صفحات
  • صفحه اول
  • سیاسی
  • جهان
  • اجتماعی
  • ایران اقتصادی
  • اقتصادی
  • ایران زمین
  • اطلاع رسانی
  • حوادث
  • ورزشی
  • موسیقی
  • فرهنگی
  • صفحه آخر
شماره هشت هزار و چهارصد و سه - ۲۶ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و سه - ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۳

سخنگوی ستاد انتخابات کشور هشدار داد

محرومیت سیاسی، نتیجه بی‌اعتنایی به قوانین مالی انتخابات

نامزدهایی که از قوانین مالی انتخابات عدول کنند برای ۲ دوره از امکان کاندیداتوری محروم می‌شوند. محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور در برنامه‌ای تلویزیونی با تصریح اینکه بر اساس آنچه در قانون آمده عدول نامزدها از قوانین مالی انتخابات مجازات درجه ۶ دارد و 2 دوره از کاندیداتوری در هرگونه انتخاباتی محروم خواهند شد، توضیح داد: قانون شفافیت و سامانه مالی انتخابات در این دوره بسیار مهم است. چنانکه از کاندیداها یک شماره‌ حساب اخذ شده و آنها فردی را به عنوان حسابدار معرفی کرده‌اند.کاندیداها حتماً باید منابع و هزینه‌های تبلیغات را از طریق حسابدار معرفی شده، در سامانه مالی انتخابات ثبت کنند. به گزارش ایرنا، اسلامی اضافه کرد: الان در طول بررسی‌هایی که در هیأت‌های اجرایی، هیأت‌های نظارت و شورای نگهبان صورت می‌گیرد، حتماً به تخلفات انتخاباتی رسیدگی می‌شود. اگر نامزدها تخلف انتخاباتی در سامانه مالی انتخابات و هزینه‌کرد در تبلیغات مرتکب شوند، برای آینده هم این موضوع ثبت می‌شود.
هشدار به کاندیداها درباره مراعات قانون در تأمین هزینه‌های تبلیغاتی‌شان در حالی است که بر اساس اعلام سید محمد تقی شاهچراغی، رئیس ستاد انتخابات کشور، فرصت تبلیغات کاندیداهای مجلس دوازدهم از ۳ اسفند آغاز خواهد شد.
 
گزیده‌ای از آخرین تحرکات انتخاباتی
در فاصله 17 روز باقی مانده تا موعد انتخابات «خبرگان ششم» و «مجلس دوازدهم»و در حالی که فرصت تبلیغات نامزدهای مجلس خبرگان برای مدت 15 روز از روز گذشته آغاز شده است، تحرکات انتخاباتی نامزدها و گروه‌های حامی‌شان از برگزاری انتخاباتی رقابتی خبر می‌دهد.
با اعلام اسامی 144 نامزد تأیید صلاحیت شده برای انتخابات خبرگان و حوزه‌های انتخابیه شان مشخص شد که این انتخابات نه‌تنها در همه حوزه‌ها رقابتی است، بلکه در بعضی حوزه‌ها با رقابت بسیار سنگین همراه است. بجز استان تهران که 28 نامزد برای 16 کرسی با یکدیگر رقابت می‌کنند، تعداد کاندیداها در استان‌هایی نظیر سمنان، زنجان، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، کهگیلویه و بویر احمد و بوشهر نیز دو برابر کرسی نمایندگان آن استان‌ها در مجلس خبرگان رهبری است. روز گذشته همچنین جامعه روحانیت مبارز فهرست پیشنهادی خود برای کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری در حوزه انتخابیه تهران را با اعلام اسامی 16 نفر، معرفی کرد.
در حیطه تحرکات مربوط به انتخابات دوره دوازدهم مجلس نیز تغییر حوزه انتخابیه محمدرضا باهنر رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری از تهران به حوزه انتخابیه کرمان جالب توجه بود. پیش از این پیش‌بینی شده بود که ممکن است باهنر یکی از سرلیست‌های احتمالی فهرست «اعتدالیون» در تهران باشد. جز او محمدباقر نوبخت هم که می‌توانست یکی از سرلیست‌های احتمالی این فهرست در تهران باشد ترجیح داد به جای تهران از حوزه انتخابیه رشت وارد انتخابات شود. روز گذشته همچنین پرویز سروری، رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در شهر تهران از آغاز مصاحبه‌های تخصصی حوزه حکمرانی، با داوطلبان حضور در لیست نهایی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب برای این حوزه خبر داد.
 
تحلیل بیانیه 110 نفر در مناظره تلویزیونی
شامگاه سه‌شنبه هم مناظره‌ای تلویزیونی بین محسن مهدیان، فعال سیاسی اصولگرا و سعید نورمحمدی، سخنگوی حزب اصلاح‌طلب ندای ایرانیان برگزار شد. نورمحمدی از امضا‌کنندگان بیانیه اخیر ۱۱۰ فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره لزوم مشارکت در انتخابات و روزنه‌گشایی در توضیحی پیرامون آن گفت: این بیانیه می‌تواند در کسانی که ناامید هستند امید ایجاد و آنها را به شرکت در انتخابات تشویق کند. مهدیان هم با بیان این اعتقاد که بدنه و نسل جدید اصلاحات به این عقلانیت رسیده‌اند که رادیکالیسم دیگر ثمری ندارد، گفت: این بیانیه عبور اصلاح‌طلبان معتدل از اصلاح‌طلبان رادیکال است که باید از آن استقبال کرد. هادی خانیکی، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت نیز در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری فارس پیرامون ایده اصلاح‌طلبان برای عبور از تنگناها، گفت: در جامعه فعلی علی القاعده نه تنها نیازمند بازسازی تشکیلاتی خودمان هستیم بلکه نیازمند بازسازی گفتمانی هم هستیم.
جستجو
آرشیو تاریخی