صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهار - ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهار - ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۲۲

دبیر بخش نگارگری و تذهیب در گفت و گو با «ایران»:

نگارگری با فرهنگ ایران گره خورده است

بخش نگارگری درشانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی در 4 بخش گرایش نقاشی ایرانی، گل و مرغ، تذهیب و تشعیر فراخوان پذیرش آثار داد که 74 اثر در داوری‌ها پذیرفته شد و در 84 نمایشگاه به نمایش در آمد. مهین دخت سالک مهدوی دبیر بخش نگارگری و تذهیب شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی در گفت‌و‌گویی کوتاه درباره این بخش توضیحاتی داد.
  سهم آثار نگارگری در جشنواره هنرهای تجسمی چقدر بود؟
حدود 850 اثر به بخش بازبینی اولیه جشنواره هنرهای تجسمی رسید که 330 اثر پذیرفته شد، در بازبینی نهایی 84 اثر روی دیوار رفت که به تفکیک 25 اثر تذهیب، 25 اثر نگارگری، 15 اثر گل و مرغ و 8 اثر تشعیر که شامل 4 زیر مجموعه از هنر نگارگری است به نمایش در آمد.
  هنرمندانی که آثارشان برای نمایش در جشنواره هنرهای تجسمی پذیرفته شد از چه طیف‌هایی بودند؟
وقتی 850 اثر به یک جشنواره می‌آید نشان می‌دهد که هنرمندان در سنین و طیف‌های مختلف هستند، دانشجو و کمی پیشرفته‌تر از دانشجو «هنرمندان قابل قبول» و بعضی با درجه استادی و هنرمندان صاحب رتبه و افراد حرفه‌ای اسم و رسم دار در بین شرکت کنندگان در جشنواره تجسمی بودند.
  این جشنواره به معرفی هنرمندان نگارگری برای حضور در رقابت‌های بین‌المللی چه کمکی می‌کند؟
جشنواره‌های زیادی درخارج از کشور، در حوزه خلیج فارس، امارات، ترکیه و الجزایردر رشته نگارگری گرایش تذهیب برگزار می شود که جوایز خوبی دارد، این امر باعث شده سطح هنر تذهیب در مقایسه با سایر هنرهای زیر مجموعه نگارگری خیلی بالاتر باشد و هنرمندان به واسطه این جشنواره‌ها به عرصه‌های جدی‌تر راه پیدا کرده و شناخته شده‌تر باشند.اما به نظرم جشنواره‌های داخلی خیلی مهم است تا جوان‌هایی که در این رشته فعالیت می‌کنند تشویق شوند این هنر را ادامه دهند. این هنر باید در فرهنگ ایران باقی بماند و به نسل‌های دیگر منتقل شود. این جشنواره‌ها در معرفی و انتقال این هنر نقش زیادی دارد، در ضمن هنرمندان با این هنر امرار معاش می‌کنند و جوایزی که داده می‌شود مشوقی است برای هنرمندان میانسال تا هنرجو در این رشته تربیت کنند.
 به عنوان دبیربخش نگارگری، جشنواره شانزدهم چه نقاط قوت و ضعفی داشت؟
هنرمندان این رشته استقبال خوبی از جشنواره داشتند حتی دوسالانه(بی‌ینال) نگارگری که یک جشنواره تخصصی است حضور پررنگ هنرمندان نگارگری را نداشته است. اینکه 850 اثر به نمایشگاه بیاید رقم بسیار بالایی است که متأسفانه مجبور شدیم یک دهم آثار را بپذیریم و بقیه را حذف کنیم. آثاری قوی  که می‌توانست روی دیوار بیاید ولی ما محدودیت داشتیم، از حضور هنرمندان در این جشنواره بسیار راضی بودم و احساس کردم جشنواره کاملاً حرفه‌ای و تکنیکی است. از نقاط ضعف این بود که دبیرکل جشنواره هنرهای تجسمی دیر انتخاب شد.طبعاً این امر روی انتخاب دبیران جشنواره تأثیر‌گذار بود، شورای اصلی سیاستگذاری باید زودتر تشکیل می‌شد تا با ارائه پیشنهادها هدف کاری دبیران مشخص می‌شد.  به نظرم خیلی خوب است فراخوان جشنواره هنرهای تجسمی 7-6 ماه زودتر منتشر شود تا شرکت‌کنندگان با اطلاع از تکنیک، اندازه و موضوع اثرشان را برای جشنواره آماده کنند، ارائه اثرهای تکراری در جشنواره امسال جزو ضعف‌ها است. بهتر است هنرمندان فقط برای یک جشنواره خاص کاربسازند و هنرمندان تشویق شوند دستشان دائم به کار باشد و از امتیازاتی که قرار است از جشنواره بگیرند دلگرم شوند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی