صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و بیست - ۱۹ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و بیست - ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۴

اسرائیل تا آخر هفته به لبنان مهلت داد

ضرب‌الاجل‌های توخالی

حسین فاطمی
خبرنگار


به موازات نامشخص بودن نتایج مذاکرات آتش‌بس در غزه، هر لحظه امکان نواخته شدن شیپور جنگ بین حزب‌الله لبنان و رژیم صهیونیستی وجود دارد. در این باره به گزارش فارس و به نقل از الجزیره، کانال 13 تلویزیون رژیم صهیونیستی خبر داد که ژنرال هرتزی هالوی به چیکو تامیر، تهیه کننده طرح‌های عملیات زمینی در غزه مأموریت داده تا برای عملیات زمینی علیه حزب‌الله در لبنان برنامه‌ریزی کنند. صبح دیروز جمعه نیز رژیم صهیونیستی اطراف شهرک‌های «مجدل زون» و «طلوسه» در جنوب لبنان را هدف قرار داد.
همزمان یک روزنامه لبنانی مرتبط با حزب‌الله هم گزارش داد که رژیم صهیونیستی ضرب‌الاجل ۱۵ مارس (۲۵ اسفند) را برای توافق دیپلماتیک برای عقب راندن نیروهای این گروه از جنوب لبنان تعیین کرده و پس از آن آماده است تا درگیری‌های مرزی جاری را به یک جنگ تبدیل کند. به گزارش ایسنا، روز چهارشنبه یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به آموس هوکشتاین، فرستاده ویژه امریکا در منطقه گفت حملات ادامه‌دار حزب‌الله لبنان به پایگاه‌های رژیم صهیونیستی در منطقه شمال، تل‌آویو را به تصمیم در مورد اقدام نظامی در لبنان نزدیک می‌کند.
روزنامه لبنانی الاخبار به نقل از مقامات غربی نوشت، هوکشتاین معتقد نیست که جنگ در امتداد مرز اراضی اشغالی فلسطین و لبنان می‌تواند قبل از دستیابی به توافق برای آتش‌بس در غزه متوقف شود. این روزنامه همچنین گزارش داد که امریکایی‌ها فکر می‌کنند حل و فصل دیپلماتیک میان بیروت و تل‌آویو باید شامل راه‌حلی برای اختلافات مرزی، بویژه برای مزارع شبعا و استقرار ارتش لبنان در جنوب باشد.
 
جزئیات تلاش‌های هوکشتاین
در راستای اخبار یاد شده، روزنامه «الجمهوریه» لبنان با افشای جزئیاتی از سفر فرستاده امریکا به بیروت و دیدارهای او با مقامات لبنان، از ارائه پیش‌نویس چهارچوب توافق میان بیروت و تل‌آویو به رئیس پارلمان لبنان پرده برداشت. روزنامه «الجمهوریه» در این باره به نقل از یک منبع سیاسی مطلع نوشت: «آموس هوکشتاین»، مشاور رئیس‌جمهور امریکا در امور امنیت انرژی در دیدار با «نبیه بری»، رئیس پارلمان لبنان یک چهارچوب پیش‌نویس برای توافق ترسیم مرزهای زمینی میان بیروت و تل‌آویو را ارائه کرد. این منبع گفت: این اقدام پس از تفاهم دو طرف برای متوقف کردن خصومت‌ها و بازگشت افراد آواره از هر دو طرف طبق تمهیدات در نظر گرفته شده با تضمین امریکا صورت گرفت. طبق گفته این منبع، نبیه بری بررسی چنین طرحی را به بعد از اعلام آتش‌بس موکول کرده است.
نوار مرزی لبنان و شمال سرزمین‌های اشغالی فلسطین طی روزهای اخیر شاهد تشدید تنش بوده است و همزمان مقامات رژیم صهیونیستی به انجام حملات گسترده به لبنان تهدید کرده‌اند. این درگیری‌ها در پی حملات رژیم صهیونیستی به غیرنظامیان در خاک لبنان و در مقابل حملات موشکی شدید حزب‌الله به مواضع و پایگاه‌های ارتش رژیم صهیونیستی تشدید شد. آموس هوکشتاین به‌منظور آرام‌کردن این تنش طی روزهای اخیر به بیروت سفر و با مقامات لبنان دیدار و رایزنی کرد. وی سپس راهی اراضی اشغالی شد و با مقامات رژیم صهیونیستی نیز جلساتی را در این باره برگزار کرد.
 
خط و نشان حزب‌الله
پیش از سفر هوکشتاین به لبنان، نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان در نشست «البنیان المرصوص» تأکید کرده بود، پایان جنگ در منطقه منوط به پایان جنگ در غزه است. البته معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنانی هم به رژیم صهیونیستی هشدار داد که با گسترش حمله به لبنان مرتکب حماقت نشود. به گفته نعیم قاسم، توقف جنگ در نوار غزه به معنای توقف آن در لبنان است و پس از آن همه بررسی‌های مربوط به جنوب به روش صحیح تکمیل خواهد شد. طبق گزارش پایگاه خبری العهد، نعیم قاسم با اشاره به سفر «آموس هوکشتاین»، مشاور رئیس‌جمهور امریکا در امور امنیت انرژی به لبنان و اظهارات او در بیروت گفت: زمانی که آتش‌بس در غزه آغاز شود، در لبنان نیز آغاز می‌شود و «آموس هوکشتاین» می‌تواند هرچه که می‌خواهد بگوید و ما نیز حرف خودمان را می‌زنیم.
وی همچنین هشدار داد: اگر اسرائیل مرتکب هرگونه حماقتی (جنگ با لبنان) شود، متحمل یک شکست سنگین‌تر خواهد شد. آنها (صهیونیست‌ها) ما را به تجاوز تهدید می‌کنند و ما باثبات، مقاومت و مبارزه به آنها پاسخ می‌دهیم. معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان افزود: وقتی فرستاده‌ها به لبنان می‌آیند و با ما درباره ترس از حملات اسرائیل صحبت می‌کنند، هیچ‌کس نگفت که چگونه می‌توان تجاوز را متوقف کرد، آنها به ما می‌گویند که تجاوز به غزه ادامه خواهد داشت و ما توصیه می‌کنیم که شما در لبنان به مبارزه ادامه ندهید؛ چراکه ممکن است اسرائیل حملات خود را گسترش دهد. ما به آنها (هوکشتاین و امریکا) می‌گوییم چه کسی را تهدید می‌کنید و چه کسی را می‌ترسانید؟! این اظهارات پس از آن بیان شد که آموس هوکشتاین پس از ورود به بیروت پیام تهدیدآمیزی را به لبنانی‌ها منتقل کرد و در کنفرانس مطبوعاتی نسبت به ‌احتمال توسعه دامنه حملات رژیم صهیونیستی به این کشور هشدار داد.
 
واکنش دولت موقت لبنان
البته در کنار گفته‌های مقامات حزب‌الله لبنان، عبدالله بوحبیب، وزیر خارجه دولت موقت لبنان شنبه هفته گذشته گفته بود، اگر کشورهای غربی حمایت تسلیحاتی خود را از رژیم صهیونیستی متوقف کنند، جنگ غزه هم متوقف می‌شود. وی در حاشیه نشست دیپلماتیک آنتالیا در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک تصریح کرد، لبنان آماده از سرگیری مذاکرات غیرمستقیم با رژیم صهیونیستی درباره ترسیم مرزهای مشترک است چرا که در غیر این صورت دامنه جنگ غزه گسترش خواهد یافت و به یک جنگ منطقه‌ای بدل خواهد شد.
بوحبیب در ادامه گفت: در حالی که لبنان دنبال ثبات است، رژیم صهیونیستی هر روز نسبت به نابودی لبنان تهدید می‌کند.
وزیر خارجه لبنان از مقامات صهیونیستی خواست به جای مسیر جنگ که ۷۵ سال است در پیش گرفته‌اند، گزینه دیگری را هم امتحان کنند. وی خاطرنشان کرد عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی از مزارع شبعا، تپه‌های کفرشوبا، احترام به مرزهای بین‌المللی و توقف تخلفات روزانه، امنیت را برای همه فراهم می‌کند. نجیب میقاتی، نخست‌وزیر موقت لبنان هم در مصاحبه‌ای پیش‌تر طی مصاحبه‌ای با رویترز گفت که توقف درگیری در نوار غزه می‌تواند مذاکرات غیرمستقیم برای پایان‌دادن به خصومت‌ها در امتداد مرز جنوبی لبنان با رژیم صهیونیستی را نیز آغاز کند. او ابراز اطمینان کرد که در صورت توقف حملات رژیم صهیونیستی، حزب‌الله نیز دستور آتش‌بس خواهد داد و پنج ماه بمباران و حملات هوایی از دو طرف مرز پایان خواهد یافت.

جستجو
آرشیو تاریخی