صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و پنج - ۲۹ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و پنج - ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

فضای‌مجازی

نوشته فرهاد حسن‌زاده درباره کتابی خواندنی
فرهاد حسن‌زاده، نویسنده ادبیات کودک و نوجوان که در عرصه جهانی در زمره چهره‌های برتر این حوزه ادبی محسوب می‌شود، تازه‌‌ترین استوری خود را به بازنشر مطلبی درباره کتاب «تصویر ما در قاب جوانی»، نوشته‌ای از «فریدریش کریستین دلیوس» و با ترجمه محمود حدادی اختصاص داده است. در توضیحات این پست آمده: «اثری تعمق‌برانگیز و خارق‌العاده، تصویر مادری در قاب جوانی یک بعدازظهر ژانویه در سال 1943 در شهر زیبای رم را به تصویر می‌کشد؛ زنی از اقامتگاهی مخصوص آلمانی‌ها در دل شهر رم به کلیسای لوترن می‌رود تا کنسرتی از باخ بشنود؛ جنگ برای او آوایی دوردست و کمی زنده‌تر از یک رؤیاست، البته تنها تا زمانی که با این حقیقت روبه‌رو ‌شود که شاید همسرش هرگز از جبهه‌های جنگ بازنگردد. توصیف‌های دقیق نویسنده، «فریدریش کریستین دلیوس» از شهر رم اندیشه‌های موشکافانه زن نابلدش از زبان ایتالیایی، تلاشش برای دور نگه داشتن واقعیت نازی‌ها از ذهن و گمراهی دلنشینی که برای خود ساخته همه به مثابه بازبینی در شخصیت خود و جهانی که زندگی در آن جریان دارد، است. جریان سیلان ذهن و تک گویه‌های درونی شخصیت کتاب بر ویژه‌تر شدن این اثر افزوده است.»

نوشته محمد شایسته درباره فروش «هتل»
محمد شایسته، تهیه‌کننده سینما در فعالیت اخیر خود در شبکه‌های اجتماعی، خبری درباره 260 میلیارد تومانی شدن فروش فیلم سینمایی هتل منتشر کرده است. آن‌طور که شایسته نوشته، این میزان فروش برای بیش از 5 میلیون و 900 هزار مخاطب است. هتل، فیلمی کمدی به کارگردانی مسعود اطیابی و تهیه‌کنندگی محمد شایسته است. این فیلم با بازی پژمان جمشیدی، محسن کیایی و ریما رامین‌فر داستان دو زوج را روایت می‌کند که در سفر به کیش دچار چالش‌های متعددی می‌شوند. این فیلم موفق به کسب عنوان دومین فیلم کمدی سینمای ایران، بعد از فیلم سینمایی فسیل شده است.

نوشته کاظمی درباره «گزیده غزلیات بیدل»
محمد کاظم کاظمی، شاعر و مصحح درباره «گزیده غزلیات بیدل»، کتابی که چند سال قبل به همت وی روانه کتابفروشی‌ها شده نوشته: «این کتاب تا حالا چهار بار چاپ شده و الان هم نایاب است. تصمیم گرفتم برای چاپ پنجم یک تجدیدنظر اساسی در آن داشته باشم. متن آن براساس دیوان طباطبایی - قزوه باشد و بسیاری از بیت‌هایی که شرح داده نشده است شرح داده شود و در شرح‌های بسیاری نیز تجدیدنظر شود. اینک چهار سال از روزی می‌گذرد که این بازنویسی را شروع کرده‌ام. این کار می‌توانست در شش ماه تمام شود ولی کارهای دیگر و بخصوص کارهای متراکم ویراستاری و صفحه‌آرایی نگذاشت؛ نمی‌خواهم شکایت کنم یا منتی بگذارم چون ویراستاری و صفحه‌آرایی هم «کار» است و بخشی از معیشت خانواده ما را تأمین می‌کند، وقتی به مشاغل سخت و توانفرسای بعضی دوستان شاعر و اهل قلم که در کار ساختمان یا کارخانه یا کارهای تولیدی هستند می‌نگرم خجالت می‌کشم که از تراکم ویراستاری و صفحه‌آرایی شکایت کنم. گاهی کاری که یک نفر از آن شانه خالی می‌کند آرزوی یک نفر دیگر است. ولی به هر حال باید زمان‌ها را بدزدم و در اختیار این کار ناتمام بگذارم. طبیعتاً شرمنده خیلی از دوستانی می‌شوم که نمی‌توانم به درخواست‌هایشان برای ویراستاری یا شرکت در جلسات یا مصاحبه‌های مطبوعاتی و برنامه‌های رادیو و تلویزیون یا نوشتن نقد و مقدمه بر کتاب‌های‌شان پاسخ مثبت دهم. همین روزها نوشتن مقدمه بر یک کتاب را رد کردم یک ویراستاری را قبول نکردم؛ از یک برنامه تلویزیونی عذر خواستم؛ نقد کتاب یکی از دوستان به زمین ماند و کلی کارهای ویراستاری و صفحه‌آرایی هم به تأخیر خورد تا توانستم دوباره چرخ گزیده غزلیات را مختصری بچرخانم.»

نوشته آزاده صمدی درباره «افعی تهران»
آزاده صمدی، بازیگر سینما و تئاتر در تازه‌ترین استوری خود، پوستری از سریال «افعی تهران» را منتشر کرده و در توضیح آن نیز نوشته: «این سریال به کارگردانی سامان مقدم و تهیه‌کنندگی جواد فرحانی بزودی منتشر می‌شود. پیمان معادی، سحر دولتشاهی، آزاده صمدی، پژمان جمشیدی، مریلا زارعی، مهسا حجازی، بهادر مالکی، به آفرید غفاریان، نیلوفر کوخانی و تورج اصلانی از جمله بازیگرانی هستند که در این سریال به نقش‌آفرینی پرداخته‌اند.» بنا بر نوشته آزاده صمدی، نویسندگی فیلمنامه «افعی تهران» را پیمان معادی و پویا مهدوی‌زاده برعهده داشته‌اند. او این مطلب را به بهانه رونمایی از پوستر سریال «افعی تهران» منتشر کرده، پوستر رسمی این اثر توسط شایان شفابخش طراحی شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی