صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و بیست - ۱۹ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و بیست - ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۴

جو بایدن در سخنرانی سالانه‌اش ژست‌های انساندوستانه گرفت

تطهیر دست‌های آلوده

امیر فرشباف/ جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، سومین سخنرانی سالانه موسوم به «وضعیت کشور» را پنجشنبه‌شب (بامداد جمعه به وقت ایران) ایراد کرد. این رویداد سالانه، سخنرانی اصلی رئیس‌جمهور امریکا در کنگره است که در آن از یک سو، دستور کار دولت را برای سال آینده مشخص و از سوی دیگر، دستاوردهای خود را برای مردم امریکا برجسته می‌کند. بایدن در این سخنرانی دو محور اصلی را دنبال می‌کرد: یکی حمله به رقیبش دونالد ترامپ که در چهارچوب کنش انتخابات ریاست جمهوری نوامبر سال آینده ارزیابی می‌شود و دوم، جنگ غزه و اظهاراتی تبلیغاتی مبنی بر کمک‌رسانی به مردم غزه بدون اشاره‌ به جنایات صهیونیست‌ها.
به گزارش گاردین، مهم‌ترین بخش صحبت‌های بایدن در پایان سخنرانی تقریباً یک‌ساعته‌اش، زمانی بود که وی تأیید کرد، ارتش ایالات متحده یک اسکله موقت در مدیترانه در سواحل غزه ایجاد خواهد کرد که قادر به دریافت محموله‌های بزرگ آب، غذا و دارو باشد. بایدن متعهد شد که این مأموریت مستلزم استقرار زمینی نیروهای امریکایی نخواهد بود.
بایدن در این سخنرانی، ضمن تکرار ادعای قبلی خود مبنی بر «حق اسرائیل برای دفاع از خود در برابر حماس»، صرفاً بحران انسانی در غزه را محکوم کرد. با این حال، کارشناسان نشریه شورای آتلانتیک معتقدند، دولت بایدن به طور پیوسته فشار بر بنیامین نتانیاهو را در شش هفته گذشته افزایش داده است و با عبور از رویکرد دیپلماتیک ملایم، اختلافات را علنی کرده و اقداماتی را به طور فزاینده در پاسخ به او انجام خواهد داد.
 
ترامپ: بایدن معتاد است!
گاردین می‌افزاید: لحن کلی سخنرانی بایدن که آخرین سخنرانی او در مورد «وضعیت کشور» قبل از انتخابات نوامبر بود، به طرز چشمگیری تهاجمی بود؛ بایدن بارها با عبارت تمسخرآمیز «سلف من» ترامپ را مخاطب قرار داد و از نظرات او درباره همه حوزه‌ها - از سیاست خارجی گرفته تا مهاجرت - انتقاد کرد.
سخنرانی بایدن واکنش تند قابل پیش‌بینی ترامپ را در پی داشت؛ ترامپ ابتدا با انتقاد از تأخیر30 دقیقه‌ای بایدن، کار او را «بی‌احترامی به ایالات متحده» خواند. وی همچنین برای چندمین بار بایدن را به استفاده از مواد مخدر متهم کرد. به گزارش دیلی‌تلگراف، ترامپ پس از سخنرانی بایدن، به انتقاد از او در پلتفرم مجازی خود یعنی  Truth Social
پرداخت. او در یکی از پست‌های خود نوشت: «با نگاهی به اوضاع روحی رئیس‌جمهور معلوم است که تأثیرات مواد مخدر تدریجاً از بین می‌رود!» بنا به این گزارش، این اولین باری نیست که ترامپ ادعا می‌کند بایدن مواد مخدر مصرف می‌کند، رئیس‌جمهور پیشین امریکا سال گذشته نیز طی یک کنفرانس مطبوعاتی بایدن را متهم کرد که برای بیدار ماندن و رفع خواب‌آلودگی، مواد مخدر مصرف می‌کند. ترامپ در ادامه با انتقاد از رویکرد بایدن در مسأله مهاجران نوشت: «سخنرانی بایدن عصبی، قطبی و پر از نفرت بود. او هرگز نه معضل مهاجرت را اصلاح خواهد کرد و نه قصد آن را دارد .... او [بایدن] می‌خواهد کشور ما پر از مهاجران شود... و میزان جنایت به‌سرعت به سطحی خواهد رسید که قبلاً دیده نشده است.»
جستجو
آرشیو تاریخی