صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و یک - ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و یک - ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۵

اخبــار

بازگشت زرداری به کرسی ریاست جمهوری پاکستان
آصف علی زرداری روز گذشته با تصمیم پارلمان این کشور برای یک دوره پنج ساله به‌عنوان رئیس‌جمهور بعدی پاکستان انتخاب شد و جای «عارف علوی» را گرفت. زرداری که سابقاً هم رئیس‌جمهور پاکستان بود، دیروز با محمود خان اچکزی، سیاستمدار کهنه‌کار از استان بلوچستان برای مقام ریاست‌جمهوری پاکستان رقابت کرد و به پیروزی دست یافت. اچکزی نامزد شورای اتحاد مخالفان، شامل حزب تحریک انصاف پاکستان به رهبری عمران خان، نخست‌وزیر سابق زندانی بود. زرداری ۶۸ ساله، از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ به‌عنوان رئیس‌جمهور فعال بود.

 

روسیه عملیات پهپادی اوکراین را خنثی کرد
وزارت دفاع روسیه از سرنگونی ده‌ها پهپاد اوکراینی بر فراز چهار منطقه از خاک این کشور خبر داد و در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروی هوایی این کشور ۴۷ پهپاد اوکراینی را بر فراز چهار منطقه سرنگون کرده است. به گزارش اسپوتنیک طبق این بیانیه، سامانه‌های دفاع هوایی روسیه یک پهپاد را در بلگورود، ۲ پهپاد را کورسک، 3 پهپاد را ولوگوگراد و ۴۱ پهپاد را روستوف رهگیری و منهدم کردند. ارتش اوکراین از پهپادهای انتحاری برای حمله به زیرساخت‌های غیرنظامی، از جمله ساختمان‌های مسکونی و بیمارستان‌ها در روسیه استفاده می‌کند.

 

اردوغان در فکر رفتن از قدرت
رجب طیــــــب اردوغــــــــان، رئیس‌جمـــــهور ترکیــــــه روز جمعه برای اولین بار در مورد ترک قدرت صحبت و تأکید کرد که انتخابات شهرداری که قرار است در ۳۱ مارس برگزار شود، «آخرین» برای او خواهد بود. به گزارش ایسنا، اردوغان که از سال ۲۰۰۳ به عنوان نخست‌وزیر و سپس رئیس‌جمهور در قدرت بوده‌ است، گفت: «من بدون توقف به کار خود ادامه می‌دهم. ما یک نفس می‌دویم زیرا برای من این پایان کار است. با اختیاراتی که قانون به من داده ‌است، این انتخابات آخرین انتخابات من است.» در همین حال خبرها حاکی است، ارتش ترکیه درحال برنامه‌ریزی برای عملیات زمینی گسترده‌ای در شمال عراق است و با مسئولان مرکزی و محلی عراق درباره آن توافق کرده است.

 

فرانسوی‌ها
برای جنگ آماده می‌شوند
به نوشته پولیتیکو، نیروهای فرانسوی خود را برای درگیری نظامی در قلمرو قاره اروپا آماده می‌کنند و فرض بر این است که این جنگ با دشمنی خواهد بود که می‌تواند از نظر قدرت آتش با فرانسه برابری کند. براساس این گزارش، در مرکز آموزش رزمی در شرق فرانسه، سربازان در شرایطی نزدیک به شرایط میدان جنگ، تمرین می‌کنند. تمام نیروها درگیر هستند و تمرینات نظامی مساحت ۱۲۰ کیلومتر مربع را پوشش می‌دهد. با این حال فرماندهی فرانسه نامی از دشمن احتمالی نمی‌برد، اما معلوم است که منظورشان روسیه است.

جستجو
آرشیو تاریخی