نگاهی به کتاب «هوش مصنوعی روابط عمومی در عمل»

استفاده از کارکردها به جای نگرانی از خطرات

مریم شهبازی/ گسترش هوش مصنوعی طی سال‌های اخیر به اندازه‌ای بوده که حتی اگر بخواهیم هم قادر به نادیده گرفتن نفوذ آن به بخش‌های مختلف زندگی امروز نیستیم. گذشته از برخی نگرانی‌هایی که درخصوص جایگزینی هوش مصنوعی با مشاغل مختلف وجود دارد، این رهاورد دنیای تکنولوژی‌، امکانات بسیاری را نیز در اختیار کاربران خود در حرفه‌های گوناگون قرار می‌دهد. از آن جمله می‌توان به نقشی اشاره کرد که هوش مصنوعی قادر است در بهبود فعالیت‌ها و عملکرد بخش روابط عمومی ایفا کند. با تکیه به چنین نگاهی به تازگی کتاب «هوش مصنوعی روابط عمومی در عمل»، نوشته مشترک «ولید آلبوناصر» و مهدی باقریان از سوی انتشارات کارگزار روابط عمومی روانه کتابفروشی‌ها شده است.
 
کارکردها و اصول استفاده از رهاورد دنیای تکنولوژی
تا همین چند سال پیش نگرانی چندانی درخصوص نفوذ روز افزون هوش مصنوعی به عرصه مشاغل وجود نداشت؛ اغلب مردم تصورشان بر این بود که حداقل در ارتباط با مشاغلی که درباره‌شان بحث استفاده از هوش و تفکر انسانی در میان است، این رهاورد دنیای تکنولوژی، خطر چندان مهمی محسوب نمی‌شود. اما حالا هوش‌ مصنوعی ثابت کرده که با استفاده از الگوریتم‌ها و مدل‌های پیچیده ریاضی قادر به انجام کارهایی است که تا پیش از آن غیرممکن به نظر می‌رسید.با وجود احتمالات مثبت و منفی مختلفی که در این رابطه شنیده می‌شود، حداقل در عرصه روابط عمومی که مبحث مورد نظر در کتاب «هوش مصنوعی روابط عمومی در عمل» به شمار می‌آید، در خلال مطالبی که نویسندگان آن تألیف کرده‌اند، با راهکارهایی برای بهبود بهره‌وری، کارایی و اثربخشی روابط عمومی از این طریق روبه‌رو می‌شوید. شاید در وهله نخست به نظر آید که چون بحث روابط عمومی درمیان است، این کتاب برای قشر محدودی مورد استفاده خواهد بود اما از آنجایی که در شرایط امروز کمتر سازمان و حرفه‌ای را می‌توان یافت که در مسیر ارتقا، بی‌نیاز از بخش روابط عمومی باشد، «هوش مصنوعی روابط عمومی در عمل» را می‌توان کتابی خواندنی برای مخاطبان بسیاری دانست.آنچه در این کتاب پیش روی خوانندگان قرار گرفته، بررسی کاربردهای هوش مصنوعی در عرصه روابط عمومی است؛ هرچند که هنوز در مراحل اولیه توسعه خود قرار دارد اما ظرفیت زیادی برای کمک به ارتقای این حرفه دارد.
این بررسی شامل مزایای استفاده از هوش‌مصنوعی برای روابط عمومی، ابزارهای هوش مصنوعی موجود در این خصوص، نحوه استفاده از هوش مصنوعی برای بهبود روابط عمومی و مهارت‌های پرامپت‌نویسی است. (دستوری که به هوش مصنوعی برای دریافت خروجی مشخصی داده می‌شود.)
 کارکردها و اصول استفاده از هوش مصنوعی
در گفتار اول این کتاب، ابتدا به ارائه تعریف و شرح کاربردهای هوش مصنوعی پرداخته شده، سپس چالش‌های اخلاقی در استفاده از هوش مصنوعی در عرصه روابط عمومی مورد بررسی قرار گرفته است. در ادامه تفاوت مهم بین هوش مصنوعی و نرم‌افزارهای معمولی بیان شده و بعد از آن مخاطب خود را با پاسخ این سؤال روبه‌رو می‌بیند که آیا هوش مصنوعی می‌تواند جایگزین مهارت‌ها و توانایی‌های انسانی در روابط عمومی شود؟ در گفتار دوم، به اصول بهره‌مندی از هوش مصنوعی، کارکردهای آن و از سویی برخی نکات کلیدی اشاره شده است.
در گفتار سوم، ابتدا به بررسی کاربردهای کلی هوش مصنوعی در روابط عمومی پرداخته شده سپس، پنج نقش هوش مصنوعی در روابط عمومی دیجیتال و نحوه بهینه‌سازی آن ارائه شده است. در گفتار چهارم، بیش از پنجاه ابزار هوش مصنوعی برای این حرفه معرفی و بررسی شده است. بخش پنجم، به درج گفته‌های متخصصان روابط عمومی درباره مزایا و چگونگی استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی اختصاص یافته است.در گفتار یا همان فصل ششم، نتیجه‌گیری کلی از مطالب مندرج در کتاب ارائه شده است. نکته پایانی اینکه مطالعه کتاب «هوش مصنوعی روابط عمومی در عمل» تنها به متخصصان و فعالان روابط عمومی توصیه نمی‌شود؛ نویسندگان آن تأکید کرده‌اند که این اثر، منبع ارزشمندی برای هر کسی به شمار می‌آید که علاقه‌مند یادگیری بیشتر درباره کارکردهای هوش مصنوعی است، بخصوص که تلاش شده تا مطالب کتاب با زبانی ساده و قابل فهم برای مخاطبانی با سطوح مختلف دانش و تجربه در زمینه هوش مصنوعی نگاشته شود.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و چهارصد و بیست
 - شماره هشت هزار و چهارصد و بیست - ۱۹ اسفند ۱۴۰۲