صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و شش - ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و شش - ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۱۹

آیا الواح هخامنشی تا پایان سال 1402 به ایران باز می‌گردد؟

مانع فنی برای بازگرداندن 17 هزار لوح وجود ندارد

هنوز بیش از 10 هزار لوح باستانی ما در امریکاست

زیست بوم_وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می‌گوید: امریکا همیشه برای بازگرداندن الواح هخامنشی مانع‌تراشی کرده است اما تأکید می‌کند هیچ مانع فنی برای بازگرداندن آنها وجود ندارد و تلاش می‌شود تا پایان سال این کار انجام شود. عزت‌الله ضرغامی به ایسنا می‌گوید: امریکایی‌ها همیشه برای این‌گونه اقدامات مانع ایجاد می‌کنند. از همان ابتدا که الواح هخامنشی (برای رمزگشایی) به امریکا فرستاده شد تا امروز، امریکایی‌ها (برای استرداد) مانع ایجاد کرده‌اند، ولی با پیگیری‌های دیپلماتیک و اقدامات انجام‌شده، این الواح در چند مرحله عودت داده شد که آخرین محموله اخیراً وارد ایران شد و پرتعدادترین محموله الواح هخامنشی استردادشده به شمار می‌آید. ۱۷ هزار قطعه لوح هخامنشی در اختیار مؤسسه شرق‌شناسی شیکاگو قرار داشت که با تلاش دولت سیزدهم 3‌هزار و 506 لوح به ایران برگردانده شد. مسئولان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی وعده داده بودند که سرنوشت باقی الواح نیز تا پایان امسال مشخص می‌شود.
شجاعت رئیس‌جمهور برای بازگرداندن الواح هخامنشی
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از تلاش رئیس‌جمهور برای بازگرداندن الواح هخامنشی تقدیر کرد و افزود: البته به دلیل مشکلات تحریم در سال‌های اخیر، امکان حمل این محموله وجود نداشت و آقای رئیس‌جمهور شجاعت به خرج دادند و با هواپیمای ریاست جمهوری که شاید باید برخی مسائل را رعایت می‌کردند، الواح را به ایران برگرداندند.
او در ادامه از انجام اقدامات بعدی برای بازگشت باقی‌مانده الواح هخامنشی خبر داد و اظهار امیدواری کرد که همه الواح به ایران بازگردانده شوند.
ضرغامی در پاسخ به این سؤال که آیا بازگرداندن این الواح تا پایان سال به ایران اجرایی خواهد شد یا خیر نیز گفت: تلاشمان این است که این کار حتماً انجام شود و باید انجام شود.
پیش از این عبدالمجید ارفعی، پژوهشگر و متخصص زبان‌های باستانی عیلامی و اکدی که در رمزگشایی بخشی از این الواح نقش داشته است نیز بر عمل نکردن امریکا خلاف تعهدات و توافقی که با ایران داشته تأکید کرده و گفته بود: مؤسسه شرق‌شناسی شیکاگو برخلاف توافق و تعهدی که داشت، مستندات و مطالعات الواح هخامنشی را کامل در اختیار ایران قرار نداده است.
 
پیگیری حقوقی وزارت میراث فرهنگی برای بازگرداندن الواح
به گفته مدیرکل موزه‌های وزارت میراث فرهنگی، ایران موضوع بازگرداندن باقی‌مانده الواح هخامنشی را به صورت حقوقی پیگیری خواهد کرد.
 
چرا الواح هخامنشی به دانشگاه شیکاگو فرستاده شد؟
گفتنی است این الواح حدود 90 سال قبل، به امانت به دانشگاه شیکاگو که مشغول کاوش تخت جمشید (پارسه، پرسپولیس) بود سپرده شد که قرار بود بعد از 3 سال دوباره به ایران بازگردد. متأسفانه روند این تحقیقات به کندی پیش رفت و روند بازگشت این الواح طولانی شد.
تاکنون پنج محموله از این الواح و گل‌نبشته‌ها در سال‌های ۱۳۲۷ (۱۷۹ قطعه)، ۱۳۳۰ (۳۷هزار قطعه)، ۱۳۸۳ (۳۰۰ قطعه)، ۱۳۹۸ (۱۷۸۳ قطعه) و ۱۴۰۲ (۳۵۰۶ قطعه) به ایران بازگردانده شده است. گفته شده است هنوز بیش از ۱۰ هزار قطعه گل‌نبشته در مؤسسه شرق‌شناسی شیکاگو وجود دارد.

جستجو
آرشیو تاریخی