صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و بیست - ۱۹ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و بیست - ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۴

خون خبرنگار شهید رویترز دامن رژیم صهیونیستی را گرفت

قتل سازمان یافته خبرنگاران در غزه

 گروه جهان/ یک سازمان تحقیقاتی هلندی اعلام کرد مرگ عصام عبدالله، خبرنگار رویترز در لبنان در ماه اکتبر بر اثر شلیک گلوله یک تانک مرکاوای ارتش رژیم صهیونیستی بوده است. به گزارش دویچه‌وله در این گزارش تحقیقی که از سوی یک بنیاد تحقیقاتی مستقل هلندی به نام TNO منتشر شده، گفته می‌شود که خدمه تانک اسرائیلی در مرز لبنان به سوی گروهی که هویت خبرنگاری آنها به وضوح مشخص بود دو گلوله شلیک کرده و سپس احتمالاً به مدت یک دقیقه و ۴۵ ثانیه با مسلسل به‌روی آنها آتش گشوده‌اند.
این گزارش به سفارش رویترز تهیه شده است و بنیاد هلندی مأموریت داشت، شرایطی را که به مرگ خبرنگار این خبرگزاری منجر شده مورد بررسی قرار دهد. همچنین به گزارش گاردین، گروه‌های حقوق بشری مانند عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر، پس از انجام تحقیقات مستقل خود و رسیدن به نتیجه مشابه، خواستار تحقیق درباره جنایت جنگی درمورد این دست حملات شدند.
خانم الساندرا گالونی، سردبیر رویترز اعلام کرد: «شواهدی که اکنون داریم و منتشر کرده‌ایم، نشان می‌دهند که خدمه تانک اسرائیلی همکار ما عصام عبدالله را کشته‌اند. ما قتل عصام را محکوم می‌کنیم و از اسرائیل می‌خواهیم توضیح دهد که چگونه ممکن است این اتفاق بیفتد؟ ما همچنین می‌خواهیم که مسئولین قتل او و مجروح شدن چند روزنامه‌نگار دیگر را مورد بازخواست قرار دهد.
براساس این گزارش، رویترز در پاسخ به متهم کردن نیروهای حزب‌الله اعلام کرده حزب‌الله تانک ندارد و بزرگ‌ترین تانک کالیبر ارتش لبنان هم 105 میلی‌متر است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که احتمالاً از جنوب شرقی، نزدیک یک روستا در فلسطین اشغالی، یعنی جایی که تانک‌های اسرائیلی در حال عملیات بودند، شلیک شده است.
در ادامه گزارش گاردین آمده است قوانین بین‌المللی هدف قرار دادن روزنامه‌نگاران را ممنوع می‌کند و این گروه مکانی را برای فیلمبرداری در دامنه تپه‌ای فراخ انتخاب کرده بودند که به وضوح قابل مشاهده بودند. همه آنها کلاه ایمنی آبی و ژاکت‌هایی با علامت «Press» به تن داشتند.
خبرگزاری فرانسه نیز اعلام کرد: «این حملات عمدی و هدفمند بودند. خبرنگاران ظرف چند ثانیه و به فاصله چند متر از همدیگر به قتل رسیدند. هویت آنها نیز به وضوح به‌عنوان فعالان رسانه‌ای و به دور از هرگونه فعالیت نظامی مشخص شده بود.
کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران و دیده‌بان حقوق بشر اعلام کردند: «هیچ جنگ دیگری در این مدت کوتاه جان این همه روزنامه‌نگار را نگرفته است«.
به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، پس از شهادت محمد سلامه در روز 5 مارس، تعداد شهدای خبرنگار که از ابتدای جنگ غزه توسط نظامیان صهیونیست به قتل رسیدند، به 133 نفر رسید و ده‌ها خبرنگار فلسطینی و بین‌المللی نیز مجروح شده‌اند. سازمان‌های حقوق بشری و نهادهای تحقیقاتی عقیده دارند ارتش صهیونیست به‌طور عمدی و سازمان‌یافته  به منظور جلوگیری از گردش آزاد اطلاعات در فلسطین اشغالی، خبرنگاران را هدف قرار داده و از پاسخگویی سر باز می‌زند.
جستجو
آرشیو تاریخی