صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و نه - ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و نه - ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۲۴

درس درخت‌ها

علیرضا دلیری کارآفرین

با اینکه بازنشسته شده‌ام و سال‌های عمرم از پنجاه عبور کرده است، اما همچنان احساس جوانی می‌کنم. دلیلش هم این است که دائماً با جوانان کار می‌کنم و در کنار آنان هستم. می‌دانم که رمز پیشرفت و سربلندی این کشور، در قلب و سر آنان است. معتقدم که اگر کسی بخواهد نگاه نوین در کار و زندگی داشته باشد، باید ابتدا حس جوانی‌اش را به کار گیرد. در نتیجه این شرایط، فرهنگ تولید، به بهترین شکل خود، به وجود خواهد آمد و جاری خواهد شد.
در این میان، جوانان معمولاً دچار چالش‌هایی می‌شوند که ممکن است توانمندی‌هایشان را تحت تأثیر قرار دهد. یکی از آنها، عجول بودن است. یکی از رمزهای موفقیت‌های ما در دوران دفاع مقدس، فرهنگ و تربیتی بود که در جامعه وجود داشت و در آن دوران بچه‌ها مقاوم بار می‌آمدند. اغلب رزمنده‌های ما و فرماندهان‌مان را جوانان این مملکت تشکیل می‌دادند که سربلندانه‌ترین مقطع تاریخی ما را به وجود آوردند. جوانان امروز هم باید از خصیصه مقاومت، بهره بگیرند.اکنون که در ابتدای فصل بهار هستیم، می‌توانیم درس بزرگی از گذر دوران بگیریم. یک درخت، بارها و بارها، پاییز و زمستان را تجربه می‌کند تا تنومندتر و پربارتر شود. مقاومت و صبوری، سبب سر برآوردن شکوفه‌های بسیار و بعد از آن، میوه‌های شیرین می‌شود و این، درس بزرگ درخت‌ها به ماست.
در اینجا لازم است، تأکید کنم که پول و سرمایه، برای راه‌اندازی یک کسب و کار نوین، اصلاً اولویت نیست. جامعه ما با ظهور شرکت‌های دانش‌بنیان و فرهنگ کارآفرینی، با شرایطی روبه‌رو است که سبب شده هر کس کسب و کار جدیدی در کشور راه بیندازد، موفق شود؛ چرا که نیازی از جامعه را برطرف و به مردم خدمت می‌کند. خوشبختانه مقام معظم رهبری هم دائماً از این موضوع حمایت می‌کنند.
پس جوانی که پا به عرصه تولید می‌گذارد، هیچ‌گاه نباید ناامید شود. بن‌بست برای او معنا ندارد. باید مکرراً فلسفه درخت‌ها را به یاد آورد و آمادگی داشته باشد که در مسیر موفقیت، زمستان‌های زیادی را تجربه کند و بارها زمین بخورد. هر بار هم که زمین می‌خورد، باید مصمم‌تر از قبل، به بهار برسد، شکوفه دهد، بلند شود و ادامه دهد. با ایجاد فرهنگ و روحیه نوآورانه که در کشور ما، امری دیرینه است، می‌توانیم جهش تولید در کشور را با کمک تک‌تک مردم‌مان شاهد باشیم. ایران جوان، با مردم جوان‌مدار و شاداب و نوآور خود، می‌تواند با سرعت بیشتری به قله برسد و سربلندی‌اش را در برابر جهانیان، نمایان کند.

جستجو
آرشیو تاریخی