صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و یک - ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و یک - ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۵

کمیسرعالی حقوق بشر: شهرک‌سازی‌ها جنایت جنگی است

تصمیم اخیر مقامات صهیونیستی برای تصویب طرح ساخت نزدیک به ۳ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی جدید در شهرک‌های «معالیه ادومیم»، «افرات» و «کیدار» در کرانه باختری با واکنش‌های جهانی بسیاری همراه شده است.
به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، فلکر ترک، کمیسرعالی حقوق بشر سازمان ملل در گزارش جدیدی این شهرک‌سازی‌ها را نوعی «جنایت جنگی» خواند و گفت:«شهرک‌سازی‌های اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی که به میزان بی‌سابقه‌ای گسترش یافته است، خطر از بین بردن هر گونه احتمال ایجاد یک کشور فلسطینی را به ‌دنبال خواهد داشت.» وی خبر داد که قرار است در همین ارتباط در اواخر ماه مارس (اوایل فروردین‌ماه) گزارشی به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه شود. فلکر ترک همچنین به خشونت شهرک‌نشینان افراطی در کرانه باختری اشاره کرد و گفت:«خشونت شهرک‌نشینان و موارد نقض‌ قوانین مربوط به شهرک‌سازی به سطح تکان‌دهنده‌ای رسیده و تهدیدی برای هر گونه امکان عملی ایجاد یک کشور فلسطینی است.» بر اساس گزارش ۱۶ صفحه‌ای کمیسرعالی حقوق بشر سازمان ملل، در طول یک سال منتهی به پایان اکتبر ۲۰۲۳ (مهر‌ماه ۱۴۰۲) ۲۴ هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی جدید در کرانه باختری ثبت شده که گفته می‌شود بالاترین رقم از سال ۲۰۱۷ به این سو است. در همین حال فرانسه نیز تصمیم اخیر مقامات صهیونیستی برای تصویب طرح ساخت نزدیک به ۳۵۰۰ واحد مسکونی جدید در شهرک‌های کرانه باختری را بشدت محکوم کرد و در بیانیه‌ای از کابینه رژیم‌صهیونیستی خواست با توجه ‌به تنش‌های بسیار بالا در کرانه باختری و نزدیک ‌شدن به ایام حساس ماه مبارک رمضان، فوراً از این تصمیم «غیرقابل ‌قبول، غیرقانونی و غیرمسئولانه» عقب‌نشینی کند.
علاوه بر این دولت ژاپن نیز روز گذشته از رژیم‌صهیونیستی خواست از تصمیم خود برای توسعه شهرک‌های غیرقانونی در کرانه باختری اشغالی صرفنظر کند. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آناتولی، در حالی‌ که فعالیت‌های شهرک‌سازی ناقض قوانین بین‌المللی است و به امکان اجرای راه‌حل دو‌دولتی آسیب می‌زند، ژاپن از رژیم‌صهیونیستی خواست از تصمیم خود عقب‌نشینی و فعالیت‌های شهرک‌سازی را به طور کامل متوقف کند. وزارت خارجه ژاپن در بیانیه خود همچنین بر لزوم در نظر گرفتن وضعیت بحرانی انسانی در نوار غزه و خشونت و درگیری در کرانه باختری تأکید کرد و خواستار «پرهیز از اقداماتی که می‌تواند تنش‌ها را بویژه قبل از ماه رمضان تشدید کند» شد. این در حالی است که دولت جو بایدن نیز ماه گذشته میلادی و پس از اعلام طرح جدید شهرک‌سازی اسرائیل در کرانه باختری، این اقدام را مغایر با قوانین بین‌المللی دانست. چهارشنبه هفته گذشته (6 مارس/ 16 اسفند‌ماه) مقامات صهیونیستی طرحی را برای ساخت حدود 3 هزار و ۵۰۰ واحد در کرانه باختری تصویب کردند. کنترل رژیم‌صهیونیستی بر بیت‌المقدس‌شرقی که در سال ۱۹۶۷ آن را اشغال کرده و شهرک‌هایی که در آنجا ساخته است، طبق قوانین بین‌المللی غیرقانونی تلقی می‌شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی