صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هفت - ۰۱ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هفت - ۰۱ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

فضای‌مجازی

 پخش و تحلیل فیلم‌تئاتری قدیمی
احترام برومند، بازیگر و مجری تلویزیون در استوری خود پوستری از فیلم‌تئاتر «دیکته» را منتشر و در توضیح آن به چند کلمه اکتفا کرده: «بعد از پنجاه و پنج سال». این فیلم‌تئاتر سال‌ها قبل به روی صحنه رفته و حالا در سینماتک خانه‌هنرمندان ایران نمایش داده و تحلیل و بررسی می‌شود. نمایش «دیکته» نوشته غلامحسین ساعدی (گوهر مراد)، به کارگردانی داوود رشیدی، سال ۱۳۴۹ در مدت‌زمان ۵۹ دقیقه اجرا شده است و فیلم‌تئاتر آن چهارشنبه دوم اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۷ در سالن استاد فریدون ناصری برای علاقه‌مندان نمایش داده می‌شود. پس از نمایش این فیلم‌تئاتر، نشست تحلیل، بررسی و نقد آن با حضور عباس غفاری (میزبان)، افشین خورشیدی باختری (استاد دانشگاه و منتقد تئاتر) و احترام برومند (مهمان) برگزار می‌شود. خسرو شجاع‌زاده، منوچهر فرید، یدالله شیراندامی، اصغر سمسارزاده، پرویز فنی‌زاده و سیاوش طهمورث بازیگرانی هستند که در این نمایش ایفای نقش کرده‌اند. علاقه‌مندان برای حضور در این جلسه می‌توانند به سایت تیوال مراجعه کنند.

رباعی کامران شرفشاهی در وصف دریاچه «کیو»
کامران شرفشاهی، شاعر و پژوهشگری که به‌تازگی در شبکه‌های اجتماعی، دست به معرفی برخی بناهای باستانی و زیبایی‌های اقلیمی و محیطی کشورمان می‌زند، در تازه‌ترین پست خود فیلم کوتاهی از دریاچه «کیو» را منتشر کرده و در شرح آن نیز نوشته: «منظره زیبای جوشش دریاچه «کیو» در قلب خرم‌آباد لرستان پس از بارندگی‌های اخیر». شرفشاهی، در ادامه یک رباعی را هم با دنبال‌کنندگان صفحه‌اش به اشتراک گذاشته که در ادامه می‌خوانید: «خواهم ز خدا برایت آبادی را/ در چهره مردمان تو شادی را/ بر پهنه سرزمینت ای میهن من/ صلح و برکت، شکوه آزادی را»

رمانی خواندنی از مؤمنی شریف
محمد حمزه‌زاده، نویسنده ادبیات داستانی در پست تازه خود، نکاتی را درباره رونمایی رمان «ماه و بلوط»، نوشته‌ای از محسن مؤمنی‌شریف با دنبال‌کنندگان صفحه‌اش به اشتراک گذاشته است.
وقایع اصلی این رمان که به‌تازگی در انتشارات سوره‌مهر به چاپ رسیده است، در چهارچوب روایت زندگی چند شخصیت داستانی و تقاطع حوادث شگفت اجتماعی و سیاسی و فرهنگی جغرافیای بی‌نظیر کردستان در بازه‌‌زمانی دهه‌های ۳۰ تا ۶۰ و متکی بر ژرف‌کاوی بستر تاریخ می‌گذرد.«ماه و بلوط» خواننده را در عبور از متن حوادثی نفس‌گیر و جذاب، به درکی جدید از مفهوم ازلی و ابدی هویت انسان مسلمان ایرانی و رابطه او با وطن و وطن‌پرستی و پیوندش با باورهای دینی و ملی می‌رساند؛ مفهومی که از آن به «انسان انقلاب اسلامی» تعبیر شده است. گفتنی است، حسن روح‌الامین، نقاش شناخته شده کشورمان طراحی جلد این رمان را بر عهده داشته است و برای اولین‌بار، هم‌زمان در دو نسخه تک‌جلدی و دوجلدی منتشر می‌شود.

نوشته‌ای درباره رمان احمد آرام
احمد آرام، نویسنده، مترجم و کارگردان تئاتر در پست تازه‌اش نگاه یکی از منتقدان ادبی به کتاب «باغ استخوان‌های نمور» را منتشر کرده؛ این کتاب، رمانی از احمد آرام است.
در نقدی که وی منتشر کرده آمده: «هر کتاب احمد آرام به‌زعم من بهتر از کتاب قبلی اوست و این‌گونه از نویسندگان هم‌نسلش پیشی گرفته و حالا در رمان (باغ استخوان نمور)، جامعه‌ای را نوشته، آکنده از حس تنفر که ترور می‌زاید و خشونت می‌ورزد، گویی عنقریب است که منفجر شود و تاریخ و دارو‌ندارش چون دود به هوا برود.» در بخش دیگری از این نوشته می‌خوانید: «احمد آرام تمام داستان مسخ کافکا را از بر است و او نیز به گونه‌ای مسخ یک جریان مدرن تروریستی می‌شود. همه اینها با کلی قصه‌های فرعی و ارجاعات هوشمندانه و جزئیات خلاقانه دیگر رمانی ساخته شده که کامل و جذاب و خواندنی ست» به گفته‌ احمد آرام، این رمان از آثار قبلی او تکنیکی‌تر و دارای زبانی نو‌تر است. این رمان به مسأله‌ امروز منطقه و جهان می‌پردازد و پیرامون مسأله‌ تروریسم، داستانی را مطرح می‌کند. رمان روایتی از انسانی است که از عشق و علاقه‌ای که به کافکا دارد تحت‌تأثیر رمان «مسخ» این نویسنده قرار گرفته و دچار رؤیاپردازی‌ها و توهمات می‌شود. در پی این توهمات قهرمان داستان وارد ماجرا‌ها و اتفاقات مختلفی می‌شود که با تروریسم ارتباط پیدا می‌کند. در واقع او در یک لامکان پای در مسیری می‌گذارد که از روی ناچاری مجبور به اقداماتی می‌شود. درواقع رمان، مدام بین زمان‌های گذشته و حال در گردش است.

جستجو
آرشیو تاریخی