صفحات
  • صفحه اول
  • سیاسی
  • جهان
  • اجتماعی
  • ایران اقتصادی
  • اقتصادی
  • ایران زمین
  • اطلاع رسانی
  • حوادث
  • ورزشی
  • موسیقی
  • فرهنگی
  • صفحه آخر
شماره هشت هزار و چهارصد و سه - ۲۶ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و سه - ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۶

مدیر پروژه جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی بزرگراه فتح در گفت‌و‌گو با «ایران» اعلام کرد

رفع آبگرفتگی معابر مناطق 21 و 22 با هدایت آب‌های سطحی

مهسا قوی‌قلب
خبرنگار

 مدیر پروژه جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی بزرگراه فتح گفت: بزودی مناطق 21 و 22 در برابر سیلاب مقاوم می‌شوند.
علیرضا اسکندری، در گفت‌و‌گو با «ایران»، با اشاره به اینکه جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی بزرگراه‌های فتح و مخصوص، شامل سه طرح است، توضیح داد: این طرح در بزرگراه فتح به طول 2 هزار و 64 متر، از خیابان خزر در آزادگان، آب را به سمت گلها می‌برد و به سامانه آن منطقه متصل می‌شود. قطری به اندازه 1600 میلیمتر دارد و لوله‌رانی هم به روش میکرو تی.بی.ام که روش مکانیزه جدیدی است، انجام می‌شود. این روش هیچ گونه مخاطره و مشکلی برای مردم منطقه ندارد. (میکرو تی.بی.ام دستگاهی برای جمع‌آوری آب‌های سطحی است.)
او افزود: در بزرگراه شهید لشکری(‌جاده‌مخصوص) نیز طرح به صورت هندشیلد (تونل‌هایی با قطر کوچک) با قطر 1800 و 1600 میلیمتر و به طول 2640 متر لوله‌رانی انجام می‌شود و آب را از آزادگان به کن هدایت می‌کند. بزرگ‌ترین طرحی که در این پروژه به انجام می‌رسد، حفاری کاملاً مکانیزه با قطر تمام شده 3 هزار و 700 میلیمتر به طول 5 هزار و 548 متر است. تقریباً می‌توان گفت در اواخر کار به سر می‌بریم و 5 هزار و 540 متر آن انجام شده، اما باز هم قرار است ادامه‌دار باشد؛ منتظر هستیم تا ابلاغ کنند و یک‌هزار و 100 متر دیگر نیز به آن اضافه کنیم.
اسکندری با اشاره به اینکه هدف از این پروژه‌ها، جلوگیری از مخاطرات سیلاب‌های منطقه 21 و 22، همچنین جمع‌آوری آب‌های سطحی این مناطق است، گفت: از آنجا که مناطق 21 و 22 در پایتخت جدیدالتأسیس بودند و در طول سال‌ها توسعه پیدا کردند، زیرساخت‌های درستی در مقوله فاضلاب و همچنین هدایت و جمع‌آوری آب‌های سطحی نداشتند. تا پیش از این، گرفتگی معابر در بیشتر خیابان‌های این مناطق وجود داشت اما با اتمام این پروژه مشکلات کاملاً رفع می‌شود. در زمینه حل مشکلات در مناطق 21 و 22 کارهایی انجام شده بود اما آنچنان اساسی نبود. می‌توان گفت که این مناطق با آمدن سیلاب در منطقه کاملاً بی‌دفاع بودند.
او در ادامه توضیحات خود افزود: در حال حاضر چندین سامانه در مناطق 21 و 22 وجود دارد. زوم‌بندی‌ها انجام شده و کل شبکه جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی منطقه در آن در حال تکمیل است. شاخه اصلی هم که آب را هدایت می‌کند، از سمت بالاتر از کاروانسرای سنگی آب را از سرشاخه‌ها به صورت شبکه‌ای گرفته و به منطقه نزدیک شهریار هدایت می‌کند. در منطقه پایانی حوضچه تعدیل سیلاب قرار دارد و آب‌ها در این محل جمع می‌شود. در پروژه آتی هم با کانالی به طول 3 کیلومتر آب منتقل شده و به رودخانه کرج ریخته می‌شود.
 
جمع‌آوری آب‌های سطحی به مشکل کم‌آبی کمک می‌کند
اسکندری در پاسخ به این سؤال که آیا این پروژه می‌تواند در حل مشکل کم‌آبی کمک‌کننده باشد یا خیر، گفت: آبی که منتقل می‌شود، در حقیقت به سمت دریاچه نمک پایین‌دست سلطان‌آباد ریخته می‌شود. در نهایت هم در حوضچه تعدیل آب می‌تواند بازچرخش شود و در بحث کم‌آبی کمک کند. ما از سال 72 کار را شروع کردیم. سامانه‌های شرق و مرکز با حوضچه تعدیلی به مقیاس 700 هزار مترمکعب ظرفیت دارد و قرار بر این است که آب بازچرخش شده و به سیستم مصرف بازگردد.
وی این نوید را به ساکنان مناطق 21 و 22 داد که بزودی منطقه در برابر سیلاب مقاوم خواهد شد و افزود: سامانه بزرگراه فتح و لشکری (جاده‌مخصوص) تقریباً تمام شده و زیر بار است و خیابان‌های بالادست آب را منتقل می‌کنند و بهره‌برداری‌های لازم در منطقه 21 صورت گرفته است. تمامی مشکلات منطقه 21 حل شده و درخصوص منطقه 22 هم مطالعات انجام و کارها آغاز شده است و با همکاری بخش‌ها بزودی مشکل ساکنان این منطقه هم رفع می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی