صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هفت - ۰۱ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هفت - ۰۱ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۲

در فاصله 10 روز تا 11 اسفند تکاپوی انتخاباتی احزاب و جریان‌ها شدت گرفت

جنب وجوش برای نهایی کردن لیست ها

تنها 10 روز دیگر تا بزرگ‌ترین ماراتن سیاسی کشور در سال‌جاری، یعنی انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان باقی مانده است، از این رو تلاش احزاب، جریان‌ها و ائتلاف‌ها برای تصمیم‌گیری‌های نهایی درباره لیست‌ها افزایش یافته است.
در زمینه انتخابات مجلس خبرگان رهبری برخی به تصمیم رسیدند. ائتلاف جریانات جبهه انقلاب، لیست جامعه مدرسین تهران را به عنوان لیست انتخابات آتی مجلس خبرگان در تهران اعلام کرد. در این زمینه، منوچهر متکی، سخنگوی شورای وحدت گفت: این شورا در تهران و کشور از فهرست جامعه روحانیت مبارز حمایت می‌کند و دفاتر شورای وحدت در استان‌ها در انتخابات مجلس خبرگان فهرست جداگانه ندارند. درباره انتخابات مجلس نیز، متکی از آغاز بررسی نامزدهای مصاحبه شده در این شورا خبرداد و گفت که گزینش نامزدها بر اساس شاخص‌ها و از مجموعه‌های تشکیل دهنده شورا صورت خواهد گرفت. در همین حال، حمیدرضا ترقی، عضو حزب مؤتلفه به عنوان یکی از اضلاع شورای وحدت، از مذاکره با اتئلاف‌ها خبرداد و گفت: پیشنهادات‌ ما برای ائتلاف‌ها مشخص شده است و با ائتلاف‌ها در حال مذاکره هستیم. ترقی از شکل‌گیری هماهنگی بین ائتلاف‌ها در استان‌ها و شهرستان‌ها خبرداد و درباره نامزدهایی که در ائتلاف‌ها نمی‌گنجند، گفت: ممکن است با رضایت آنان اسامی را به صورت مستقل اعلام کنیم. تا سه‌شنبه در این باره تصمیم‌گیری خواهیم کرد. وی در پاسخ به اینکه آیا با شورای ائتلاف برای تهیه لیست به نتیجه خواهید رسید، گفت: در حال مذاکره هستیم چون آنان اکنون به ۶۰ نفر رسیدند که باید بررسی شوند تا به لیست واحد برسند.
در سوی دیگر، مسعود زریبافان سخنگوی ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب (اُمنا) اعلام کرد: جلسات فشرده برای بررسی نهایی لیست انتخاباتی برگزار شده و جمع‌بندی نهایی صورت گرفته است. وی با بیان اینکه به یک لیست ۶۰ نفره رسیدیم و قرار است در نهایت به لیست ۳۰ نفره تهران برسیم، ادامه داد: قبل از فرا رسیدن زمان قانونی تبلیغات، لیست نهایی اطلاع‌رسانی خواهد شد. اما درحالی که «امنا» درحال نهایی کردن فهرست است، مجمع اسلامی آرمان ملت ایران با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد به اُمنا پیوست.
مسأله دیگر این است که در بحبوحه رایزنی‌های فشرده، برخی نامزدها در آخرین فرصت قانونی، حوزه‌های انتخابیه خود را تغییر دادند. هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان این را اعلام کرد و گفت: ۵۲۰ نفر از داوطلبان درخواست تغییر حوزه انتخابیه داده بودند که با اکثریت قریب به اتفاق درخواست‌ها موافقت شد.
جستجو
آرشیو تاریخی