صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و شانزده - ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و شانزده - ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

فضای‌مجازی

ترجمه‌ای خواندنی از پروین علی‌پور
پروین علی‌پور، نویسنده و مترجم ادبیات کودک و نوجوان در تازه‌ترین استوری خود تصویری از کتاب «متشکرم، از ته دل» را با دنبال‌کنندگان صفحه‌اش به اشتراک گذاشته است. این کتاب نوشته‌ای از «جین بیوکنن»، به ترجمه پروین علی‌پور است که با همراهی انتشارات افق روانه کتابفروشی‌ها شده است. در معرفی این نوشته داستانی آمده: «هیتی، قهرمان داستان، دختری است که در یک آتش‌سوزی تمام اعضای خانواده‌اش را از دست می‌دهد، خانمی که او را به پرورشگاه می‌برد، می‌گوید، باید از خدا سپاسگزار باشی که زنده‌ای و در اینجا به تو اجازه زندگی داده‌اند. این بار اولی است که هیتی می‌شنود، باید شکرگزار باشد. اما قضیه همچنان ادامه دارد و بارها و بارها به او گوشزد می‌شود که تشکر کند و... حالا او به تازگی وارد خانواده‌ای جدید شده است، تا در کنار هنری و همسرش الیزابت زندگی کند...» نکته جالب توجه در ترجمه‌های پروین علی‌پور این است که او اغلب به سراغ آثاری می‌رود که بن‌مایه‌هایی روانشناختی دارند و حاوی مفاهیم غیرمستقیم تربیتی-آموزشی برای مخاطبان کم‌سن و سال کودک و نوجوان هستند.
 
قطعه‌ای تازه از علیرضا طلیسچی
علیرضا طلیسچی، خواننده و آهنگسازی که آثارش طی یک سال اخیر با استقبال خوبی از سوی جوانان و علاقه‌مندان موسیقی پاپ روبه‌رو شده در استوری تازه‌ خود خبر از انتشار قطعه «بی‌پناهی» داده است. او در این باره نوشته: «این یک موزیک عادی نیست. با این موزیک خاطراتت را مرور می‌کنی. چمدونتو ببند بریم سفر...» طلیسچی درباره همکاری‌هایی که منجر به انتشار این قطعه شده نیز نوشته: «مثل همیشه افتخار همکاری با برادرم امیربهادر دهقان را داشتم و از او کمال تشکر را برای تنظیم، میکس و مستر فوق‌العاده‌ای که برای این موزیک انجام داده دارم. بی‌شک هیچ‌کسی نمی‌توانست این قطعه را آنقدر به اوضاع دهه شصت شبیه و البته خوش حس تنظیم کند. سپاسگزارم از لطف برادر دیگرم، میثم خلفی، مدیر هنری و مدیریت تولید این موزیک و همه موزیک‌هایم که همیشه به من کمک کرده تا تولیدی درخور احترام شما داشته باشیم. از اشکان محمد، کارگردان تیزر ویدیویی موزیک هم که باهنر بسیارش دومین همکاری‌مان را به‌یادماندنی کرد، ممنون هستم.» اگر علاقه‌مند اطلاع از اسامی دیگر هنرمندانی هستید که در این کار همکاری داشته‌اند، می‌توانید سری به صفحه این خواننده پاپ بزنید.
 
نگاه کمیل خجسته به بازخوردهای برگزاری انتخابات
کمیل خجسته، فعال فرهنگی-سیاسی مجموعه‌ای از استوری‌های تازه خود را به بازخوردهای برپایی انتخابات مجلس و خبرگان اختصاص داده است. با اینکه از زمان برپایی این رویداد مردمی در کشورمان چند روزی می‌گذرد اما توجه به بازتاب‌های همراهی مردم در برگزاری‌اش همچنان مورد توجه اهالی فرهنگ و رسانه قرار دارد. خجسته در این استوری‌ها بخشی از نظرات دنبال‌کنندگان صفحه‌اش را به برگزاری انتخابات اخیر مجلس و خبرگان اختصاص داده است. برخی از نظرات مردم را که خجسته بازنشر کرده، در ادامه می‌خوانید: «فرصتی بود که امید مردم دوباره زنده شد. با وجود همه سختی‌ها، اما مردم نشان دادند که دوست دارند امیدوار باشند.» و «رأی نسل جوان همه را غافلگیر کرد، این نسل را با یک لیست نمی‌شود مجاب کرد. نسل بسیار زیرک و باهوشی هستند.»
 
استوری‌های اسماعیل امینی درباره چند برنامه فرهنگی
اسماعیل امینی، شاعر و استاد دانشگاه، پوستر برگزاری مراسم گرامی‌داشتی را به یاد زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور با دنبال کنندگان صفحه‌اش به اشتراک گذاشته است؛ بر اساس اطلاعات مندرج در این اطلاعیه، این مراسم در خلال دومین نشست اهالی فرهنگ و هنر محله جوادیه تهران و در سالروز درگذشت این چهره سینمایی و با حضور علی ملاقلی‌پور و جمعی از اهالی هنر در شهر کتاب بهمن برگزار می‌شود. زمان برگزاری این مراسم ساعت 19، سه‌شنبه 15 اسفندماه عنوان شده است. امینی، در استوری دیگری خبر از برپایی گردهمایی طنز دیروز و امروز داده که ساعت 17 امروز، دوشنبه به میزبانی حوزه هنری در خیابان حافظ برگزار می‌شود. سخنران این مراسم اسماعیل امینی است و محور جلسه نیز نگاهی بر طنزهای سعدی در بوستان خواهد بود.

جستجو
آرشیو تاریخی