صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و شش - ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و شش - ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۱۹

خبر در خبر

ایرنا

 بلعیدن قلاب ماهیگیری به جای غذا، علت مرگ هزاران لاک‌پشت دریایی در سراسر جهان است. دوازدهم بهمن در ساحل کیش یک لاک‌پشت سبز دریایی با قلاب ماهیگیری در گلویش پیدا شد که توانایی حرکت و شنا نداشت. این لاک‌پشت با اقدام اداره حفاظت محیط‌زیست کیش جراحی شد و بعد از گذراندن مراحل درمان، سرانجام روز گذشته به ساحل خلیج فارس بازگردانده شد.

 

میراث آریا

 بهزاد حجابی، فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی از دستگیری حفاران غیرمجاز در تپه تاریخی نوروزدرسی روستای دولامای ارومیه خبر داد.

 

ایرنا

 علیرضا مساح، رئیس اداره گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: نقشه گردشگری اصفهان به زبان چینی علاوه بر راهنمای گردشگری، تأکیدی بر بُن‌مایه‌های فرهنگی دو ملت ایران و چین و نمودهایی از مینیاتور تا نقاشی قهوه‌خانه‌ای است.

 

تسنیم

 حمزه عشوری، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان گیلان از ثبت تصویر پلنگ برای چندمین بار در جنگل‌های شهرستان املش خبر داد و گفت: مشاهده پلنگ در این منطقه بیانگر وجود امنیت، تغذیه مناسب و پویایی اکوسیستم است که به واسطه تلاش شبانه‌روزی محیطبانان و همراهی ساکنان جوامع محلی محقق شده است.

 

تسنیم

 خوشبختانه بارش‌های چند هفته اخیر در حوضه آبریز دریاچه ارومیه باعث شد بارش‌های رخ‌داده از ابتدای سال آبی تا انتهای بهمن ماه از مقدار بارش متوسط سالیانه در همین ماه فراتر برود؛ به‌طوری که شاید رخداد یک سال مرطوب برای این حوضه آبریز نیز دور از انتظار نباشد. با توجه به سرریزشدن برخی رودهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه به‌نظر می‌رسد که زمان مناسبی برای بازکردن دریچه سدها و رهاسازی آب فرا رسیده است.

 

صدا و سیما

 حسین محمودی، معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: در آخرین جلسه شورای عالی ثبت که در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تشکیل شد، پرونده پیشنهادی ۲ اثر منقول تاریخی محراب مسجد جامع ساوه و در امامزاده محسن مشهد گرمه مطرح و پس از بررسی‌های کارشناسی و مستندات ارائه شده، این ۲ اثر با اکثریت آرا به ثبت طبیعی ملی رسید.

 

ایسنا

 مهدی ارباب‌نیا، معاون میراث فرهنگی البرز، گفت: با وجود بسته بودن درهای کاخ سلیمانیه هیچ بازدیدکننده‌ای دست خالی از این مجموعه باز نمی‌گردد و با هماهنگی صورت گرفته، هر کس به این مجموعه مراجعه کند، درهای کاخ برایش باز می‌شود.

 

ایسنا

 همه ساله با سرد شدن هوا در نیمکره شمالی، پرندگان مهاجر از مناطق سردسیر سیبری میهمان استان خوزستان می‌شوند؛ پل سفید اهواز میزبان حضور شهروندان برای دیدن این پرندگان زیباست.

 

میراث آریا

 سعید شاهرخی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان با اشاره به اینکه کرمان داوطلب پایتخت گردشگری کشورهای عضو گروه D۸ شده است، گفت: دبیرکل گروه دی ۸ از پیشنهاد انتخاب کرمان به عنوان پایتخت گردشگری D۸ استقبال کرد. مقرر شد بعد از ارسال طرح و برنامه پیشنهادی کرمان از طریق وزارت امور خارجه به D۸، بررسی‌های لازم انجام و سپس نتیجه رسماً به ایران اعلام می‌شود.

 

ایسنا

با اینکه تمام پنل‌های خورشیدی برای دوام آوردن در سالیان متمادی ساخته شده‌اند اما مانند بسیاری از وسایل و قطعات، در نهایت با پایان عمر مفید خود روبه‌رو می‌شوند. در مقطع مذکور، مالکان پنل‌های خورشیدی، باید آنها را به شکلی دفع کنند که کمترین آسیب را به محیط زیست وارد کند. علاوه بر موادی مانند سرب و کادمیوم که به طور بالقوه برای مصرف انسان خطرناک هستند، پنل‌های خورشیدی از مواد مختلف دیگری مانند شیشه، آلومینیوم و سیلیکون استفاده می‌کنند. برخی از این مواد در صورت استفاده نادرست و پرتاب آنها به محل‌های دفن زباله، می‌توانند تهدیدی برای محیط زیست باشند. برای حل این مشکل، بسیاری از کشورها و مناطق جهان، قوانین و استانداردهایی را وضع کرده‌اند.

جستجو
آرشیو تاریخی