صفحات
  • صفحه اول
  • سیاسی
  • جهان
  • اجتماعی
  • ایران اقتصادی
  • اقتصادی
  • ایران زمین
  • اطلاع رسانی
  • حوادث
  • ورزشی
  • موسیقی
  • فرهنگی
  • صفحه آخر
شماره هشت هزار و چهارصد و سه - ۲۶ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و سه - ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۶

سلامت

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی ایران در کنگره قرآن، عترت و سلامت:
قرآن نقش بسزایی
 در ترویج سبک زندگی سالم دارد
 گروه اجتماعی- رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی ایران با اعلام اینکه قرآن نقش بسزایی در ترویج سبک زندگی سالم دارد، اظهارداشت: اخلاق و سبک زندگی قرآنی، مفهوم شفا در قرآن، مفهوم عافیت، صحت و سلامت از منظر قرآن و روایات، قلب سلیم و نقش آن در راهبری سلامت معنوی و سلامت روان، انسان سالم مطلوب خداوند و تغذیه سالم از منظر قرآن، از محور‌های یازدهمین کنگره بین‌المللی قرآن، عترت و سلامت است که در پنل‌های مختلف به بحث و بررسی گذاشته می‌شود.
دکترعبدالرضا پازوکی در حاشیه افتتاح یازدهمین کنگره بین‌المللی قرآن، عترت و سلامت به خبرنگار «ایران» گفت: مخاطبان این کنگره، اساتید هیأت‌علمی، دانشجویان، دستیاران، فلوشیپ‌ها و کارکنان حوزه سلامت هستند و بیش از 330 مقاله به دبیرخانه کنگره، واقع در دانشگاه علوم‌پزشکی ایران که میزبان این کنگره سالانه است ارسال شده که 96 مورد به صورت سخنرانی و بقیه به صورت پوستر ارائه می‌شود.
وی افزود: در این کنگره سه‌روزه بیش از 20 سخنران خارجی به صورت حضوری و برخط حضور دارند. میهمانانی از کشور‌های منطقه همچون سوریه، عراق، افغانستان و پاکستان به‌صورت حضوری شرکت کرده‌اند که همگی از متخصصان حوزه پزشکی هستند. علاوه بر این متخصصان، میهمانانی را هم از کشورهای اروپایی داریم.
دکتر پازوکی با اشاره به پنل‌های دیگر این کنگره گفت: بحث سلامت جسمانی از دیگر محورهای این کنگره است. علاوه‌بر آن، سبک زندگی سالم از دیدگاه قرآن و تغذیه و تعالیم الهی قرآن و عترت و بحث سلامت فردی، خانواده و تحکیم خانواده در حوزه سلامت به تفصیل در این کنگره مورد بحث قرار خواهد گرفت، همچنین بحث معنویت می‌تواند نقش مؤثری در نوروترانسمیترها (انتقال‌دهنده‌های عصبی) در دستگاه‌های عصبی داشته باشد که همه این موارد مطروحه توسط متخصصان مورد بررسی قرار می‌گیرد.
در این همایش که تا 27 بهمن برگزار می‌شود، آخرین دستاوردها و پژوهش‌ها در حوزه قرآن، عترت و سلامت ارائه خواهد شد.

داروهای بیماران قلبی و دیابتی، پرمصرف‌ترین داروها در سال‌جاری
معاون مرکز آمار و فناوری اطلاعات سازمان بیمه سلامت ایران گفت: بر اساس اطلاعات سامانه نسخه الکترونیک، پُرمصرف‌ترین داروهای کشور در سال‌جاری داروی بیماران قلبی،عروقی و دیابتی است.
به گزارش بیمه سلامت ایران، امیرحسین حبیبیان در این باره افزود: تعداد ۲۱۵ میلیون داروی (متفورمین) در سال‌جاری تجویز شده که در مقایسه با سال قبل ۳۰ درصد افزایش داشته است و پس از آن داروهای (آ اس آ و لوزارتان) که در پُرفشاری خون استفاده می‌شوند، قرار دارد.
وی گفت: اطلاعات سامانه نسخه الکترونیک در سال‌جاری نشان می‌دهد، ۱۱۶ قلم دارو تجویز شده در فهرست گران‌ترین داروهای تجویزی در کشور است. این داروها بیشتر برای بیماران خاص و صعب‌العلاج، در ۲۸ استان کشور تجویز شده‌اند. برخی از این داروها، بیش از ۷۰ میلیون تومان قیمت دارد و در برخی بیماران مبتلا به موکوپلی ساکاریدوز، داروی تجویزی با قیمتی بیش از یک میلیارد تومان نیز در این سامانه ثبت شده که به‌صورت رایگان در اختیار این بیماران قرار گرفته است.حبیبیان افزود: در سال‌ جاری همچنان داروی انسولین قلمی، پُرهزینه‌ترین داروی تجویزی است که مبلغی بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان برای این دارو هزینه شده است.

غربالگری رایگان هپاتیت C
 در گروه‌های پرخطر از سال آینده
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با تشریح برنامه وزارت بهداشت برای کنترل هپاتیت C در کشور، گفت: تست و غربالگری این بیماری از سال آینده از طریق مراکز بهداشتی و درمانی به صورت رایگان انجام خواهد شد.
به گزارش مهر، شهنام عرشی افزود: افرادی که از سرنگ‌های مشترک استفاده می‌کنند و گروه‌های پرخطر در معرض این نوع هپاتیت قرار دارند. هپاتیت C از طریق انتقال خون آلوده و استفاده از سرنگ مشترک معتادان و خدمات غیراستریل دندانپزشکی ایجاد می‌شود و در بلند مدت هم باعث مشکلاتی از جمله نارسایی کبد خواهد شد.
عرشی، با بیان اینکه انجام غربالگری و درمان هپاتیت C رایگان است، ابراز امیدواری کرد با گسترش غربالگری و درمان بتوان این بیماری را از سطح کشور حذف کرد.
وی گفت: با درمان‌های مؤثری که در دسترس قرار گرفته است می‌توان اکثریت این بیماران را بموقع درمان و از عوارض بعدی آن جلوگیری کرد.
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، زرد شدن رنگ پوست، درد در ناحیه راست بدن، التهاب کبد، خستگی و بی‌حالی را از علائم مشخص هپاتیت C برشمرد و افزود: این بیماری بعد از ۱۰ تا ۲۰ سال کبد را از کار می‌اندازد و منجر به نارسایی کبد می‌شود.عرشی گفت: برنامه وزارت بهداشت در این زمینه، شروع غربالگری به صورت گسترده در گروه‌های پرخطر با فراخوان در زندان‌ها و آسایشگاه‌هاست و همچنین افرادی که با زندانی‌ها تماس نزدیک داشتند نیز غربالگری می‌شوند.

جستجو
آرشیو تاریخی