صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و نه - ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و نه - ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۱۵

ایران در ایران

نرخ بیکاری در قم کاهش و مشارکت اقتصادی افزایش یافت
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قم با اشاره به نرخ بیکاری در قم گفت: بر اساس آخرین نتایج آمارگیری از نیروی کار در فصل زمستان سال ۱۴۰۲، نرخ بیکاری استان قم ۸,۶ درصد برآورد شده است که نسبت به فصل زمستان سال ۱۴۰۱، یک درصد کاهش داشته است. «جواد شاکر آرانی» افزود: اقدامات صورت گرفته در دولت مردمی سیزدهم و انجام اصلاحات اقتصادی و فراهم‌سازی بستر‌های لازم به منظور مشارکت اقتصادی، قم را در مسیر توسعه و پیشرفت قرار داده و زمینه‌ای را فراهم کرد تا مردم در امور اقتصادی استان و کشور نقش فعالانه‌تری ایفا کنند و مؤید این مطلب مهم و اساسی نیز افزایش شاخص‌های اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری در قم نسبت به سال گذشته است. وی در خصوص نرخ مشارکت اقتصادی به ایرنا گفت: استان قم در فصل زمستان سال ۱۴۰۲ با افزایش ۲ درصدی نسبت به فصل زمستان سال ۱۴۰۱، به عدد ۳۹,۷ درصد در نرخ مشارکت اقتصادی جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر رسیده است و در این شاخص در فصل زمستان سال‌ گذشته در جایگاه ۲۳ بین استان‌های کشور قرار دارد.
«شاکر آرانی» در پایان با اشاره به میانگین نرخ مشارکت اقتصادی در کشور گفت: در همین بازه زمانی، میانگین نرخ مشارکت اقتصادی در کشور معادل ۴۰,۸ درصد بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ۰,۳ درصد افزایش داشته است.
 
بارش باران تا پایان هفته ادامه دارد
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، برای اغلب نقاط کشور تا پایان هفته بارش باران پیش‌بینی کرد.
«صادق ضیائیان» درباره وضعیت جوی کشور گفت: بر اساس تحلیل آخرین نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری هواشناسی، امروز(سه‌شنبه) در نواحی مرکزی کرمان، برخی نقاط فارس، شمال خراسان رضوی و ارتفاعات مرکزی زاگرس در برخی ساعات بارندگی، رعد و برق، وزش باد شدید موقت، گاهی گرد و خاک و در نقاط مستعد تگرگ پیش‌بینی می‌شود.
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا افزود: روز چهارشنبه (۱۵ فروردین) در برخی نقاط استان‌های همدان، مرکزی، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، نیمه غربی اصفهان، شمال و شرق فارس، ارتفاعات مرکزی البرز در برخی ساعات بارندگی، رعد و برق، وزش باد شدید موقت، گاهی گرد و خاک و در نقاط مستعد تگرگ پیش‌بینی می‌شود. وی افزود: روز پنج‌شنبه (۱۶ اسفند) در گلستان، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، کرمان، جنوب یزد و ارتفاعات مرکزی در برخی ساعات بارندگی، رعد و برق، وزش باد شدید موقت، گاهی گرد و خاک و در نقاط مستعد تگرگ پیش‌بینی می‌شود. همچنین روز جمعه (۱۷ اسفند) در شمال شرق کشور در برخی ساعات بارندگی، رعد و برق، وزش باد شدید موقت، گاهی گرد و خاک و در نقاط مستعد تگرگ پیش‌بینی می‌شود. ضیائیان گفت: همچنین در دو روز آینده در شمال شرق و شرق کشور وزش باد شدید گاهی همراه با گرد و خاک خواهیم داشت.
 
 فقط ۶ درصد از حجم ذخیره سدهای مشهد، آب دارد
عضو اصلی شورای راهبردی روابط عمومی بخش آب کشور گفت: اکنون فقط ۶ درصد از حجم ذخیره سدهای تأمین کننده آب مشهد دارای آب است که حدود ۱۵۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش دارد.
«کاظم جم» به ایرنا گفت: حجم آب موجود در سدهای مشهد اکنون ۷۶ میلیون مترمکعب است که این رقم در مدت مشابه پارسال ۱۹۶ میلیون متر مکعب بود. وی اضافه کرد: ورودی آب به سدهای مشهد از ابتدای سال آبی جاری (از مهر ۱۴۰۲) تاکنون بیش از ۲۲ میلیون متر مکعب گزارش شده است. مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی ادامه داد: میزان بارندگی مشهد در سال آبی جاری تاکنون ۱۰۵ میلیمتر گزارش شده است که نسبت به میانگین بلندمدت ۱۸ درصد کاهش دارد. وی بیان کرد: حجم کل بارندگی در کلانشهر مشهد در سال آبی گذشته بیش از ۱۴۷ میلیمتر ثبت شده است. جم گفت: حجم آب موجود در پشت سدهای مشهد به میزان چشمگیری کاهش یافته است، لذا به منظور گذر از شرایط تنش آبی همراهی شهروندان و مدیریت مصرف بسیار ضروری است. سدهای تأمین کننده آب مشهد شامل سدهای «دوستی، طُرُق، اَرداک و کاردِه» است که به دلیل کاهش بارندگی و خشکسالی در شرایط بسیار نامناسبی قرار دارند.
جستجو
آرشیو تاریخی