صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و بیست - ۱۹ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و بیست - ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۱۹

وزیر میراث فرهنگی درباره کنترل قیمت بلیت‌های نوروزی تذکر داد

چالش پیداکردن بلیت قطار

گروه زیست بوم- وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور یکبار دیگر از تذکر جدی درباره کنترل قیمت‌ها بویژه بلیت هواپیما خبر داد و گفت: «وزارت راه وشهرسازی تلاش زیادی برای کنترل قیمت‌ها دارد.» تنها مسأله سفرهای نوروزی که در تعطیلات بهمن و اسفند ماه هم دغدغه گردشگران داخلی بود به قیمت بلیت‌ها محدود نمی‌شود. پیدا کردن بلیت هم مرحله دیگری است که بسیاری از مسافران نمی‌توانند از آن گذر کنند.

قطار توقف نکرد
 روزی که مدیرعامل راه‌آهن کشور اعلام کرد پیش فروش بلیت قطارهای مسافری برای ایام نوروز از ساعت 8 صبح روز سه‌شنبه، ۸ اسفند ماه آغاز و به مدت سه روز انجام می‌شود؛ مسافران زیادی با چالش خرید بلیت روبه رو شدند.
آنچه با اعتراض بسیاری از متقاضیان مواجه شد؛ چون بلافاصله صبح روز سه‌شنبه رأس ساعت 8 الی 8:05 دقیقه اقدام کردند، ولی بسیاری از آنها به درهای بسته خوردند. برخی از آنها به روزنامه ایران گفتند که متأسفانه در بازه زمانی 8 الی 8 و نیم دیگر امکان رزرو از هیچ یک از سایت‌های رجا، علی‌بابا و آپ وجود نداشت. یا بلیت موجود نبود یا ظرفیت‌ها تکمیل شده بود. اینترنت هم یاری نمی‌داد. در نهایت در برخی مسیرها که عملیات خرید به قسمت پرداخت می‌رسید، خطا می‌داد.
پیش از این اعلام شده بود که برای رفاه مردم و برقراری عدالت در خرید بلیت قطار، در این سه روز، ابتدا از ساعت 8 صبح همه ظرفیت بلیت قطارها فقط به صورت اینترنتی عرضه می‌شود. 4 ساعت بعد یعنی از ساعت ۱۲ در این سه روز، علاوه بر فروش اینترنتی، امکان خرید بلیت‌های باقی مانده از طریق مراکز مجاز فروش حضوری (آژانس‌ها) وجود خواهد داشت. مخاطبان در گفت‌و‌گو با «ایران» گفتند در همین محدوده زمانی اعلام شده نتوانسته‌اند از طریق درگاه‌های فروش مجازی بلیت تهیه کنند و در نهایت مشکل آنها را آژانس‌ها حل کرده‌اند.
با وجود این حرمت‌الله رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران هم در گفت‌و‌گو با «ایران» می‌گوید که آژانس‌ها هم قادر به تأمین بلیت نبودند ونیستند.
او از فروش بلیت‌ها توسط سایت‌ها و اپ‌ها گله‌مند است و می‌گوید: «فروش بلیت را به سایت‌ها و اپ(برنامه)‌ها واگذار می‌کنند، اما زمانی که به هر دلیلی سفر انجام نمی‌شود و به آژانس‌‌ها اعلام می‌کنند که خسارت مسافر را پرداخت کنند، مشخص می شود که پولی به آژانس‌ها پرداخت نشده است.»
او می‌گوید: از همان روز اول شروع پیش فروش آژانس‌ها نتوانسته‌اند تقاضای مسافران را برای خرید بلیت برآورده کنند چون بلیت‌ها در اختیار بخش‌های دیگری است.
البته کارشناسان آشنا با حوزه حمل و نقل ریلی درباره اینکه آیا واقعاً آژانس‌ها در خرید و فروش این بلیت‌ها دخالتی ندارند هم می‌گوید: اغلب یک ظرفیت ذخیره شده برای بلیت‌های قطار در اختیار آژانس‌ها قرار می‌گیرد. به طور مثال، هر شرکت مسافری می‌تواند از هر قطار ظرفیت چند کوپه را برای خود نگه دارد و بعد اقدام به فروش آن کند.
برخی از شهروندان شاکی از این وضعیت به «ایران» گفتند: با توجه به کندی اینترنت و مشکلاتی که برای رزرو بلیت وجود دارد، ای کاش که یک هفته یا یک ماه زودتر تاریخ را اعلام کنند تا مردم بدانند دقیقاً چه روزی باید اقدام کنند.
جویای جزئیاتی درباره روند پیش فروش بلیت قطارهای مسافری شدیم؛ اما با وجود پیگیری‌های فراوان، از سوی مسئولان شرکت راه‌آهن کشور هیچ گونه پاسخی دریافت نکردیم. سراغ شرکت‌های اینترنتی رفتیم.
کیمیا جعفری، مسئول روابط ‌عمومی یکی از شرکت‌های فروش بلیت اینترنتی درباره روند رزروها و اینکه چرا بلافاصله ظرفیت تکمیل می‌شود به «ایران» گفت:ظرفیت، مطابق آنچه اعلام شده بود، رأس ساعت 8 صبح باز و توسط مسافران و کاربران خریداری شده است. در این خصوص باید توجه کنید که در یکی از پرمسافرترین بازه‌های زمانی سال هستیم و جا ماندن بخشی از مسافران از خرید بلیت، اتفاقی طبیعی است. مشاهدات خبرنگار «ایران» نشان می‌دهد در همین ساعت امکان خرید بلیت از سایتی مثل علی بابا، برنامه‌ای مثل آپ و... حداقل برای برخی از مسیرها از جمله بندرعباس وجود نداشت و متقاضیان با ظرفیت «تکمیل است» روبه‌رو می‌شدند.
مدیرعامل یکی از شرکت‌های ریلی درباره علت بروز این مشکلات به «ایران»، می‌گوید: تقاضا برای دریافت بلیت‌ها بسیار زیاد است و این تقاضا متناسب با صندلی‌های قطار نیست. بنابراین، طبیعی است که خرید بلیت قطار دشوار باشد.
برخی می‌گویند از ساعت 8 صبح درحال تلاش برای خرید بلیت اینترنتی قطار هستند اما موفق به خرید بلیت نشدند. برای همین از طریق آژانس‌ها اقدام کردند و آژانس‌ها در ساعت ممنوعه توانسته‌اند برای آنها بلیت خریداری کنند. او در واکنش به این ماجرا توضیح می‌دهد: با تصمیم راه‌آهن در 4 ساعت اول فعالیت آژانس‌ها تعطیل شد تا عموم مردم بتوانند از طریق سایت بلیت مورد نظر خود را خریداری کنند. بنابراین، آژانس‌ها تعطیل بودند و عموم مردم می‌توانستند از طریق سایت بلیت خود را خریداری کنند.
وی ادامه داد: مشکلی درباره خرید بلیت قطار وجود ندارد و این مشکلات به کمبود صندلی قطار، محدودیت راه‌آهن و تقاضای بالای مردم در نوروز برمی‌گردد.

فروش بلیت قطارها باید به بخش خصوصی واگذار شود
یک کارشناس حمل و نقل که نمی‌خواهد نامی از او به میان بیاید، هم علت مشکلات خرید بلیت قطار را ظرفیت پایین راه‌آهن می‌داند و می‌گوید: نزدیک به 30 میلیون سفر به واسطه حمل و نقل ریلی در کشور انجام می‌شود که این میزان حدود 2 درصد از سفرهای برون‌شهری کشور را شامل می‌شود. بنابراین، به صورت کلی شیوه حمل و نقل ریلی در ایران ظرفیت بسیار پایینی دارد و تمام شدن بلیت‌های قطار حتی درساعت‌های اولیه ثبت‌نام طبیعی است.
او گفت: تا پیش از این هم خرید بلیت قطار در روزهای پرمتقاضی سخت بود و حالا که این فرایند به صورت عمومی انجام می‌شود خرید بلیت با میلیون‌ها متقاضی بسیار سخت و تاحدودی غیرممکن است.
برخی از منتقدان هم علت بروز این مشکلات را واگذاری حوزه بلیت فروشی به شرکت راه‌آهن می‌دانند و اعتقاد دارند که بخش دولتی نباید در بلیت فروشی دخالتی داشته باشد.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا امکان خرید و فروش بلیت‌های قطار در بازار سیاه وجود دارد، اظهار داشت: ممکن است تعدادی از این بلیت‌ها توسط برخی از افراد سودجو خریداری شود. آنها ابتدا با کد ملی‌هایی که دارند بلیت‌ها را خریداری می‌کنند و بعد از چند روز اقدام به لغو کردن آنها و دوباره خریداری کردن برای مردم می‌کنند. در ازای این کار، هزینه‌های بیشتری از آنها دریافت می‌کنند و به این ترتیب بازار سیاهی برای خرید و فروش بلیت‌ها با تعرفه‌های بالاتر ایجاد می‌کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی