صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و نه - ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و نه - ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۱۸

جامعه تورگردان در واکنش به افزایش قیمت ورودی موزه‌ها خواستار لغو افزایش تا سال آینده شد

وزارت میراث، قیمت ورودی موزه‌های ایران را پایین‌ترین نرخ در دنیا دانست

 زیست‌بوم- تصمیم ناگهانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای افزایش ۵ تا ۶ برابری نرخ بلیت موزه‌ها، درست دو روز مانده به آغاز سال 1403 و اوج بازدید از موزه‌ها به دنبال تعطیلات نوروز، تورگردانان را به واکنش واداشت، آن‌قدر که اقدام به انتشار نامه‌ای گلایه‌آمیز به وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردند و این وزارتخانه نیز در پاسخ، بر تداوم این روند و منطقی بودن افزایش قیمت‌ها اصرار می‌ورزد. همچنین عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در واکنش به انتقادها، نرخ بازدید از موزه‌ها و اماکن تاریخی کشور را با نرخ‌های جهانی مقایسه می‌کند و می‌گوید: قیمت ورودی موزه‌های ایران پایین‌ترین نرخ در دنیاست.
ضرغامی با یادآوری ورودی موزه لوور پاریس که یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، حتی چین با ۶۰ یوان و بالغ بر ۵۵۰ هزار تومان است، گفت: چند سال قیمت بلیت موزه‌ها و مراکز فرهنگی-تاریخی بدون تغییر مانده بود. مقایسه نمی‌کنیم، اما در دنیا یک درصد هزینه‌ها ورودی موزه‌هاست که اگر این نرخ را ملاک قرار دهیم، از مبلغ فعلی بسیار بالاتر است. در حال حاضر قیمت ۳۰ هزار تومان برای بازدید از موزه‌ها در ایران پایین‌ترین رقم ورودی موزه‌ها در دنیا به شمار می‌رود و این رقم منطقی است و حتی بلیت سینما هم ۶۰ تا ۸۰ هزار تومان است.
ضرغامی اعلام رقم دقیق بلیت موزه‌ها برای گردشگر خارجی را به بعد از تعطیلات موزه موکول کرد.
 
تورگردانان باید ضرر افزایش قیمت را بپردازند
 
جامعه تورگردانان ایران در نامه‌ای به وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی از افزایش ناگهانی و ۵ برابری نرخ بلیت اماکن تاریخی گلایه کرد. تورگردانان به کاهش ارزش پول ملی در برابر ارزهای خارجی اشاره کرده و نوشتند مخالفتی با افزایش قیمت ورودیه‌ها چنانچه از یک ‌‌سال قبل اعلام شود ندارند، زیرا تورآوران به ایران از یک‌ سال قبل نرخ تورهای خود را با احتساب قیمت‌های مصوب مکان‌های تاریخی و فرهنگی ایران به تورگردانان همتای خارجی خود اعلام می‌کنند و تغییر فاحش به عمل آمده را که روی هزینه نهایی تور اثر می‌گذارد، نمی‌پذیرند. بنابراین تورگردانان ایرانی باید زیان این افزایش قیمت‌ها را بپردازند.
در این نامه به نظر وزیر درباره یکسان‌‌سازی نرخ ورودیه‌ها در جلسه بهار سال گذشته اشاره کردند؛ موضوعی که تاکنون عملی نشده است. تورگردانان درخواست کرده‌اند برای اینکه قشرهای مختلف جامعه ایرانی قیمت کمتری بپردازند و از تخفیف ویژه بهره‌مند شوند، برخی قشرها از تخفیف برخوردار باشند. قشرهایی مانند دانش‌آموزان و دانشجویان (همراه با معلمان، اساتید و سرپرستان به صورت گروهی)، بازنشستگان با یکی از اعضای خانواده، فرهنگیان، افراد تحت پوشش سازمان‌ها و ارگان‌های ملی. 
آنها همچنین تقاضا کردند با توجه به موارد مذکور، نرخ ورودیه‌ها برای تورهای ورودی به کشور برای امسال مانند سال قبل ثابت نگه داشته و افزایش قیمت مورد نظر از سال آینده اعمال شود.

افزایش قیمت در شهرستان
علیرضا ایزدی، مدیرکل ثبت آثار، حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کشور درباره افزایش قیمت بلیت‌ها گفت: متأسفانه در گذشته بهای بسیار اندکی برای بازدید از مکانی چون تخت ‌جمشید پرداخت می‌شد که به اعتقاد بنده، توهین به چنین اماکن فاخری بود و افزایش نرخ منطقی است.
پس از اعلام مصوبه جدید افزایش قیمت، برخی اماکن تاریخی مستقر در پایتخت نظیر کاخ گلستان، نرخ‌های سنگینی اعمال کردند که در روزهای نخست سال ۱۴۰۳ اصلاح شد. برای مثال اکنون قیمت بلیت کاخ گلستان برای گردشگران ایرانی ۴۶ هزار تومان و برای بازدیدکنندگان خارجی ۶۵۰ هزار تومان است. در واقع بیشتر این افزایش قیمت متوجه اماکن گردشگری در شهرستان‌هاست که نرخ قبلی برای آنها بسیار اندک بود و بهای واقعی آن در گذشته پرداخت نشده است.
 

جستجو
آرشیو تاریخی