صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و سی و یک - ۱۶ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و سی و یک - ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۴

حرکت اعتراضی رهبران مسلمانان امریکا در واکنش به حمایت‌های بایدن از تل‌آویو

بایکوت افطاری کاخ سفید

وصال روحانی
روزنامه نگار

کاخ سفید روز گذشته یک میهمانی افطار ویژه ماه مبارک رمضان را که هر ساله برپا می‌داشت، به سبب اعتراض جامعه مسلمانان امریکا به سیاست‌های نژادپرستانه جو بایدن نسبت به جنگ جاری در غزه لغو کرد.
به گزارش سی‌ان‌ان، اعضای ارشد جامعه مسلمانان امریکا به سران سازمان‌های ذیربط متذکر شده بودند، به هیچ روی به این میهمانی افطاری نروند. ادوارد احمد میچل، یکی از سران «کنسول ارتباطات امریکایی- اسلامی» دیروز گفت استقبال از میهمانی مورد بحث چیزی در حد صفر بود و تقریباً تمامی افراد شاخصی که پیش‌تر قبول دعوت کرده بودند، انصراف داده و به مراسم افطاری نرفته‌اند. انجمن موسوم به «جامعه مسلمانان امریکا» نیز تصریح کرد، نان و نمک خوردن با سران رژیمی که با تقویت اسرائیل موجب هزاران جنایت فجیع طی جنگ غزه شده و کودکان بی‌شماری را به سوی مرگ (بر اثر گرسنگی) سوق داده‌اند، عین ناجوانمردی است. پیش‌تر منابع مختلف خبری مدعی شده بودند که کاخ سفید میهمانی افطار را لغو نکرده و آن را به‌طور محدود و کوچک‌تری برپا خواهد داشت. چیزی که با توجه به خشم شدید جامعه عرب نسبت به سیاست‌های متخذه کاخ سفید در قبال ملت مظلوم فلسطین طبعاً تحقق نیافت.
ادعاهای دروغی که تکذیب شد
لغو میهمانی افطار کاخ سفید می‌تواند بیشترین اثر مخرب را بر وضعیت جو بایدن در انتخابات ماه نوامبر (آبان) ریاست جمهوری امریکا داشته باشد و از آرای او در رقابتی که با دونالد ترامپ، رهبر جمهوری‌خواهان دارد، بکاهد و شکستی بزرگ و تازه برای او باشد.
 در دو دهه گذشته رؤسای جمهوری امریکا طی ماه رمضان میهمانی‌های افطار متعددی را با حضور سران ارشد جامعه مسلمانان این کشور برپا کرده و از این طریق کوشیده بودند خود را دوست و همراه مسلمانان جلوه بدهند. در همین راستا روز سه‌شنبه از سوی کارین ژان پی‌یر، سخنگوی کاخ سفید ادعا شده بود که بایدن و معاون اولش «کاملا هریس» دیدار سنتی ماه رمضان خود را با جامعه مسلمانان امریکا در کاخ سفید برگزار خواهند کرد. با این حال روز چهارشنبه بعد از لغو میهمانی مذکور ژان پی‌یر مدعی شد که مسلمانان به جای حضور در این میهمانی خواستار دیداری رو در رو با بایدن شده‌اند. 
سخنگوی کاخ سفید افزوده بود: «ما حرف‌های جامعه مسلمانان امریکا را شنیدیم و می‌کوشیم جلسه‌ای را جور کنیم که به موازات خواسته‌های آنان باشد.»
با این حال به گزارش رویترز، بسیاری از فعالان جامعه مسلمانان امریکا متذکر شدند که چنین دیداری شکل نخواهد گرفت و این به سبب فجایعی است که رژیم سفاک صهیونیستی با حمایت تام و تمام امریکا طی 6 ماه و اندی که از شروع جنگ نابرابر در باریکه غزه می‌گذرد، به‌طور شبانه‌روزی آفریده است و بیش از 35 هزار شهید و قریب به 85 هزار مجروح را روی دست فلسطینی‌ها گذاشته است.

مشکل برخاسته از میهمان‌های دستچین شده
مشکل اصلی جو بایدن درخصوص میهمانی افطاری نافرجامی که تدارک دیده بود، این است که تشکیلات او دست به انتخاب افرادی برای حضور در این میهمانی زده بود که به زعم این تشکیلات موضعی ملایم‌تر نسبت به جنگ غزه و عاملان نسل‌کشی بی‌شرمانه در این منطقه دارند و از منظر کاخ سفید منعطف‌تر هستند. در همین راستا طی سالیان اخیر سران کاخ سفید، مسلمانان و معدود فلسطینی‌هایی را به میهمانی کاخ سفید فرا خوانده بودند که به نظر می‌رسید آمادگی فزون‌تری برای تعامل با سران امریکا و قبول سیاست‌های مغشوش آنان دارند.
به گزارش واشنگتن پست، برای میهمانی افطار امسال نیز فهرستی از همین قبیل توسط مشاوران ارشد کاخ سفید تهیه و ارائه شد اما اعضای دولت جو بایدن نام‌های حاضر در این لیست را خط زدند و اسامی دیگری را جایگزین آنها کردند. کار بایدن زمانی خراب‌تر و میهمانی افطار مورد نظر او موقعی منتفی شد که حتی معدود نهادهای مسلمان نزدیک به کاخ سفید از قبول دعوت امسال سر باز زدند و استدلال آنها طبعاً بر تبعات جنایات عظیم و مشترک امریکا و رژیم جعلی صهیونیستی طی طوفان‌الاقصی استوار است. روندی که نشانگر حمایت امریکا از ظالمان و قاتلان و نفی مظلومان است که همان ملت شریف فلسطین هستند.
نشانه‌های کج‌فهمی و سبک‌سری
ایمگیج (Imgage)، نهاد فعال مسلمان که در انتخابات سال 2020 امریکا از بایدن (در رقابت وی با دونالد ترامپ) حمایت کرد، روز چهارشنبه با انتشار اطلاعیه‌ای متذکر شد که بی‌سیاستی آشکار مشاوران بایدن در دستچین کردن میهمانان حاضر در مراسم افطاری امسال کاخ سفید و البته فجایع شکل گرفته در نوار غزه و کرانه باختری سهم نخست را در به هم خوردن این مراسم داشته‌اند. در این اطلاعیه آمده است: «در نهایت چاره‌ای جز لغو این مراسم نبود زیرا رنج عظیم فلسطینی‌ها در غزه و بی‌تفاوتی دولت‌های بزرگ غربی بویژه امریکا به این زجرها، هرگونه گردهمایی را در حال حاضر غیرعقلایی جلوه می‌دهد و اثر عکس خواهد داشت. شاید در آینده بتواند دیداری دیگر و با حضور افرادی بجز دستچین شده‌ها بین بایدن و سران جوامع اسلامی امریکا ترتیب داد اما در شرایط کنونی هرگونه پای فشردن بر این قضیه کاملاً بیهوده و نشانه آشکار کج‌فهمی و سبک‌سری است.»
خواسته‌های غیرممکن
ایمگیج به این تذکر اکتفا نکرده و فهرستی حاوی خواسته‌های عاجل سیاسی خود و تمامی مردم آزاده جهان را به کاخ سفید ارائه داده و خواستار تلاش واقعی بایدن برای تحقق هرچه سریع‌تر این خواسته‌ها شده است.
 به گزارش آسوشیتدپرس، خواسته‌های این نهاد از بایدن طبعاً برقراری یک آتش‌بس سریع و بی‌قید و شرط در غزه، باز شدن راه کمک‌های عاجل زیستی و دارویی به خیل آسیب دیده‌های فلسطینی و آغاز پروسه به رسمیت شناختن کشور فلسطین است. 
اضافه بر این، از امریکا خواسته شده است راه فعالیت‌های سازمان «آنروا» (آژانس کمک‌رسانی سازمان ملل به آوارگان فلسطینی) را مسدود نکند و برعکس با آن همراهی‌های لازم را صورت دهد.
 مواردی که با توجه به سیاست‌های افراطی متخذه توسط کاخ سفید در قبال جنگ جاری در غزه تقریباً ناممکن به نظر می‌رسند.
 

جستجو
آرشیو تاریخی