صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هشت - ۰۲ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هشت - ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

تهران صاحب نمایشگاه دائمی صنایع‌دستی می‌شود؟

هشتمین سرو سیمین پایان یافت


هشتمین جشنواره بین‌المللی صنایع‌دستی و هنرهای سنتی(سرو سیمین) با اهدای جوایز به برگزیدگان دانشجویی و فعالان حوزه صنایع‌دستی پایان یافت. مریم جلالی، معاون صنایع‌دستی کشور در جشنواره از همکاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با شهرداری برای ایجاد نمایشگاه دائمی صنایع‌دستی خبر داد.
 
نمایشگاه، فرصتی برای عرضه هنر صنایع‌دستی
سید عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: این جشنواره با ویژگی بین‌المللی، کارهای برجسته در برخی رشته‌ها را به نمایش می‌گذارد و فرصتی برای عرضه هنر صنایع‌دستی در عرصه جهانی است. ما برجسته‌ترین کشور در حوزه صنایع‌دستی هستیم و چنین نمایشگاهی می‌تواند در زمینه تعامل و برقراری ارتباط در این حوزه مؤثر باشد. تعامل و برقراری ارتباط بین دانش و هنرهای کشورها می‌تواند به ارتقای سطح هنر صنایع‌دستی بینجامد و وسیله‌ای برای همکاری و انتقال تجربه و فرهنگ است. وی افزود: کارهای فاخر به عنوان نمونه، انتخاب و برای اقشار مختلف مردم از دانش‌آموزان تا دانشجویان و اساتید نمایش داده می شود.
 
 حضور دانش‌آموزان و دانشجویان
علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، نمایشگاه امسال را نسبت به سال‌های قبل کامل‌تر ‌و حضور دانش‌آموزان و دانشجویان در حوزه بین‌الملل را ابتکارعمل خواند. وی به دو ویژگی مثبت؛ افزایش تعداد آثار و مشارکت ذی‌نفعان مختلف اشاره کرد و افزود: این یعنی صنایع‌دستی جای خود را در راستای هدف عمومی کردن میان اقشار مختلف و ذی‌نفعان باز می‌کند.
شالبافیان، صنایع‌دستی را از جاذبه‌های حوزه گردشگری دانست و روستاها و شهرهای جهانی صنایع‌دستی را از مهم‌ترین مقاصد گردشگری دانست. او شهر ملایر را مثال زد که از وقتی به‌عنوان شهر جهانی منبت ثبت شده، رفت‌وآمد گردشگران به آن افزایش یافته است. وی بومگردی را از اصلی‌ترین تجلی‌گاه‌های حوزه صنایع‌دستی خواند.
 
نفرت‌پراکنی‌ها علیه ایران بی‌اثر بود
مریم جلالی، معاون صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی دلیل ارائه ۱۳هزار اثر در این دوره را افزایش اعتماد هنرمندان نسبت به ادوار گذشته، افزایش کیفیت و کمیت جشنواره و بین‌المللی شدن آن خواند و افزود: ۳۷ کشور درخواست حضور در جشنواره را پذیرفتند و ۱۷ کشور حاضر شدند با وجود تمام نفرت‌پراکنی‌ها علیه ایران در این رویداد شرکت کنند. وی هنرمندی استرالیایی را مثال زد که به او ایمیل داده و گفته بود با جان و دل می‌خواهد در این رویداد شرکت کند اما سفارت او را منع کرده است.
جلالی به تلاش برای ایجاد نمایشگاه دائمی صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اشاره و بیان کرد: با شهرداری و اماکن میراث فرهنگی در حال مذاکره‌ایم تا نمایشگاه‌های دائمی در حوزه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی داشته باشیم.وی درباره تبدیل صنایع‌دستی کشور به صنایع زیستی مردم گفت: این جریان به ارتباط با دانشگاه‌ها، طراحان صنعتی و دانش‌بنیان‌ها نیاز دارد تا استفاده از عناصر هویتی ما در رشته‌های مختلف صنایع‌دستی را با نوآوری و خلاقیت به محصولاتی تبدیل کنند که در سبد خانواده قرار گیرد.
جلالی با اشاره به اقبالی که برای دوستداران محیط‌زیست پیش آمده و بازگشتی که به سوی صنایع‌دستی رخ داده، افزود: یکی از عناصر شعار امسال جشنواره پیوند نسلی و پیوند دانش امروز است؛ چرا که نسل جدید باید با جذابیت‌های این حوزه آشنا باشد. بنابراین دو موضوع «مد و لباس» و «خانه و آشپزخانه» را در این حوزه ارائه کردیم.

آثار کم‌نظیر صنایع‌دستی از نگاه میهمانان خارجی
ویدا توحدی، دبیر علمی جشنواره گفت: صنایع‌دستی می‌تواند آینده تولید و معیشت بخشی از جامعه را به خود اختصاص دهد. ایران متناسب با هر نقطه جغرافیایی صنایع‌دستی دارد. دانشجویان جوان ما در منطقه‌ای از کشور، زیلوبافان قهاری هستند. خوشحالیم که بخشی از اقتصاد هویت‌بنیان و آینده کشور به دانشجویان صنایع‌دستی سپرده خواهد شد. توحدی گفت: ۴۷۰ اثر برگزیده و در ۳ سالن چیدمان شدند و به نمایش در آمدند.
 
راه‌اندازی مقطع دکترای صنایع‌دستی
مهدی محمدی، مدیر کمیته دانشگاهی جشنواره، دستاورد عالی این رویداد را مشارکت دانشگاه‌های متعدد دانست و گفت: بیان آمار دانشگاه‌های صنایع‌دستی ایران در فضای بین‌المللی و میهمانان جالب توجه است. ۳۲ دانشگاه در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد صنایع‌دستی داریم. ان‌شاءالله مقطع دکترای صنایع‌دستی را هم در دانشگاه‌ها خواهیم داشت. وزارت علوم در حال تدوین سرفصل‌هاست که به‌زودی ابلاغ خواهد شد و شاهد فارغ‌التحصیلان دکترای صنایع‌دستی خواهیم بود.
 
توصیه‌ای به مسئولان میراث فرهنگی
حاج ‌مهدی رستگاری، پیشکسوت معماری اسلامی که از او تجلیل شد، گفت: ۵۱ سال در این حوزه فعالیت می‌کنم، اما هیچ کسی ما و هنرمان را نمی‌شناسد. آن‌طور که باید از هنر و هنرمند حمایت نشده است. اگر مسئولان میراث فرهنگی فعالان این حوزه را شناسایی کرده و امتیازاتی بدهند، موجب حضور و فعالیت بیشتر آنان خواهد شد.

جستجو
آرشیو تاریخی