صفحات
  • صفحه اول
  • سیاسی
  • جهان
  • اجتماعی
  • ایران اقتصادی
  • اقتصادی
  • ایران زمین
  • اطلاع رسانی
  • حوادث
  • ورزشی
  • موسیقی
  • فرهنگی
  • صفحه آخر
شماره هشت هزار و چهارصد و سه - ۲۶ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و سه - ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۶

حقوقی

معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان تهران:
ستادهای انتخاباتی به اجرای قانون دعوت شده‌اند
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران در خصوص راهبرد دادگستری در انتخابات مجالس شورای اسلامی و خبرگان، گفت: راهبرد اصلی دادگستری تمهیدات پیشگیرانه با توجیه و ارشاد و انذار ستادهای تبلیغاتی اشخاص حقیقی و حقوقی و تشکل‌ها و احزاب و گروه هاست.
نیکوکار در گفت‌وگو با «ایران» درخصوص برنامه برخورد با جرائم انتخاباتی در فضای مجازی افزود: دیدگاه ما پیشگیری از وقوع جرائم انتخاباتی است لذا از چند ماه گذشته، ضمن رصد فضای مجازی و حقیقی مطابق قانون انتخابات اقدام شده است و همه داوطلبان و هواداران آنها و عوامل اجرایی و نظارتی انتخابات به اجرای قانون دعوت شده‌اند.
معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان تهران در خصوص اینکه فعالیت و تبلیغات قانونی انتخاباتی داوطلبان مجالس شورای اسلامی و خبرگان رهبری از چه زمانی آغاز و چه زمانی پایان می‌یابد، تصریح کرد: فعالیت تبلیغات انتخاباتی نامزدهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی، 8 روز قبل از روز اخذ رأی آغاز اما تبلیغات انتخاباتی نامزدهای نمایندگی مجلس خبرگان رهبری، 16 روز قبل از روز اخذ رأی آغاز خواهد شد و تا بیست و چهار ساعت قبل از اخذ رأی یعنی 11 اسفند سال‌جاری ادامه خواهد داشت.

کارکنان دستگاه‌های دولتی و فعالیت‌های تبلیغاتی
این مقام قضایی در پاسخ به این سؤال که آیا کارکنان دستگاه‌های دولتی می‌توانند در فعالیت‌های تبلیغاتی انتخاباتی نامزدهای مجلس شورای اسلامی شرکت کنند، گفت: در ایام مجاز فعالیت و تبلیغات انتخاباتی نامزدها مطابق قانون انجام هرگونه فعالیت یا تبلیغات انتخاباتی توسط کارکنان دستگاه‌ها موضوع ماده 29 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران اشخاص حقوقی وابسته به آنها در ساعات غیراداری و همچنین در صورت عدم استفاده از جایگاه، عنوان، مقام یا موقعیت اداری و سازمانی توسط کارکنان نهادهای مذکور مجاز است. اما رؤسای قوای مجریه و قضائیه و معاونان و مشاوران آنها، اعضای شورای نگهبان، معاونان ومشاوران رئیس مجلس، ائمه جمعه دائمی و موقت، وزرا و معاونان و مشاوران آنها، کارکنان نیروهای مسلح، رئیس و اعضای هیأت‌های نظارت، هیأت‌های اجرایی و ستاد انتخابات در کلیه سطوح، استانداران، سفرا، فرمانداران، بخشداران، شهرداران و معاونان و مشاوران آنها و بازرسان و سایر دست اندرکاران امور اجرایی و نظارتی انتخابات در طول مدت مسئولیت در فرایند انتخابات موظفند، در ساعات و محیط اداری و غیر اداری، بی‌طرفی کامل را حفظ کنند و نمی‌توانند به نفع یا به ضرر نامزدها و احزاب و گروه‌های سیاسی در انتخابات و مواضع آنها اقدام یا اعلام نظر کنند.

تبلیغات نامزدهای انتخابات
در پیام رسان خارجی ممنوع است
نیکوکار، در خصوص اینکه نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی مجاز به راه‌اندازی چند ستاد تبلیغاتی هستند، گفت: هر نامزد می‌تواند یک ستاد اصلی در حوزه انتخابیه و همچنین در هر شهر یا روستا یا منطقه شهرداری حوزه انتخابیه می‌تواند فقط یک ستاد انتخابات به عنوان ستاد فرعی و یک ستاد انتخاباتی مجازی به صورت تارنمای اینترنتی داشته باشد. نامزد موظف است پیوند(لینک) سایر درگاه‌های مجازی قانونی مانند پیام رسان اجتماعی و برنامک را در تارنمای مذکور قرار دهد. کلیه تبلیغات و فعالیت‌های انتخاباتی نامزد در فضای مجازی تنها باید در این تارنما و درگاه‌های معرفی شده صورت پذیرد. همچنین هر نامزد می‌تواند متناظر با ستادهای اعلامی، ستاد بانوان نیز ایجاد کند.
وی افزود: فعالیت تبلیغاتی انتخابات در ایام اعلام شده قانونی، در پیام رسان‌های داخلی مجاز و تبلیغ در پیام رسان‌های خارجی ممنوع است.

مسئولیت کیفری نامزدها و مسئولان ستاد
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران درخصوص مسئولیت نامزدها در وقوع جرائم رخ داده در ستادهای تبلیغاتی اظهار داشت: نامزدها و مسئولان ستادها موظف به نظارت بر ستادهای حقیقی و مجازی‌اند و نسبت به اعمال ارتکابی در ستادها مسئولیت دارند. در صورت ارتکاب جرائم انتخاباتی در ستادها علاوه بر مرتکب، نامزد و مسئول ستاد نیز برای جرائم انتخاباتی ارتکابی در ستاد، دارای مسئولیت کیفری هستند.

جستجو
آرشیو تاریخی