صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و سی و یک - ۱۶ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و سی و یک - ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۱۶

نیم نگاه

آنچه ارزش به حساب می‌آید
همه خانواده‌ها رویکرد یکسانی به ارزش‌ها ندارند، اما تعریف دقیق آنها مهم است. در اینجا به پنج نوع از ارزش‌های خانوادگی می‌پردازیم که در همه خانواده‌ها باید ایجاد شود.
  ارتباط با دیگران/ خانواده شما احتمالاً دارای مجموعه‌‌ای از ارزش‌ها هستند که نحوه رفتار با دیگران را دیکته می‌کنند. این ارزش‌ها می‌توانند نحوه توسعه روابط شما با افراد دیگر را مشخص کنند. برای مثال اینکه شما و خانواده‌تان باید به‌طور کلی با افراد دیگر از جمله غریبه‌ها چگونه رفتار کنید. برخی از خانواده‌ها معتقدند که همه سزاوار احترام هستند. خانواده‌های دیگر معتقدند که این احترام باید به‌دست آید و این به مرور زمان اتفاق می‌افتد. اینکه خانواده‌تان چگونه به روابط خود با دیگران می‌نگرد، می‌تواند به شما کمک کند چگونه با موقعیت‌های ناخوشایند برخورد کنید. به‌عنوان مثال، اگر کودکان خانواده دچار مشکلی شوند یا با بچه دیگری دعوا کنند، چه واکنشی نشان می‌دهید؟
اینها همه سؤالات مهمی هستند که باید هنگام ایجاد ارزش‌های خانوادگی خود در نظر بگیرید.
 ارتباط با یکدیگر/ در برخی موارد، نحوه اداره روابط خانوادگی با نحوه برخورد شما متفاوت است. به‌عنوان مثال، برخی از خانواده‌ها با این فرض کار می‌کنند که خانواده در اولویت است، مهم نیست که چه اتفاقی می‌افتد. برخی خانواده‌ها اما رویکرد برابری طلبانه‌تر را ترجیح می‌دهند.
در هر صورت، تعیین ارزش‌ها نشان می‌دهد اعضای خانواده چگونه با یکدیگر رفتار ‌کنند. نحوه رفتار کودکان با هم یا با والدین و نحوه رفتار والدین با هم یا با کودکان براساس این ارزش‌ها تعریف می‌شود.
 ارتباط با خود/ اصول خانوادگی می‌توانند قوانینی را برای نحوه رفتار با دیگران در داخل و خارج از خانواده تعیین کنند. اما آنها  قادرند نحوه رفتار هر فرد با خود را هم نشان دهند.
وقتی افراد کار اشتباهی انجام داده‌اند چگونه باید رفتار کنند؟ زمانی که روز بدی را سپری می‌کنند یا در مواجهه با احساسات خود مشکل دارند، چه باید بکنند؟ در این مسیر باید بدانید نحوه رفتار شما با خودتان به همان اندازه مهم است که با دیگران رفتار می‌کنید.
  اولویت‌ها/ خانواده شما چه اولویتی دارند؟ برخی از ارزش‌ها می‌توانند مشخص کنند که چه چیزی برای خانواده شما بشدت اهمیت دارد و چه چیزی کم اهمیت است. برای مثال، اینکه چه مراسم مذهبی  برای خانواده شما مهم است یا چگونه سنت‌ها را حفظ می‌کنید یا چه نوع آموزشی برای فرزندان خود ارائه می‌کنید یا چگونه با استرس مقابله می‌کنید، تنها قسمت کوچکی از اولویت‌های خانواده را نشان می‌دهد.

مقابله با چالش‌ها
چالش‌ها اجتناب‌ناپذیر هستند. ارزش‌ها دیکته می‌کنند که وقتی چالشی به سراغ شما می‌آید، چگونه با آن مقابله کنید. این راهکارها به اخلاقیاتی چون صبر و استقامت  مرتبط است. وقتی این نوع ارزش‌ها و اخلاقیات را ایجاد می‌کنید، ابزارهایی را در اختیار خانواده‌‌تان قرار می‌دهید که برای گذر از دوران سخت به آنها نیاز دارند.

جستجو
آرشیو تاریخی