صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و دو - ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و دو - ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

«خوابگاه - کارگاه» جای زندان‌های سنتی را می‌گیرد

مدتی است که ایده زندان‌های سنتی در دنیا کمرنگ شده است. شاید برای همین است که سازمان زندان‌ها با کمک بنیاد تعاون کشور تصمیم گرفته به جای مراقبت و نگهداری زندانیان در زندان سنتی، به‌دنبال راهبرد خوابگاه- کارگاه باشد. یعنی با راه‌اندازی کارگاه مثل خط تولید مونتاژی موتور و دوچرخه و قطعات خودرو، زندانیان را برای ورود به زندگی سالم در فردای آزادی آماده کند. کارخانه دوچرخه‌سازی زندان قزلحصار نیز با همین هدف با ظرفیت ۵۰۰ نیروی کار در محیطی به وسعت حدود هفت هزار مترمربع افتتاح شد. در کنار سوله کارخانه، سوله دیگری نیز به‌عنوان خوابگاه زندانیان تجهیز و مناسب‌سازی شده است تا مددجویان خسته از کار روزانه به راحتی بتوانند به خوابگاه رفته و استراحت کنند.
به گفته رئیس سازمان زندان‌ها، گویی راهبرد خوابگاه-کارگاه راهبرد جدیدی در ندامتگاه‌های کشور است.
غلامعلی محمدی، رئیس سازمان زندان‌ها، در گفت‌وگو با «ایران» با اشاره به اینکه دنبال اجرای راهبرد خوابگاه- کارگاه در ندامتگاه‌های کشور هستیم، می‌گوید: در پی اجرای برنامه تحول و تعالی قوه قضائیه برای توسعه اشتغال زندان‌ها، قصد داریم تا در زندان‌های مرکزی، سوله‌های اشتغال را تجهیز و در مجاورت آنها خوابگاه‌های زندانیان را ایجاد کنیم چرا که معتقدیم این اقدام باعث افزایش بازدهی کار می‌شود و از طرف دیگر می‌توانیم برای اشتغال از حداکثر ظرفیت زندان‌ها استفاده کنیم.محمدی با بیان اینکه طی دو سال اخیر، توسعه اشتغال به‌عنوان رویکردی اساسی در سازمان زندان‌ها مطرح بوده است، می‌افزاید:  اصلاح و تربیت زندانیان، مهم‌ترین رسالت سازمان و اشتغال بهترین بستر برای تحقق این هدف و بازاجتماعی کردن زندانیان است. افتتاح این کارخانه بزرگ دوچرخه‌سازی در زندان قزلحصار برای ما موضوعیت دارد، چرا که زندانی پرجمعیت و محل نگهداری مجرمان موادمخدر است که یکی از آسیب‌های بزرگ اجتماعی‌است که اشتغال راهکار مناسبی برای مبارزه با این آسیب اجتماعی است.
محمدی با تأکید بر اینکه امروزه ایجاد اشتغال صنعت‌محور اهمیت زیادی دارد، ادامه می‌دهد: ایجاد اشتغال صنعت محور رویکرد سازمان زندان‌هاست، زیرا پایدارتر است و افزایش درآمد سرانه فرد شاغل و امکان ظرفیت بالای بکارگیری نیروی کار را دربردارد.
برای بعد از آزادی زندانیان هم برنامه حمایتی داریم
رئیس سازمان زندان‌ها در پاسخ به این سؤال که وضعیت این زندانیان بعد از آزادی چه می‌شود و آیا با آموزش‌هایی که دریافت کرده‌اند، می‌توانند وارد بازار کار شوند، با تأکید بر اینکه برای بعد از آزادی زندانیان هم برنامه داریم، می‌گوید: برنامه مراقبت بعد از خروج از زندان هم یکی از تکالیف و مأموریت‌های سازمان زندان‌هاست. در حد بضاعت‌مان برخی از زندانیان را تحت مراقبت‌های بعد از خروج قرار می‌دهیم. البته دست همه فعالان و کارآفرینان حوزه تولید و صنعت را برای ورود به عرصه اشتغال مددجویان می‌فشاریم.

جستجو
آرشیو تاریخی