صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هفت - ۰۱ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هفت - ۰۱ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۳

سخنگوی وزارت امور خارجه د رنشست خبری روز گذشته از توافق تهران و ریاض خبر داد

خبر خوش برای آغاز عمره مفرده

سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد که ایران و عربستان پیرامون حج عمره به توافق مشترک رسیده‌اند. به گزارش «ایران»، ناصر کنعانی در نشست خبری روز گذشته که در محل برگزاری نمایشگاه مطبوعات انجام شد، درباره اعزام شهروندان ایرانی به حج عمره با تصریح اینکه موضوع عمره مفرده به عنوان یکی از موضوعات مورد توافق ایران و عربستان از سوی وزارت امور خارجه، سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری در گفت‌وگو با مقامات سعودی دنبال می‌شود، افزود: خوشبختانه در این زمینه توافقی مشترک برای انجام عمره مفرده وجود دارد و مقدمات کار فراهم شده است.
کنعانی ادامه داد: هیأت‌هایی از بعثه مقام معظم رهبری، سازمان حج و زیارت و سازمان هواپیمایی کشوری در این ارتباط به عربستان سفر کردند و گفت‌وگوهای خوبی با همتایان خود داشتند. وی گفت: براساس آنچه که ما می‌دانیم و مقامات سعودی از جمله شخص وزیر خارجه عربستان به وزیر امور خارجه ایران اعلام کرده، مسأله در این زمینه صرفاً یک موضوع فنی است و اختلاف نظر فنی بین سازمان هواپیمایی کشوری ایران و طرف‌های سعودی است. او با بیان اینکه متأسفانه مذاکرات در این زمینه به درازا کشیده است، افزود: وزارت امور خارجه چندین بار در این زمینه ورود کرده و با مقامات سعودی از جمله وزیر خارجه این کشور گفت‌وگو داشته است. امیدواریم همان طور که وزیر خارجه عربستان در گفت‌وگو با آقای امیرعبداللهیان وعده دادند خودشان در این زمینه ورود کنند و موضوع حل و فصل شود. کنعانی ادامه داد: همان طور که سازمان حج و زیارت اعلام کرده است این اتفاقات به معنای لغو عمره مفرده در سال‌جاری نیست و امیدواریم در سریع‌ترین زمان ممکن مشکل فنی ایجاد شده حل و فصل شود.
 
دستور کار تهران در نشست «دوحه»
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سؤال «ایران» درباره دستور کار نشست دوحه درباره مسائل افغانستان به رایزنی‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی کشورمان برای کمک به حل بحران سیاسی افغانستان اشاره کرد و گفت: «حضور ما در دوحه در جهت جلب نظر جامعه بین‌المللی برای ایجاد شرایط هموار و بهتر در این کشور است. ما معتقدیم سازمان ملل متحد و سازمان‌های بین‌المللی باید به کشورهای همسایه و افغانستان برای اینکه سازکاری به اسم افغانستان شکل گیرد و شرایط سیاسی و امنیتی بهتری را شاهد باشیم، کمک کنند.» او با بیان اینکه ما در این رابطه ابتکار عمل‌های خوبی را مطرح کردیم، تأکید کرد که حضور نماینده کشور در دوحه جهت جلب نظر جامعه بین‌المللی برای ایجاد شرایط هموار و بهتر در افغانستان است.
نشست مشورتی سازمان ملل درباره مسائل افغانستان روز یکشنبه در دوحه پایتخت قطر آغاز به‌کار کرد و علاوه بر نمایندگان شماری از کشورها و نهادهای بین‌المللی از جمله نماینده جمهوری اسلامی، نمایندگان جامعه مدنی و زنان افغانستان نیز در آن حضور یافتند. نمایندگان امریکا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، نروژ، سوئیس، روسیه، ژاپن، کره جنوبی، چین، اندونزی، هند، پاکستان، ترکیه، تاجیکستان، ترکمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، امارات متحده عربی، عربستان سعودی، ایران، اتحادیه اروپا، سازمان همکاری اسلامی و سازمان همکاری شانگهای در این نشست دو روزه شرکت کردند اما نماینده‌ای از طالبان در این نشست حضور نیافت.
 
 رد ادعاها در خصوص میدان آرش
کنعانی در خصوص استمرار ادعاها در مورد میدان گازی آرش نیز با اعلام اینکه طرح مباحث حقوقی و فنی از سوی مقامات کشور کویت درباره میدان آرش هیچ حقی را برای بیان‌کننده ایجاد نخواهد کرد، افزود: ایران بهترین راهکارها را استمرار مذاکرات تیم‌های حقوقی دو کشور می‌داند.

نگران نشست مونیخ نیستیم
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین در خصوص برگزاری اخیر نشست کنفرانس امنیتی مونیخ اظهار کرد: ما قطعاً نگران کنفرانس امنیتی مونیخ و اهدافی هستیم که بنیانگذاران آن داشتند چرا که مجریان و برگزارکنندگان این کنفرانس برخلاف اهداف بنیانگذاران آن حرکت می‌کنند و این کنفرانس را تبدیل به جایگاهی می‌کنند که دیدگاه‌های خود را در آن مطرح کنند. دعوت از کسانی که‌ سابقه مجرمانه آنها در برابر دیدگاه جهان است نشان می‌دهد که متأسفانه برگزار کنندگان این کنفرانس در مسیر غلطی هستند و ما نگران سرنوشت این کنفرانس هستیم. وی بیان کرد: اینکه کنفرانس امنیتی مونیخ تبدیل به تریبونی برای بیان اظهاراتی غیرعادلانه و غیر صادقانه علیه کشورهای مستقل شود جای تأسف است. ای‌کاش کنفرانس مونیخ در یک رویکرد مسئولانه این نشست را فرصتی قرار می‌داد که همه آنهایی که باید می‌توانستند به بیان دیدگاه‌های خود بپردازند و کاش به جای دعوت از مقامات جنایتکار رژیم صهیونیستی که در دیوان بین‌المللی دادگستری مجرم و جنایتکار شناخته شده‌اند، از نمایندگان بحق فلسطینی دعوت می‌کردند و توجه حقیقی می‌کردند که علت ناامنی‌های منطقه، اشغالگری و جنگ غزه است.

واکنش ایران به ادعاهای گروسی
کنعانی همچنین در خصوص برخی اظهارات از سوی دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در قبال برنامه‌ هسته‌ای ایران اظهارداشت: در پانزده گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح شده که فعالیت هسته‌ای ایران صلح‌آمیز و در چهارچوب موافقتنامه پادمان در حال انجام است. ایران هم برنامه خود را در همین چهارچوب حقوق و تعهدات ادامه خواهد داد و موضع صریح و شفافی در این خصوص داریم. دستیابی به سلاح هسته‌ای در دکترین دفاعی ایران جایگاهی ندارد و فتوای رهبری انقلاب اسلامی این موضوع را تأیید می‌کند و ما از حقوق مصرح خود در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی استفاده خواهیم کرد. به دبیر کل آژانس هم توصیه می‌کنیم از اظهارات سیاسی و خارج از وظیفه خودش خودداری کند.

جستجو
آرشیو تاریخی