان نمایش داده شود. این جشنواره توسط فدراسیون گردشگری ارمنستان و سازمان مردم‌نهاد «توسعه و حفظ سنت‌های آشپزی ارمنستان» با حمایت کمیته گردشگری وزارت اقتصاد جمهوری اسلامی ایران و با همکاری منطقه سیونیک، شهرداری سیسیان و وزارت میراث فرهنگی برگزار می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی