صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هشت - ۰۲ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هشت - ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

خبر در خبر

 ایرنا

  علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اینکه دولت توجه ویژه‌ای به مسائل محیط زیستی دارد، گفت: در حال حاضر تحقیقات درباره بهره‌برداری از آب‌های ژرف توسط معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در حال انجام است. در دولت مردمی و انقلابی توجه ویژه‌ای به این سازمان شده است. در سال ۱۴۰۱ شاهد بیشترین میزان افزایش بودجه بودیم اما شرایط به گونه‌ای است که حتی افزایش بودجه ۵۰۰ درصدی نیز پاسخگو نخواهد بود.

 

تسنیم

  مهدی خادم‌ثامنی، مدیرکل دفتر پسماند سازمان حفاظت محیط‌زیست اظهار داشت: سالانه نزدیک به 25 میلیون تن نهاده دامی در کشور استفاده می‌شود که 75 درصد آن وارداتی است. این در حالی است که خشکاله می‌تواند به صورت بهداشتی و مطابق ضوابط، بخش زیادی از این نیاز را برآورده کرده و به کاهش واردات و در نتیجه خروج ارز از کشور کمک کند.
همچنین وی با اشاره به ماده ۲ آیین‌نامه حذف پلاستیک کمتر از ۲۵ میکرون به ایسنا گفت: بر اساس این ماده، وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است ترتیبی اتخاذ کند تا تولیدکنندگان کیسه‌های پلاستیکی با ضخامت کمتر از ۲۵ میکرون طی یک برنامه پنج‌ساله، سالانه ۲۰ درصد از ظرفیت تولیدی خود را با کیسه‌های سازگار با محیط‌زیست جایگزین کنند.

 

ایرنا

  امین حسین رحیمی، وزیر دادگستری گفت: افزایش تولید گازهای گلخانه‌ای حاصل از سوخت‌های فسیلی و جنگل‌زدایی، مهم‌ترین عامل انسانی تغییرات اقلیمی محسوب می‌شود که این تغییرات باعث مشکلات زیادی خواهد شد. افزایش سیل، گرمایش جهانی، افزایش کمبود آب و غذا، شیوع بیماری‌ها، زیان‌های اقتصادی، افزایش مهاجرت و تهدید سلامت جهانی از مهم‌ترین پیامدهای این معضل به شمار می‌رود.

 

میراث آریا

  نادر سحرخیز، رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان رامسر ظرفیت اقامت مراکز دولتی و اردوگاهی شهرستان را بیش از ۲۵۰۰ تخت برشمرد و اظهار کرد: در ایام نوروز و طول سال تلاش خواهیم کرد از این فرصت استفاده بهینه شود.

 

 ایرنا

  درهای یک پارک باستان‌شناسی جدید مملو از بقایای به جا مانده از سازه‌های باستانی و آثار تاریخی در نزدیکی «کولوسئوم» روی مردم گشوده شد.«رُم» مشهور به «شهر ابدی» ‌اکنون خانه یک موزه باستان‌شناسی جدید است. «پارک باستان‌شناسی سلیو» در ماه میلادی اخیر در این شهر واقع در ایتالیا افتتاح شد.

 

 ایلنا

  کاهش بارندگی، کم‌آبی، خشک شدن تالاب‌ها و دریاچه‌های فارس و روی آوردن کشاورزان به استفاده از سفره‌های آب زیرزمینی باعث ایجاد و تشدید پدیده فرونشست زمین در دشت‌های استان بویژه شهرستان مرودشت شده است.  به اعتقاد بسیاری از کارشناسان زیست‌محیطی دلیل اصلی فروچاله‌های اطراف نقش رستم و تخت جمشید پایین‌رفت سطح آب سفره‌های زیرزمینی به دلیل حفر چاه‌های غیرمجاز و برداشت بی‌رویه آب است.

 

 میراث آریا

  امیرحسین فریبا، مدیر موزه‌های استان همدان با تبریک ولادت حضرت علی اکبر(ع) وهفته جوان گفت: در هفته جوان بازدید جوانان همدان از اماکن گردشگری و موزه‌ها در استان همدان رایگان خواهد بود.

 

ایلنا

  این روزها انتشار تصاویر جعبه‌های یافته‌های باستان‌شناسی حاصل از مطالعات میدانی هیأت‌های باستا‌ن‌شناسی دانشگاه تهران در حیاط مؤسسه باستان‌شناسی این دانشگاه خبرساز شده است.
 گفته می‌شود با تغییر کاربری محل «مؤسسه ‎باستان‌شناسی دانشگاه تهران» و تبدیل آن به «مؤسسه حکمت‌پژوهی علوم» روبه‌رو هستیم. در این راستا جامعه باستان‌شناسی ایران با نقد تغییر کاربری مؤسسه باستان‌شناسی دانشگاه تهران، این امر را منطقی ندانست.

جستجو
آرشیو تاریخی