صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهارده - ۱۲ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهارده - ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

فیلمسازانی که تهدید به مرگ شدند

سعید مستغاثی
منتقد فیلم

به دنبال اظهار نظر برخی فیلمسازان برگزیده در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم برلین درباره غزه و فلسطین که شنبه گذشته در برلیناله پالاس برگزار شد برخی مقامات آلمانی، برگزارکنندگان را زیر بازجویی کشانده و فیلمسازان یاد شده را با اتهام یهودی‌ستیزی مورد تهدید قرار دادند.
بن راسل کارگردان فیلم «درگیری مستقیم» که برای دریافت جایزه بهترین فیلم بخش «برخوردها» با چفیه فلسطینی بر دوش در این مراسم حضور یافت، طی سخنانی اسرائیل را به دلیل بمباران باریکه غزه که غیرنظامیان در آن تحت محاصره زندگی می‌کنند، به ارتکاب «نسل‌کشی»
متهم کرد. سپس باسل عذرا، کارگردان و روزنامه‌نگار فلسطینی که به همراه حمدان بلال یووال آبراهام (فیلمساز) اسرائیلی و ریچل زُر جایزه بهترین مستند را برای هیچ سرزمین دیگری از آن خود کرد و هنگام دریافت این جایزه مورد تشویق شدید حاضران قرار گرفت در سخنانی کشتار فلسطینیان به دست اسرائیل را قتل عام
خواند. یووال آبراهام نیز هنگام دریافت جایزه سیاست، اسرائیل را در قبال فلسطینی‌ها، آپارتاید توصیف کرد و خواستار آتش‌بس در غزه شد. در فیلم «هیچ» سرزمین دیگری، نابودی روستاهای فلسطینی در کرانه باختری نشان
داده شده است.
 اما پس از آنکه مقامات آلمانی به اتهام یهودی‌ستیزی این فیلمسازان را مورد تهدید قرار دادند آبراهام و خانواده‌اش در اسرائیل نیز تهدید به مرگ شدند.
این فیلمساز جوان در این باره به گاردین گفت: این برچسب‌های یهودستیزانه نه تنها ظالمانه است بلکه به معنای واقعی کلمه حتی جان یهودیان را به خطر می‌اندازد.
وی افزود:«من نمی‌دانم آلمان می‌خواهد با ما چه کند. اگر این روش آلمان برای برخورد با گناه خود در مورد هولوکاست است باید بدانند که با این روش آنها این مفهوم را از هر معنایی خالی می‌کنند. آبراهام گفت که قصد داشت فردای مراسم اختتامیه به اسرائیل بازگردد اما زمانی که متوجه شد رسانه‌های اسرائیلی هم براساس اتهام مقامات آلمانی، سخنان او را یهودستیزانه توصیف کرده و تهدید به مرگ شده، برنامه بازگشت خود را به تأخیر انداخت.
چرا که برخی حتی به خانه‌اش در اسرائیل رفته و اعضای خانواده‌اش را تهدید کرده‌اند تا جایی که آنها از ترس جان، منزلشان را ترک کرده‌اند.
به نظر می‌رسد صهیونیست‌ها با سوء‌استفاده از موقعیت آلمان در جنگ دوم جهانی آنچنان ملت آلمان و تاریخش را تحقیر کرده و به خود ویرانگری مستمر واداشته‌اند که توانسته‌اند سایه سانسور و جعلیات خود در اروپا را از طریق آلمان منتشر و القا نمایند!

 

جستجو
آرشیو تاریخی