صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و شش - ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و شش - ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

خاطرات و وصایای شهدا در موضوع انتخابات

علی‌الله سلیمی

نویسنده
و منتقد ادبی

با نزدیک شدن به ایام انتخابات در کشورمان، جنب و جوش خاصی در میان مردم و نخبگان جامعه دیده می‌شود که حاکی از اهمیت بالای این موضوع در اجتماع است.
 اصولاً انتخابات در نظام مردم‌سالار کارکردهای ممتازی دارد که اهمیت انتخابات و ضرورت توجه به آن را بیش از پیش آشکار می‌کند. در این راستا و برای ترویج فرهنگ مشارکت بالا در انتخابات، آثار متعددی تألیف و منتشر شده که یکی از آنها، کتاب «اثر انگشت» با عنوان فرعی: خاطرات و وصایای شهدا در موضوع انتخابات؛ همراه با بیانات امام و رهبری است که خاطرات و وصیت‌های شهدای بزرگوار ایران اسلامی را درباره انتخابات روایت کرده است.
 در بخشی از پیشگفتار این کتاب آمده است، انتخابات در ایران، مظهر اراده ملی و مردم‌سالاری دینی بوده و از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. در هر برهه از تاریخ انقلاب شکوهمند اسلامی و عمر پربرکت آن، با نزدیک شـدن به روزهای انتخابات، تب و تاب بحث‌های سیاسی بر سر موضوعاتی چون شرکت یا عدم شرکت در این نمایش ملی- سیاسی، سوابق کاندیداها، شعارها و برنامه‌هایشان و سرانجام انتخاب اصلح، در بین اقشار مختلف جامعه بالا می‌گیرد و گرمای آن به اوج خود می‌رسد. در این میان دشمنان قسم‌خورده انقلاب هم دست روی دست نمی‌گذارند.
آنها با شناخت و درک صحیح نقش حیاتی انتخابات در استحکام پایه‌های نظام جمهوری اسلامی، از یک سو تمامی توان خود را برای کمرنگ کردن حضور ملت در پای صندوق‌های رأی به میدان می‌آورند و از سوی دیگر می‌کوشند تا با اثرگذاری بر آرای آحاد ملت، آنها را از انتخاب گزینه‌ای همسو بـا آرمان‌های امام(ره) و انقلاب دور کنند. از آنجا که شهدا برای همیشـه و به تأسی از سید و سالارشان؛ حضرت مصباح‌الهـدی(ع) چراغ‌های روشن در ظلمت دنیای مادی هستند، راه و رسم‌شان در همـه عرصه‌ها از جمله عرصه مشارکت سیاسی می‌تواند سرمشـق و الگویی مناسب باشد. در این خصوص، کتاب اثر انگشت کوشیده است در قالب خاطرات و وصایایی با موضـوع انتخابات، کلیدواژه‌های حضور، انتخاب و شهید را بـه هم پیوند بزند. همچنین این کتاب به فرمایشات امام راحل و مقام معظم رهبری(مد ظله) در این موضوع مزین است.
در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «تیک تاک عقربه‌های ساعت را می‌شنوید؟ دارد ثانیه به ثانیه نزدیک‌مان می‌کند. نزدیک و نزدیک‌تر بـه یک روز سرنوشت‌ساز و دریاد ماندنی. باید کمر بست و آماده جهاد شد. میدان، میدان جنگ نیست؛ اما هست و سنگر نزدیک من و تو؛ پشت خاکریز نیست که پای صندوق‌های رأی است... روایت این بار، حماسه سیاسی آنانی است که رفتند تا امتداد خون‌شان اثر‌انگشت ‌من و تو باشد.» به تازگی چاپ سوم کتاب «اثر انگشت» که از سوی مؤسسه فرهنگی حماسه ۱۷ تهیه و به همت انتشارات حماسه یاران منتشر شده در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی