صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهار - ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهار - ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۲

رئیس جمهوری تاتارستان در سفر به تهران با رئیس جمهور و وزیر اقتصاد دیدار کرد

گسترش روابط با دروازه اقتصادی روسیه


هفته گذشته «رستم مینیخانوف» رئیس جمهور تاتارستان روسیه، با همراهی هیأتی ۵۰ نفره از وزیران و فعالان تجاری این منطقه روسیه به منظور انجام سفری دو روزه وارد تهران شد. وی در نخستین برنامه سفر خود، با رئیس جمهور کشورمان دیدار و گفت‌و‌گو کرد. دیدار و گفت‌و‌گو با وزیر امور اقتصادی و دارایی و حضور در همایش بررسی فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری اصفهان و تاتارستان از دیگر برنامه‌های مینیخانوف و هیأت همراه در این سفر بود. شهر کازان، پایتخت جمهوری تاتارستان روسیه، محل برگزاری نشست آتی سران بریکس اعلام شده است. اما گذشته از این، تاتارستان را می‌توان دروازه ورود کالاها و خدمات ایرانی به بازارهای روسیه توصیف کرد. از همین روست که هم مقامات این جمهوری و هم مقامات جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر، برنامه‌های ویژه‌ای برای گسترش مبادلات تدارک دیده‌اند. این برنامه‌ها از احداث مراکز تجاری مشترک تا تبادل دانشجو و نیز سایر تبادلات اقتصادی را شامل می‌شود.

 ظرفیت‌های متقابل توسعه روابط با روسیه
آیت‌الله رئیسی چهارشنبه گذشته در دیدار «رستم مینیخانوف» رئیس‌جمهور تاتارستان فدراسیون روسیه، با اشاره به ظرفیت‌های متقابل ایران و روسیه بویژه جمهوری تاتارستان برای ارتقای سطح همکاری‌ در عرصه‌های مختلف اقتصادی، صنعتی، علمی، فعالیت‌های دانش‌بنیان و گردشگری، اجرای موافقتنامه اقتصادی کشورهای منطقه اوراسیا را زمینه‌ای مناسب برای گسترش بیش از پیش روابط فیمابین دانست.
رئیس جمهور با اشاره به نقش رئیس‌جمهور تاتارستان در مدیریت استراتژیک روابط فدراسیون روسیه با جهان اسلام، بر بهره‌گیری از این ظرفیت در همکاری‌های بین‌الادیانی و آموزش‌های دینی در حوزه معرفی اسلام ناب و ارتقای هر چه بیشتر روابط روسیه با جهان اسلام تأکید کرد. وی افزود: جمهوری اسلامی ایران برای گسترش روابط اقتصادی با همه جمهوری‌های ذیل فدراسیون روسیه از جمله تاتارستان آمادگی کامل دارد.
آیت‌الله رئیسی روابط راهبردی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در کنار نگاه مشترک دو کشور در عرصه‌های دوجانبه‌ای، منطقه‌ای و بین‌المللی را از دیگر زمینه‌های مساعد برای گسترش روابط ایران با روسیه و نیز جمهوری تاتارستان عنوان و اظهارکرد: نفی یکجانبه‌گرایی، حفظ استقلال و ایستادگی مقابل نظام سلطه از جمله رویکردهای مشترک ایران و روسیه و بستری مناسب برای نزدیکی روابط دو کشور محسوب می‌شوند.
وی وضعیت فعلی در غزه را نماد و آینه تمام نمای ساختار ناعادلانه فعلی حاکم بر جهان دانست و گفت: نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت در حال وقوع در غزه ضرورت همکاری برای جایگزینی ساختار ناعادلانه فعلی با نظمی عادلانه را بیش از پیش ضروری ساخته است.

تقاضا برای برگزاری نمایشگاه محصولات ایرانی در تاتارستان
رئیس جمهوری تاتارستان فدراسیون روسیه نیز در این دیدار با سپاسگزاری از توجه آیت‌الله رئیسی به تقویت روابط و همکاری‌های منطقه‌ای، با ارائه گزارش مفصلی از برنامه‌های سفر خود به تهران، برگزاری نمایشگاهی از محصولات ایرانی در جمهوری تاتارستان و دیگر جمهوری‌های روسیه را خواستار شد.

 ضرورت نهادسازی پایدار میان ایران و تاتارستان
همچنین وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان در دیدار با رئیس‌جمهور تاتارستان روسیه، با اشاره به همکاری‌های رو به رشد فی مابین جمهوری تاتارستان و استان‌های ایران در ایام اخیر گفت: در ضمن اجرای سیاست اصلی رئیس جمهور کشورمان مبنی بر گسترش روابط ماهوی با کشور همسایه روسیه، به شکل ویژه‌تری این سیاست را در ارتباط با جمهوری تاتارستان دنبال می‌کنیم.
سیداحسان خاندوزی با اشاره به اینکه یکی دیگر از جهات اهمیت ارتباط بین جمهوری اسلامی ایران و تاتارستان به نقش شما در آینده در اجلاس کازان در زمینه اجلاس بریکس بازمی گردد، اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران اخیراً مراحل پیوستن به این پیمان را آغاز کرده و در وزارت امور اقتصادی و دارایی برنامه‌ها و اقدامات جدی را برای استفاده از ظرفیت‌های جدید آغاز کرده‌ایم.

ضرورت همکاری بیشتر دو کشور
رستم مینیخانوف نیز در این دیدار، با بیان اینکه وضعیت جدید در روابط بین‌الملل باعث می‌شود که بیشتر با هم در ارتباط باشیم، گفت: زمینه‌های بسیاری برای رشد روابط اقتصادی و فرهنگی بین و ایران و جمهوری تاتارستان روسیه وجود دارد که باید در زمینه استفاده از این ظرفیت‌ها اقدام‌های لازم را انجام دهیم.
برگزاری همایش سرمایه‌گذاری اصفهان و تاتارستان
پنجشنبه گذشته، در دومین روز سفر رئیس‌جمهور تاتارستان به تهران، وی به همراه هیأت 50 نفر فعالان اقتصادی و مقامات سیاسی، در همایش بررسی فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری اصفهان و تاتارستان شرکت کردند. این همایش در اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی استان اصفهان برگزار شد. «رستم مینیخانوف» در این همایش، از عوامل تأثیرگذار در پیشرفت روابط ۲ کشور را پیشینه و پیوندهای مذهبی برشمرد و با بیان اینکه در سال‌های گذشته ارتباطات ما قوت بیشتری گرفته است که جای خرسندی دارد، گفت: آمادگی داریم تا در قالب همکاری‌های صورت گرفته، درصدد گسترش روابط بیش از پیش تلاش کنیم. همچنین «خدیولین ایلشو» وزیر، آموزش عالی جمهوری تاتارستان نیز در جریان بازدید از دانشگاه صنعتی اصفهان، از امضای ۱۲ تفاهمنامه همکاری بین دانشگاه‌های این کشور و ایران خبر داد.

تاتارستان، یکی از بزرگ‌ترین مراکز صنعتی روسیه
گفتنی است جمهوری تاتارستان با نزدیک به 4 میلیون نفر جمعیت، یکی از بزرگ‌ترین مراکز صنعتی در آسیا شمرده می‌شود که نه تنها در روسیه، بلکه در سطح جهان شناخته شده است.  بطور میانگین، حجم تولید ناخالص این جمهوری بیش از سه برابر رشد داشته و به رقم 620 میلیارد روبل رسیده است. هواپیماسازی، هلیکوپترسازی، خودروسازی، چوب، تولید ابزار الکترونیک، اپتیک و کشتی‌سازی از مهم‌ترین صنایع این جمهوری است.

 

بــــرش

رئیس جمهور در دیدار معاون نخست‌وزیر ارمنستان تأکید کرد
اهتمام ایران به حفظ ثبات و امنیت منطقه قفقاز
پنجشنبه گذشته «مهر گریگوریان» معاون نخست‌وزیر ارمنستان و رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور، در سفر به تهران با رئیس جمهور کشورمان دیدار کرد. آیت‌الله رئیسی در این دیدار، روابط تهران و ایروان را تاریخی، دوستانه و سازنده دانست و با اشاره به مسائل قفقاز بر اهتمام جمهوری اسلامی ایران نسبت به حفظ ثبات و امنیت این منطقه تأکید کرد. رئیس جمهور ضمن اعلام حمایت و استقبال از مذاکرات صلح میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان، بر اراده و آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای تضمین امنیت راهبردی منطقه قفقاز و خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران در این زمینه تأکید کرد. آیت‌الله رئیسی همچنین تصریح کرد: ما موافق حضور بیگانگان در منطقه به بهانه حل مشکلات نیستیم و معتقدیم حضور آنان نه تنها مشکلی را حل نخواهد کرد، بلکه تبدیل به مشکل بزرگتری برای ملت‌ها و دولت‌های منطقه خواهد شد. رئیس جمهور در ادامه با اشاره به اراده مقامات عالی دو کشور برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی و ارتقای آن به سطح روابط سیاسی جاری فیمابین تصریح کرد: اجرای کامل همه توافقات صورت گرفته میان تهران و ایروان مورد حمایت ماست و این امر تلاش مضاعف و پیگیری مجدانه کمیسیون مشترک دو کشور را می‌طلبد.

جستجو
آرشیو تاریخی