صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و دو - ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و دو - ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۲۰

نگاهی به دربی‌های اسفندماه

استقلال عیدی می دهد یا پرسپولیس؟

حامد جیرودی
خبر‌نگار


با این‌که مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال شنبه اعلام رسمی کرد قرار است مسابقه دربی طبق همان برنامه‌ریزی اولیه سازمان لیگ برگزار شود و دو تیم روز چهارشنبه 23 اسفندماه از ساعت 20 به مصاف هم خواهند رفت اما دیروز باز هم شایعاتی پیرامون احتمال تعویق دربی با توجه به نکات مطرح شده از سوی شورای تأمین مطرح شد. با این حال، سرخابی‌های پایتخت اگر دربی به تعویق نیفتد، برای یازدهمین‌بار قرار است در اسفندماه برابر هم صف‌آرایی کنند. حضور 2 تیم در کورس قهرمانی و در اختیار داشتن رتبه‌های اول و دوم جدول باعث شده تا در اوج هیجان و جذابیت مصاف استقلال و پرسپولیس برگزار شود. آن‌هم در حالی‌که طبق قانون سازمان لیگ، در صورت برابری امتیازات در پایان فصل، عملکرد تیم‌ها در بازی رودررو حائزاهمیت است و این مسأله باعث شده تا اهمیت نبرد پیش‌روی سرخابی‌ها به اوج برسد. استقلال و پرسپولیس تاکنون 11 بار در جریان مسابقات باشگاه‌های تهران، جام تخت‌جمشید، جام حذفی، لیگ آزادگان و لیگ برتر در اسفندماه برابر هم قرار گرفته‌اند. در دیدارهای ماه پایانی سال، آبی‌پوشان پایتخت عملکرد درخشانی از خود به جای گذاشته‌اند و توانسته‌اند پنج بار به پیروزی برسند اما سرخ‌پوشان دوبار به برتری رسیده‌اند و چهار بازی هم مساوی شده است.
اولین دیدار دو تیم در اسفندماه، در مسابقات باشگاه‌های تهران در 11 اسفند 1351 به‌دست آمد که آبی‌ها توانستند با دبل گلزنی علی جباری به پیروزی 2-0 برسند. دومین بازی دو تیم در این ماه، ۲۷ اسفند ۱۳۵۴ برگزار شد که با تساوی 1-1 به پایان رسید. مسعود مژدهی در دقیقه ۲۰ برای تیم تاج سابق و محمود خوردبین در دقیقه ۸۵ برای پرسپولیس گلزنی کردند.
سومین دربی اسفندی، دربی سی و یکم بود که نوزدهم اسفند ۱۳۶۷ در مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی برگزار شد. بازی در پایان ۱۲۰ دقیقه با تساوی به پایان رسید تا پنالتی‌ها تعیین‌کننده برنده بازی باشد. در ضربات پنالتی جعفر مختاری‌فر و رضا حسن‌زاده پنالتی‌های استقلال را به گل تبدیل کردند و مجتبی محرمی، رحیم یوسفی، محسن آشوری، مرتضی کرمانی مقدم برای پرسپولیس پنالتی‌های خود را گل کردند اما از دست رفتن پنالتی‌های امیر قلعه‌نویی و محمدرضا شکورزاده باعث شد که استقلال بازنده از زمین بازی بیرون برود و پرسپولیس به برتری 4-2 برسد. آبی‌پوشان در ۱۵ اسفند ۱۳۷۰ موفق شدند در جریان لیگ آزادگان بردی دو گله را برابر پرسپولیس جشن بگیرند. عبدالصمد مرفاوی دردقیقه ۸ و صادق ورمزیار در دقیقه ۱۵ برای استقلال در آن مسابقه گلزنی کردند. دیدار چهل و نهم دربی، هشت اسفند ۱۳۷۸ برگزار شد که پرسپولیس با گل‌های مهدی‌هاشمی نسب در دقیقه ۸ و پایان رافت در دقیقه ۸۰ به پیروزی 2-0 دست یافت. استقلالی‌ها پنجم اسفند ۱۳۷۹ توانستند بردی یک‌ دیگری را در دربی با گلزنی علیرضا اکبرپور در دقیقه ۷۴ به‌دست آورند. چهارمین برد آبی‌ها در دربی‌های اسفند، در هفتم اسفند سال 1383 رقم خورد؛ جایی‌که استقلالی‌ها توانستند کامبکی درخشان را به‌ثبت برسانند و بردی 3-2 را به‌دست آورند.
رضا عنایتی در دقیقه ۶۸، محمود فکری در دقیقه ۸۳ و پیروز قربانی در دقیقه ۹۰ برای استقلال و سهراب انتظاری در دقیقه ۷۷ و شیث رضایی در دقیقه ۸۴ برای پرسپولیس گلزنی کردند. دیدار شصت و یکم دربی، ۱۹ اسفند ۱۳۸۴ برگزار شد که با تساوی بدون گل به پایان رسید. استقلالی‌ها آخرین برد خود در یک دربی رسمی را 10 اسفند 1396 به‌دست آوردند و با گلزنی وریا غفوری در دقیقه 44 به پیروزی رسیدند و از آن مسابقه به بعد، دیگر آبی‌ها نتوانستند در دربی‌های پایتخت در وقت قانونی برنده شوند! آخرین بازی دو تیم در این ماه، 26 اسفند 1400 در دور برگشت لیگ بیست‌ویکم به‌ثبت رسید که 1-1 مساوی شد. در آن بازی، شاگردان یحیی
 گل محمدی با گل علی نعمتی در دقیقه 38 پیش افتادند اما رودی ژستد با گلزنی خود در دقیقه 81 توانست آبی‌ها را از باخت برابر پرسپولیس نجات بدهد و استقلالی‌ها توانستند در مسیر قهرمانی گامی بلند را بردارند. حالا همگان چشم‌انتظار برگزاری دوازدهمین دربی در اسفندماه هستند و باید دید در این مسابقه چه شرایطی رقم خواهد خورد و کدامیک از دو تیم به هواداران خود عیدی می دهند؟

جستجو
آرشیو تاریخی