صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و بیست - ۱۹ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و بیست - ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

فضای‌مجازی

داستان‌هایی خواندنی از احمد آرام
احمد آرام، نویسنده‌ای که افزون بر حوزه ادبیات و تألیف ادبیات داستانی، در زمینه نمایشنامه‌نویسی و تدریس تئاتر هم فعالیت دارد، در تازه‌ترین استوری خود، مطلبی از صفحه خانه کتاب بوشهر را بازنشر کرده است. مطلب این صفحه فرهنگی به یکی از نوشته‌های احمد آرام با عنوان «غریبه در بخار نمک» تعلق دارد. منتقدان ادبی، این کتاب را یکی از برترین عناوین ثبت شده در کارنامه کاری این نویسنده بوشهری می‌دانند. در این اثر مخاطبان با هفت داستان‌ کوتاه رازآلود و شاعرانه روبه‌رو خواهند بود. «غریبه در بخار نمک»، «آرزوهای قلب الاسد»، «عسل، دختر مختار»، «همان‌گونه که داشتم می‌مردم»، «غریبه»، «یک نفر از ما مرده است» و «جسدهای غوطه‌ور» اسامی هفت داستانی هستند که در این مجموعه پیش روی علاقه‌مندان قرار گرفته است.

فیلم کوتاهی از سفیدپوشی کویر مرنجاب
کامران شرفشاهی، شاعر و منتقد ادبی، تازه‌ترین فعالیت خود در شبکه‌های اجتماعی را به انتشار فیلم کوتاهی از بارش برف در یکی ازمناطق کویری کشورمان اختصاص داده که از جهت شرایط آب و هوایی حاکم بر این خطه، اتفاق عجیبی به نظر می‌رسد. او در توضیحات این فیلم نیز نوشته: «منظره‌ای عجیب و تماشایی از بارش برف در کویر مرنجاب، واقع در شمال شهرستان آران و بیدگل استان اصفهان!»

پیشنهاد یونس شکرخواه برای علاقه‌مندان
یونس شکرخواه، از چهره‌های دانشگاهی شناخته شده در عرصه رسانه و روابط عمومی که صاحب ترجمه‌ها، تألیفات متعدد و البته مهمی درباره رشته علوم ارتباطات اجتماعی است در استوری اخیر خود طرح جلد ترجمه مشترکی از محمدرضا رسولی و پویا نعمت‌اللهی را بازنشر کرده است. این کتاب که «کاربست تفکر انتقادی در رسانه‌های نوین» نام دارد، نوشته‌ای از «لوئیس وان»، نویسنده مشهور گواتمالایی است. «لوئیس وان» کتاب‌های متعددی در حوز‌ه‌های گوناگون فلسلفه تحلیلی نوشته، اغلب کتاب‌های وی از سوی انتشارات آکسفورد منتشر شده‌اند که این مسأله گویای اعتبار آکادمیک آثار او به شمار می‌آید. آن‌طور که در معرفی «کاربست تفکر انتقادی در رسانه‌های نوین» آمده، این کتاب بیش از همه برای دانشجویان، پژوهشگران و فعالان حوزه علوم ارتباطات، جامعه‌شناسی، فلسفه و علاقه‌مندان مطالعات رسانه‌های نوین مفید است.

دعوت کارگردان تئاتر به تماشای یک نمایش
حمیدرضا نعیمی، نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر، اهالی رشت را با انتشار پوستری به تماشای نمایش «اعترافات تکان‌دهنده یک عاشق آماتور» دعوت کرده است. این نمایش که کاری از محمد پورجعفری است، بیست و یکم و تا بیست و هفتم اسفندماه جاری، ساعت 19:30 روی صحنه می‌رود. بهناز پارسا، زهرا بهبودی، مرسا تقدیری و امیرمهدی معصومی، هنرمندانی هستند که در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند.

پویشی برای حمایت از هنرمندان تجسمی
سعید بیابانکی، شاعر و منتقد ادبی با انتشار یک استوری، از دنبال‌کنندگان صفحه‌اش برای کمک به برقراری و حفظ خانه هنرمندان ایران دعوت کرده است. این پویش مردمی که با حمایت اهالی فرهنگ و هنر راه‌اندازی شده، مختص نمایش و فروش آثار هنرمندان معاصر هنرهای تجسمی است و درباره برپایی این نمایشگاه‌ها که قرار است امروز افتتاح شده و تا بیست و پنجم اسفندماه نیز برقرار بماند آمده: «قرارمان این است خانه هنرمندان ایران سرافراز و استوار بماند.»

گرامیداشت یاد شهید همت
مسعود شجاعی طباطبایی، کاریکاتوریست و گرافیست با انتشار کلیپ کوتاهی، یاد و خاطره شهید همت را گرامی داشته و از این قهرمان دوران دفاع مقدس به عنوان اسطوره یاد کرده است. محمدابراهیم همت، معلم و از فرماندهان شاخص در جنگ ایران و عراق بود که فرماندهی لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله را برعهده داشت. وی پس از انقلاب و در سال ۱۳۶۱ مدت کوتاهی را در جبهه جنگ لبنان و اسرائیل گذراند، سپس به ایران بازگشت و در جبهه‌های جنگ ایران و عراق در عملیات‌هایی چون؛ فتح‌المبین، بیت‌المقدس، رمضان و خیبر مسئولیت‌هایی را عهده‌دار بود. او در اسفند ۱۳۶۲ در جریان عملیات خیبر به شهادت رسید. هفدهم اسفند ماه سالروز شهادت وی بود.

جستجو
آرشیو تاریخی