صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و نه - ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و نه - ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۱۵

بزرگترین اجتماع شب قدر در حرم مطهر رضوی برگزار شد

شب‌های آسمانی

ایران زمین – همزمان با دومین شب از لیالی قدر، ندای «الهی العفو» در سراسر کشور طنین‌انداز شد. شب‌زنده‌داران و عزاداران مؤمن و روزه‌دار در شهرهای مختلف کشور، دست نیاز به سوی معبود دراز کرده و به عزاداری شهادت حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) پرداختند.
مردم مؤمن مشهدالرضا و زائران بارگاه حضرت ثامن الحجج(ع) در لیالی قدر با شب‌زنده‌داری و سر دادن ناله‌های «الغوث الغوث» دست نیاز به سوی درگاه بی‌نیاز بلند کردند. اوج شکوه مراسم شب قدر، برپایی این شب بزرگ در کنار بارگاه نورانی علی بن موسی الرضا (ع) بود. این مکان مقدس، شب‌های لیالی قدر پر از اشارات خدا بود و زائران و مجاوران شب‌زنده‌دار آمده بودند تا در کنار معنویت حرم رضوی، روح خود را جلا دهند.

جلای روح در حرم رضوی
خیل مجاوران و اقشار مختلف مردم مشهد و زائران بارگاه منور رضوی همزمان با نخستین شب از لیالی قدر، در جای جای حرم مطهر ثامن‌الحجج(ع) نشسته و با حالتی محزون، ندای دعای جوشن کبیر را با ترجیع بند «سُبْحانَک یا لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ خَلِّصْنا مِنَ النّارِ یا رَبِّ» همراه با ذاکران اهل بیت(ع) زمزمه ‌کردند.
امسال نیز همانند سال‌های گذشته، بزرگ‌ترین مراسم شب‌های قدر با حضور ارادتمندان اهل بیت(ع) در حرم رضوی برگزار شد. شبی به وسعت غربت و مظلومیت امیرالمؤمنین(ع) که زوار علی ابن موسی الرضا ماتم زده‌اند. کتیبه‌های سیاه به حرمت عزای امام علی(ع)، جد بزرگوار ثامن الحجج(ع) نصب و صحن و سرای حرم رضوی به نشانه غم بزرگ امت اسلام و زائران و مجاوران رضوی سیاهپوش است.
صحن‌های انقلاب اسلامی، آزادی، جمهوری اسلامی و گوهرشاد، میزبان مردمی بود که از سراسر کشور آمده بودند تا در این شب گرامی، در کنار هم و در اجتماعی یکدل و پیوسته عزاداری کنند؛ مادرانی که بچه در آغوش گرفته، مادربزرگ و پدربزرگ‌هایی که همراه با فرزندان و نوه‌هایشان، جوانان، نوجوانان و… از یزد، اصفهان، تهران، ارومیه، بوشهر، همه صف به صف دل به نوای مناجات سپرده‌اند.
سوگواران علوی در صحن‌ها و رواق‌های بارگاه نورانی امام هشتم به مناجات با پروردگار مشغولند و امیدوار به فضل او که دعایشان به درگاه استجابت برسد.
در این میان، خادمان امنیت در تلاش بودند زائران در امنیت کامل برای زنان، کودکان و مردمان مظلوم در «غزه» دعا کنند تا آنها نیز به‌زودی به ساحل آسایش و امنیت برسند. درحقیقت در این شب‌های آسمانی که پیوند خورده با زخمی عمیق بر دل شیعیان، یک دعا در قلوب مؤمنان موج می‌زند؛ آزادی قدس شریف و هیچ التیامی بر دردهای بشریت نیست به‌جز استجابت این دعا «اللهم عجل لولیک الفرج».

شب‌زنده‌داری در «شاهچراغ»
آستان احمدی شاهچراغ(ع) در شب‌های قدر، کانون شب‌زنده‌داران شیرازی‌ و البته زائران پرشمار از سراسر کشور بود. جایی از صحن و شبستان نوای الغوث‌های جوشن به گوش می‌رسید و هر گوشه حرم، صحنه نمایش نیکویی و مهربانی بود.
شب‌زنده‌داران مؤمن، قرآن به سر گرفته‌ و آرزوهایشان را با نگاهی خیس زیر لب نجوا کردند. هوا، هوای غریبانه احساس بود؛ گویا دروازه‌های آسمان گشوده شده و ملائکه به اذن خداوند بر زمین فرود آمده بودند تا میهمان دل‌های شب‌زنده‌داران شوند.
خیل زائران آستان احمدی شاهچراغ(ع) در گوشه گوشه صحن و سرای حرم، همنوا با هم ‌نجوا و نیایش می‌کردند. احیای شب قدر شیراز بر اساس برنامه‌ریزی‌ها تا ساعت ۲:۳۰ بامداد در میان گلواژه‌های دعا و نجوا و نیایش زائران این آستان ادامه یافت و زائران آستان احمدی، این شب را در زیر گنبد فیروزه‌ای شاهچراغ(ع) سحر کردند.
یکی از جلوه‌های تماشایی نوع‌دوستی و مهربانی در گوشه‌ای از صحن شاهچراغ (غرفه پایگاه انتقال خون سیار) نمودار بود؛ جایی که مؤمنان روزه‌دار در صف شلوغ نذر خون نشسته بودند تا بخشی از عبادت‌شان در شب‌های قدر، کمک‌رسانی به بیماران نیازمند باشد. صف نذر خون نیز تا سحرگاه ۲۱ رمضان در صحن حرم مطهر امتداد داشت و مهربانی، نیکی، احسان و انفاق به جزئی جدا نشدنی از احیای مؤمنان زائر شاهچراغ(ع) تبدیل شده بود.
در سوی دیگر شبستان میزهای اکرام ایتام برپا بود و انفاق و احسان بخش پررنگ احیای شب قدر مؤمنان شیرازی شده بود. در سوی دیگر صحن، روبه‌روی بارگاه مطهر احمدبن موسی(ع) میزهای مشاوره خانواده و پاسخگویی به سؤالات مذهبی و شرعی برپا بود و کارشناسان پذیرای زائران شب قدر حرم بودند. هر چند شبستان امام خمینی(ره)، میزبان شمار بالایی از خانواده‌هایی بود که به اتفاق همراه با فرزندان کوچک و نوجوانان و جوانان خود به مراسم احیا آمده بودند، اما غرفه‌ای جداگانه در صحن اصلی حرم هم میزبان زائران کوچک بود و آرزوهای بلند خود را در میان مدادرنگی‌ها و با شور و حال کودکانه خود با خداوند نجوا می‌کردند.

اجتماع مؤمنان در قم
در شب‌های لیالی پُر خیر و برکت قدر، مساجد، حسینیه‌ها، بقاع متبرکه و اماکن مذهبی شهر قم بویژه حرم بانوی کرامت و مسجد جمکران میعادگاه منتظران امام عصر(عج) شاهد خیل عظیم مؤمنان خداجو برای برپایی مراسم احیا بود. حرم حضرت معصومه کانون اصلی این آیین پرفیض معنوی بود و جمع کثیری از زنان، مردان و جوانان در صحن‌ها، رواق‌ها، شبستان‌ها و معابر مُشرف به این مکان مقدس، اجتماع بزرگی را شکل دادند.
شب‌زنده‌داران با خواندن دعای ظهور امام زمان (عج) و قرائت دعای جوشن کبیر، شفای عاجل بیماران را از درگاه خداوند متعال‌طلب ‌کردند. حاضران با دیدگانی پر از اشک و قلب‌هایی شکسته، قرآن کریم را بر سرهای خود گذاشته و با ذکر «العفو العفو» و اسامی نورانی و مقدس اهل بیت، برای آمرزش و بخشایش گناهان همچنین رفع گرفتاری‌ها و مشکلات جامعه و رهایی مستضعفان از بند مستکبران دست به دعا برداشته بودند.
در این آیین که با سوگواری ضربت خوردن مولای متقیان حضرت علی‌بن‌ابیطالب‌(ع) همراه بود، «حجت‌الاسلام ناصر رفیعی» عضو هیأت علمی جامعه‌المصطفی العالمیه طی سخنانی، هزاران کودک و زن فلسطینی را که با دهان روزه و با گرسنگی و سختی، گرفتار یک رژیم غاصب فرعونی و سفاک شده‌اند مورد اشاره قرار داد و گفت: از خدا می‌خواهیم به برکت امام عدالت امیرالمؤمنین(ع)، زوال رژیم صهیونیستی و نابودی ستمگران و سفاکان فرا برسد. رفیعی با بیان این نکته که قرآن کریم مرض‌های اعتقادی و اخلاقی مانند کفر، نفاق، فسق و فجور، جهل، نسیان و فراموشی و غفلت را مورد نکوهش قرار داده‌ است، تصریح کرد: در میان این امراض اعتقادی، غفلت و بی‌توجهی و بی‌دقتی از همه بدتر است و ریشه‌ همه این مرض‌هاست و ممکن است همه به آن مبتلا شویم.

جستجو
آرشیو تاریخی