صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهارده - ۱۲ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهارده - ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۲۰

هوش مصنوعی یکه‌تاز کنگره موبایل بارسلونا

یکی از بزرگترین و مهم‌ترین نمایشگاه‌های فناوری جهان که، تلفن‌های همراه در کانون توجه قرار می‌گیرند، در بارسلونای اسپانیا برگزار شد و بزرگترین شرکت‌های فناوری جهان به ارائه تازه‌ترین دستاوردهای فناورانه خود در این زمینه پرداختند. در این نمایشگاه چهارروزه که از 26 تا 29 فوریه (7 تا 10 اسفند) برگزار شد، در کمال تعجب گوگل، اپل و سامسونگ را کنار زد و گوشی‌های سری Google Pixel 8 به عنوان بهترین گوشی هوشمند در سال 2023 شناخته شد . کنگره جهانی موبایل امسال علاوه بر هوش مصنوعی بر موضوع‌هایی همچون اینترنت اشیا(IOT) و فناوری نسل پنجم شبکه تلفن همراه(5G) و نسل ششم(6G)هم متمرکز بود.

میترا جلیلی
خبرنگار

حضور 190 کشور جهان در بارسلونا
نمایشگاه 2024 روی شش موضوع کلیدی 5G و فراتر از آن، اتصال همه چیز، هوش مصنوعی انسانی، ساخت تحول دیجیتال (DX)، تغییردهنده بازی و DNA دیجیتال ما تمرکز داشت. سازمان‌های مختلف ازجمله اپراتورهای جهانی موبایل، سازندگان دستگاه‌ها، ارائه‌دهندگان فناوری و فروشندگان در این رویداد شرکت داشتند.
در کنگره جهانی موبایل 2024 شرکت‌ها و غول‌های فناوری بزرگ جهان از سامسونگ، اپل و گوگل گرفته تا آنر، کوالکوم و ZTE شرکت داشتند. شعار امسال کنگره جهانی موبایل بارسلونا، ادامه راه پرسرعت فناوری هوش مصنوعی بود و همچون سال‌های گذشته بیشترین تعداد شرکت‌ها و برندهای حاضر در کنگره از چین و کره‌جنوبی بودند. امسال بیش از 2هزار و 400 شرکت از 190 کشور جهان و بیش از هزار و 100 سخنران در کنگره جهانی موبایل حضور یافتند تا برترین اختراعات و ایده‌های خود را به جهان عرضه کنند.
 
برترین جایزه در چنگ گوگل
درحالی که در سال 2023، جایزه بهترین گوشی سال کنگره جهانی موبایل (GLOMO) به آیفون 14 پرو رسید، امسال گوگل بود که موفق شد غول‌های دنیای گوشی همچون اپل و سامسونگ را کنار بزند و جایزه نخست را ازآن خود کند. در این کنگره، داوران 28 جایزه را در 6 دسته اهدا کردند که چهار مورد از آنها در بخش دستگاه‌ها بود. جایزه بهترین گوشی هوشمند به سری گوگل Pixel 8 رسید. درواقع گوگل با گوشی‌های خود موفق شد از سری آیفون 15 پرو، سری گلکسی S23، Z Flip5 وOnePlus Open/Oppo Find N3 که پیش از این کاندیدای دریافت جایزه شده بودند، پیشی بگیرد. این جایزه برای «عملکرد برجسته، نوآوری و رهبری» برای گوشی‌های هوشمندی است که بین ژانویه و دسامبر 2023 به بازار ارائه شده‌اند.
یکی از مزیت‌های گوشی Pixel 8 این است که زبان طراحی آشنای گوشی‌های قبلی پیکسل را حفظ کرده است. این گوشی صفحه نمایش 6.17 اینچی OLED، یک دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی به همراه سنسور 12 مگاپیکسلی فوق عریض دارد که به کاربر اجازه می‌دهد عکس‌ها و فیلم‌های خیره‌کننده‌ای بگیرد. در گوشی پیکسل 8 که با اندروید 14 کار می‌کند، شاهد تراشه Tensor G3 گوگل هستیم و با 8 گیگابایت رم و حداکثر 256 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی، عملاً یک گوشی فوق‌العاده برای کاربرانی محسوب می‌شود که تولید محتوای بالایی دارند.
 
از کوالکوم تا سامسونگ
در بخش جایزه نوآوری دستگاه‌ها در کنگره جهانی موبایل هم از میان کاندیداهای دریافت این جایزه همچون باتری سیلیکونی کربنی Magic V2، کوالکوم و گوگل به دلیل تعهد این شرکت برای به‌روزرسانی7 ساله و همچنین قابلیت‌های تصویربرداری هوش مصنوعی گوشی‌های نوین خود، این جدیدترین چیپ‌ست کوالکام بود که شایسته دریافت جایزه برای نوآوری سخت‌افزاری و نرم‌افزاری اصلی در دستگاه‌های هوشمند شناخته شد. به این ترتیب کوالکوم اسنپدراگون 8 Gen 3، عنوان برترین نوآوری را به خود اختصاص داد.
 در این کنگره جایزه بهترین دستگاه متصل هم به تبلت سامسونگ گلکسی Tab S9 Ultra رسید. به این ترتیب این تبلت به عنوان ابزار الکترونیکی مصرفی روزمره که برنامه‌ها، کارایی‌ها و عملکردهای جدید و هوشمند را برای کاربر، در خانه یا در حال حرکت به ارمغان می‌آورد، شناخته شد. برند چینی آنر هم با طراحی گوشی تاشو Honor Magic V2 RSR Porsche Design، موفق شد جایزه بهترین طراحی کنگره جهانی موبایل 2024 را ازآن خود کند.
 
چین، کانون کنگره موبایل اسپانیا
در کنگره جهانی موبایل (MWC) 2024 در بارسلونا شاهد نمایشی پرجنب و جوش از نوآوری‌های پیشرفته از سوی شرکت‌های چینی بودیم. این نمایشگاه حدود 2هزار و 400غرفه‌دار را جذب کرد که البته بیش از 300 شرکت چینی حضور داشتند. این رقم تقریباً دو برابر سال قبل بوده است و بر این موضوع تأکید دارد که شرکت‌های چینی به بخش جدایی‌ناپذیر غرفه‌داران در بارسلونا تبدیل شده‌اند.
در این کنگره، «لی هونگیو»، مدیرکل خط تولید دستگاه‌های تلفن همراه ZTE، ویژگی‌های نوآورانه نسل دوم تبلت سه‌بعدی این شرکت را به نمایش گذاشت و بر الگوریتم‌های یادگیری عمیق شبکه عصبی آن تأکید کرد. به گفته وی، این تبلت قدرت پردازش تصویر را دارد و می‌تواند چشم‌های کاربر را دنبال کند. وی عملکرد موتور ردیابی چشم در این تبلت را به الگوریتم‌های تشخیص هوش مصنوعی و سنسورهای بصری و چشمی با سرعت بالا نسبت داد.
«آنر» هم با قابلیت کاربرد هوش مصنوعی در موبایل به میدان آمد. شرکت «آنر» موبایلی را در این کنگره ارائه داد که کاربر می‌تواند با کمک آن و تنها با حرکت چشم خود، یک خودرو را روشن کند.
در غرفه شیائومی هم خودروی شیائومی SU7 آبی‌رنگ با طراحی شیک خود توجه‌ها را به خود جلب کرد. گامباردلا، رئیس انجمن دیجیتال بین‌المللی ChinaEU مستقر در بروکسل با حضور در این غرفه گفت: در سال‌های اخیر، شرکت‌های چینی توانایی‌های قابل توجهی در نوآوری و تحقیق و توسعه (R&D) نشان داده‌اند. این موضوع در افزایش سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه در R&D، ایجاد مراکز تحقیقاتی جهانی و همچنین تعداد فزاینده ثبت اختراع مشهود است.
غیر از محصولات مصرفی، شرکت‌های چینی راه‌حل‌های پیشرفته 5G را نیز در کنگره جهانی موبایل به نمایش گذاشتند و فناوری‌ها و مفاهیم پیشرو در جهان را به خط مقدم MWC آوردند که از آنها می‌توان به نمونه‌هایی مانند هوش مصنوعی در گوشی جدید آنر و شیائومی و هوآوی اشاره کرد. چین راه‌اندازی تجاری 5G خود را در سال 2019 انجام داد و تا پایان سال 2023 حدود 3.38 میلیون ایستگاه پایه 5G ساخته است تا به این ترتیب رهبری جهانی خود را در این حوزه مستحکم کند.
 
تلفن‌های آینده
گوشی‌هایی با صفحات نمایشی که کاملاً خم می‌شوند و اتصالات ماهواره‌ای ازجمله نوآوری‌هایی بودند که در کنگره جهانی موبایل امسال به نمایش گذاشته شدند. تلفن همراه مفهومی نمایشگر تطبیقی موتورولا و لنوو که کاملاً انعطاف‌پذیر است و می‌تواند دور مچ خم شود و بدون تکیه‌گاه بایستد، بخشی از برترین گوشی‌های آینده در این رویداد بودند.
گوشی شرکت دویچه تلکام هم به جای استفاده از برنامه‌ها با کاربران مکالمه می‌کند، پروازها و هتل‌های مورد نیازشان را رزرو می‌کند، از خاطرات ضبط ‌شده‌شان ویدیو می‌سازد، یا برای مکان‌هایی که می‌خواهند از آنها بازدید کنند، به آنها توصیه‌هایی می‌کند.
هوآوی، شرکت مخابراتی چینی که سال گذشته 4 درصد از بازار جهانی تلفن همراه را در اختیار داشت، در چین داستان متفاوتی دارد و بیش از نیمی از گوشی‌های فروخته شده، متعلق به این برند هستند. این برند یکی از جدیدترین مدل‌های خود را با نام هوآوی Mate60 RS Ultimate Design به بارسلونا آورد. «ران سان»، مدیر مجموعه محصولات هوآوی گفت: این گوشی قابلیت‌های عکاسی خاصی دارد و دوربین‌های منحصربه‌فرد، آن را متمایز می‌کنند. معمولاً در هر تلفن هوشمندی، لنز تله‌فوتو روی یک فاصله مشخص فوکوس می‌کند و زمانی که شما واقعاً به یک جسم نزدیک می‌شوید، نمی‌توانید چندان فوکوس کنید. اما با این کار، ما دو گروه لنز را در یک ماژول دوربین قرار می‌دهیم که می‌تواند موقعیت آنها را نسبتاً تغییر دهد. این امر باعث می‌شود دوربین بتواند از هر نقطه از پنج سانتیمتر تا بی‌نهایت عکس بگیرد. این کنگره همچنین یک پله ترقی برای شرکت‌هایی محسوب می‌شود که چندان پرآوازه نیستند. از این شرکت‌ها می‌توان به شرکت اماراتی Thuraya اشاره کرد که Skyphone جدید خود را عرضه کرده است. این گوشی دارای یک صفحه نمایش گوریلا گلس است که در برابر ضربه‌های سخت مقاومت می‌کند و می‌تواند به مدت 10 دقیقه زیر یک متر آب سالم باقی بماند. ازسوی دیگر این پوشش ماهواره‌ای است که آن را متمایز می‌کند یعنی وقتی شبکه تلفن همراه در دسترس نیست، همچنان می‌توانید با اتصال به ماهواره‌ها تماس بگیرید. این گوشی حتی با یک آنتن قابل افزایش برای تقویت سیگنال از آسمان ارائه می‌شود. سلیمان العلی، مدیرعامل Thuraya می‌گوید: Skyphone، منحصربه‌فرد است زیرا گسترش شبکه را بدون دردسر عبور از شبکه زمینی ارائه می‌دهد بنابراین هر کجا که بتوانید به آسمان برسید، می‌توانید ارتباط خود را داشته باشید. این گوشی در بیش از 150 کشور جهان پوشش خواهد داشت و انتظار می‌رود در نیمه‌دوم سال‌جاری در دسترس قرار گیرد تا کاربران در دریا، صحرا یا کوه ارتباط خود را داشته باشند.

 

بــــرش

نگاهی به کنگره جهانی موبایل

کنگره جهانی موبایل که اکنون قدمتی سی‌وهفت ساله دارد، برای نخستین بار در سال ۱۹۸۷ در شهر بروکسل برپا شد. این نمایشگاه سال بعد به رم انتقال یافت و بعد از گذشت چند سال، از سال ۱۹۹۶، این شهر کن در فرانسه بود که میزبان برنامه بزرگ کنگره جهانی موبایل شد. فرانسه به مدت 10سال میزبان این کنگره بود و درنهایت از سال ۲۰۰۶ میلادی برگزاری آن به شهر بارسلونا در اسپانیا واگذار شد. این کنگره هرسال برگزار می‌شود و تنها چیزی که مانع برگزاری آن شد، شیوع جهانی کرونا بود که منجر به لغو همه نمایشگاه‌ها و گردهمایی‌ها در جهان شد و نمایشگاه‌های فناوری هم از این قاعده مستثنی نبودند، هرچند برخی از این نمایشگاه‌ها به صورت آنلاین برگزار شد. برگزارکنندگان این کنگره تلاش دارند حداقل تا سال 2030 همچنان بارسلونا را که اکنون سابقه 19ساله در برگزاری این کنگره دارد، به‌عنوان میزبان این نمایشگاه اتصال جهانی معرفی کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی