صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و یک - ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و یک - ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۲۱

در کشتی فرنگی ایران چه خبر است؟

دومیـن شــوک

محسن وظیفه
خبر‌نگار

 

در کمتر از شش ماه مسابقات کشتی فرنگی وهبی امره ترکیه با تمام خوبی و خوشی‌ها که برای ایران داشت اما با یک اتفاق عجیب همراه شد. اتفاقی که مثل بمب در رسانه‌ها ترکید و باز هم یک چهره ناخوشایند از کشتی فرنگی ایران بازنشر داد. کشتی فرنگی ایران با درخششی که از سال 2005 شروع کرد، در سطح بین‌الملل دارای یک اعتباری شده بود اما حالا برای دومین‌بار در شش ماه اخیر یک جنجال بین‌المللی راه انداخته که حتماً با واکنش اتحادیه جهانی روبه‌رو می‌شود. اتفاق اول در جهانی صربستان رخ داد که پرتاب بطری آب از سوی محمدعلی گرایی در حین کشتی برادرش محمدرضا مقابل حریف ژاپنی با واکنش‌های جهانی روبه‌رو شد. روزی‌ که آن اتفاق در سالن مسابقات رخ داد، کشتی ایران مورد انتقاد قرار گرفت. اتحادیه جهانی کشتی به خاطر این رفتار محمدعلی گرایی 500 میلیون تومان ایران را جریمه کرد و محمدعلی گرایی هم که یک سال محروم شده بود که البته همین چند روز پیش با نامه‌نگاری و پیگیری علیرضا دبیر بخشیده شده بود. چند روز بعد از جمع شدن پرونده گرایی حالا اتحادیه جهانی یک پرونده دیگر از ایران روی میز خود باز کرده است. این‌ بار محمدرضا مختاری پرونده ایران را به اتحادیه جهانی می‌برد و بعید است که این‌ بار نناد لالوویچ کوتاه بیاید. واقعاً مشخص نیست در کشتی فرنگی ایران چه می‌گذرد که این‌قدر راحت کشتی‌گیران ایران وارد یک درگیری عجیب می‌شوند که در نهایت منجر به از دست دادن پرستیژ کشتی ایران می‌شود. محمدرضا مختاری در کشتی با حریف ترک، کاملاً مبتدیانه عمل می‌کند و در تله این حریف ترک‌تبار می‌افتد. مختاری در این مسابقه هم کتک خورد و هم کشتی را واگذار کرد. البته خسارت این درگیری به اینجا ختم نمی‌شود؛ مختاری شانس حضور در ترکیب تیم ملی برای قهرمانی آسیا را از دست داد و فدراسیون کشتی هم فعلاً فعالیت‌های او را به حالت تعلیق درآورده است.
 البته باید منتظر تصمیم اتحادیه جهانی ماند و به احتمال بسیار زیاد با توجه به فاصله کم دو حرکت انضباطی از سوی کشتی‌گیران ایران احتمالاً اتحادیه جهانی حکم سختی را در نظر می‌گیرد. این نشان می‌دهد که در کشتی فرنگی ایران مشکل بزرگی به نام مدیریت وجود دارد و ظاهراً تمام حواس کادرفنی فقط به مسائل فنی است. مدیریت کردن یعنی اینکه یک نفری مثل محمد بنا یک دهه هدایت تیم ملی کشتی فرنگی را برعهده داشته باشد و حتی یک بار هم از این موارد پیش نیاید اما در کمتر از شش ماه و در نبود محمد بنا دو بار در اتحادیه جهانی برای کشتی فرنگی ایران پرونده انضباطی تشکیل شود. حساسیت همین موضوع باعث شد تا علیرضا دبیر هم دستور محرومیت موقت مختاری را بدهد و هم اینکه با لالوویچ تماس بگیرد و شرایط را توضیح بدهد.

ابراهیم مهربان: رفتار مختاری محکوم است آبروی کشتی باید از هر چیز مهم‌تر باشد
درگیری‌ای که محمدرضا مختاری کشتی‌گیر 72 کیلوگرم ایران در وهبی امره ترکیه به راه انداخت، با واکنش تند از سوی ایران روبه‌رو شد. مختاری که در وزن 77 کیلوگرم کشتی گرفت، از سوی فدراسیون کشتی ایران با محرومیت موقت روبه‌رو شد. ابراهیم مهربان دبیر فدراسیون کشتی در واکنش به اتفاقات رخ داده در مسابقات وهبی امره ترکیه گفت: «کشتی‌گیران ترکیه به رفتار ناجوانمردانه در دنیا شهره هستند. از انگشت در چشم کردن گرفته تا درگیری‌های فیزیکی با این‌ حال باید محمدرضا مختاری خودش را کنترل می‌کرد.» دبیر فدراسیون کشتی ادامه داد: «رفتار محمدرضا مختاری از سوی فدراسیون کشتی کاملاً محکوم است و به همین دلیل هم با محرومیت روبه‌رو شد. آبروی کشتی ایران با توجه به جایگاهش به لحاظ اخلاقی و پهلوانی این رشته از هر چیز مهم‌تر است. مختاری فعلاً محروم است تا کادرفنی تیم ملی برگردد و بعد درباره این موارد تصمیم‌گیری شود.»

جستجو
آرشیو تاریخی