صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهارده - ۱۲ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهارده - ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۲۰

اخبار

تدوین قانون جامع حمایت
 از نخبگان
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان از طراحی و تدوین قانون جامع حمایت از نخبگان خبر داد و گفت: این طرح حمایتی در ابتدای مجلس بعدی تقدیم خواهد شد تا بعد از تأییدیه نهایی به قانون تبدیل شود.
سید سلمان سیدافقهی با بیان اینکه در این قانون به دنبال تأمین منابع پایدار برای زیست‌بوم نخبگانی هستیم، اظهار کرد: در همین رابطه با معاونت حقوقی دولت در حال امضای تفاهمنامه‌ای هستیم تا با کمک آنها و با همکاری دستگاه‌های ذینفع که با نخبگان در ارتباط هستند، یک کارگروه ایجاد کنیم. البته پیش از این و در سال گذشته دو آیین‌نامه حمایت از نخبگان ایرانی و نخبگان غیر ایرانی در دولت به تصویب رسید، اما این موضوع هیچ‌گاه به صورت قانون در کشور نبوده است. وی بیان کرد: به طور مثال قانون جهش تولید دانش‌بنیان قانون بسیار خوبی برای حمایت از دانش‌بنیان‌هاست، اما در حمایت از خود نخبگان قانونی نداریم. این حمایت صرفاً حمایت مالی نیست، بلکه به طور مثال وظیفه دولت در استفاده از ظرفیت نخبگان را شامل می‌شود یا اینکه منابع مالی زیست‌بوم نخبگان از کجا و چگونه تأمین شود.

رونمایی از ۴ محصول
مبتنی بر گیاهان دارویی
با حضور رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی و رئیس جهاد دانشگاهی از ۴ محصول مبتنی بر گیاهان دارویی رونمایی شد.
محمدصادق خیاطیان در سیزدهمین گردهمایی پارک‌ها، مراکز رشد نوآوری و شتابدهی جهاد دانشگاهی که در مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاد دانشگاهی برگزار شد، گفت: امروز بحث زیست‌بوم نوآوری وارد ادبیات کشور شده و به مرور این زیست‌بوم در کشور توسعه پیدا کرد و به سرعت درحال گسترش است.
وی افزود: در جهاد دانشگاهی نیز یک زیست‌بوم بالغ نوآوری شکل گرفته و انواع مراکز علمی، پژوهشی و آموزشی در این نهاد از جمله پارک‌های علم و فناوری البرز و کرمانشاه و همین طور مراکز رشد در سراسر کشور تشکیل شده‌اند.
4 محصول رونمایی شده شامل سوپرپلنت (کمک به کاهش وزن، چربی سوزی و کاهش اشتها)، دتوکسین (کمک به کاهش علائم ترک اعتیاد)، ملیتروپیک (کنترل آلزایمر) و لیورسیل (بهبود عملکرد کبد) بودند.

هوش مصنوعی جای کارمندان انگلیس را می‌گیرد
دولت انگلیس تصمیم دارد هوش مصنوعی را جایگزین برخی مشاغل دولتی کند.
به گزارش مهر، دولت فعلی انگلیس استفاده از هوش مصنوعی را برای انجام فعالیت‌های معمول از جمله تهیه پیش‌نویس پاسخ‌ها به تحقیقات پارلمانی که به طور معمول توسط کارمندان دولتی انجام می‌شود، ترویج می‌کند. الیور داودن معاون نخست‌وزیر انگلیس قصد دارد از ابزاری رونمایی کند که قادر به جذب و خلاصه‌سازی اطلاعات از منابع معتبر مانند سوابق پارلمانی است. یک ابزار جداگانه نیز ساخته و آزمایش شده که عملکرد مشابهی دارد. هرچند مشخص نیست این ابزار هوش مصنوعی با چه سرعتی کار می کند، اما داودن مدعی است سیستم مذکور قادر به انجام فعالیتی است که ۲۵ کارمند دولتی طی ۳ ماه آن را انجام می‌دهند. به هرحال به نظر می‌رسد پیش‌نویس‌های تهیه شده همیشه توسط کاربران انسانی کنترل و شامل منبع نیز می‌شوند.

تیغ آلمان بر گردن
غول‌های فناوری
آلمان می‌خواهد شرکت‌های بزرگ فناوری شامل آلفابت، آمازون، اپل، بایت دنس، متا پلتفرم و مایکروسافت به تأمین هزینه‌های پایبندی به مقررات دیجیتالی جدید اتحادیه اروپا، کمک کنند.
به گزارش ایسنا، اسون گیگولد، مسئول نظارت بر سیاست رقابت در وزارت اقتصاد آلمان اظهار کرد: چنین اقدامی به رگولاتورهای ضد انحصارطلبی اتحادیه اروپا کمک خواهد کرد  تا قانون بازارهای دیجیتالی را بهتر اعمال کنند. این قانون با هدف محدود کردن قدرت شرکت‌های بزرگ فناوری طراحی شده و ۶ شرکت بزرگی که به عنوان دروازه‌بان تعیین شده‌اند، تا هفتم مارس مهلت دارند به این قانون عمل کنند. این مقررات تاریخی، فهرستی از الزامات را برای این ۶ شرکت تعیین کرده است که شامل اجازه دادن به خدمات رقیب برای تعامل با سرویس‌های آنهاست. همچنین باید به کاربران تجاری اجازه دهند خدمات خود را ارائه کنند و در خارج از پلتفرم‌های آنها، قرارداد با مشتریانشان منعقد کنند. این ۶ شرکت اجازه ندارند سرویس‌ها و محصولات خود را نسبت به سرویس‌ها و محصولات رقیبانشان در پلتفرم‌های خود، در اولویت قرار دهند یا مانع از آن شوند که کاربران، نرم‌افزار یا اپلیکیشن از پیش نصب شده در دستگاه‌شان را حذف کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی