صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و دو - ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و دو - ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۲

فهرست‌های انتخاباتی در آستانه رونمایی

اینجا ستون «ذره بین» است و ما با دقت بیشتری به جزئیات یک سوژه خبری پرداخته ایم:

    
براساس اعلام محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور، از میان 34 حوزه انتخابیه‌ای که رقابت در آنها برای بیش از یک کرسی انجام‌ می‌شود، فرایند رأی‌گیری در چهار حوزه انتخابیه آبادان، رشت، قم و ملایر الکترونیک خواهد بود. این در حالی است که تا پیش از این گمانه‌زنی می‌شد که انتخابات در حوزه انتخابیه تهران نیز به شیوه الکترونیک برگزار شود؛ با این حال علیرضا فخاری استاندار تهران روز گذشته در این باره گفت که با تصمیم شورای نگهبان برگزاری انتخابات الکترونیک برای استان تهران منتفی شده و انتخابات امسال در این استان به منوال ادوار گذشته انجام می‌شود.
روز گذشته همچنین خبری در رسانه‌ها منتشر شد که مؤید جدیت دولت در حفظ سلامت انتخابات بود. چنانکه سرپرست فرمانداری دنا در استان کهگیلویه و بویراحمد از عزل یکی از مدیران این شهرستان به دلیل حمایت جانبدارانه از یک کاندیدای انتخاباتی با استفاده از امکانات اداری خبر داد. حکم عزل این مدیر پس از شرکت در جلسات انتخاباتی با یکی از کاندیداها صادر شد.
 
آخرین جزئیات تأیید صلاحیت‌ها
 روز گذشته همچنین جزئیاتی دیگر از تأیید صلاحیت‌های انجام شده اعلام شد. از جمله سخنگوی ستاد انتخابات کشور اعلام کرد که 127 نفر از داوطلبان تأیید صلاحیت شده از نمایندگان ادوار 9 و 10 مجلس بوده‌اند. همچنین از میان 278 نماینده مجلس یازدهم ۲۴۲ نفر تأیید شدند، ۲۲ نفر رد صلاحیت شده و 5 نفر نیز اعلام انصراف کرده‌اند. در حوزه انتخابیه تهران هم که با وجود رقابت برای 30 کرسی مرکز توجه بیشتری است براساس اعلام استاندار 86 درصد از داوطلبان تأیید صلاحیت شده‌اند. فخاری در این باره تأکید کرد که بیشتر تأیید صلاحیت‌هایی که در جریان رسیدگی به اعتراض‌ها از سوی شورای نگهبان انجام شده مربوط به جریانی است که تصور می‌کرد از ساحت سیاسی کشور حذف شده‌اند. گفتنی است، در حالی که فرصت تبلیغات نامزدهای ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری از امروز و برای مدت 15 روز آغاز می‌شود؛ روز گذشته اسامی 26 نفر از 144 نامزد تأیید صلاحیت شده خبرگان که از استان تهران برای رقابت بر سر 16 کرسی نمایندگی این استان در مجلس خبرگان کاندیدا شده‌اند، اعلام شد.
 
لیست‌های متعدد جناح‌ها؟
برخلاف تمایل اولیه طیف‌های مختلف اصولگرا برای دست‌یافتن به فهرست واحد برآیند خبرها نشان از آن دارد که این جریان سیاسی با فهرست‌های متعددی در انتخابات مجلس حضور خواهد داشت؛ فهرست‌هایی که در آستانه رونمایی قرار دارند. در همین زمینه منوچهر متکی، سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان از انتشار قریب‌الوقوع لیست شورای وحدت خبر داده است. همچنین ایرج عبدی نماینده ادوار مجلس اعلام کرد که فهرست 30 نفره «اعتدالیون» در تهران با سرلیستی محمدرضا باهنر یا علی مطهری منتشر خواهد شد. این در حالی بود که روز گذشته رئیس و سخنگوی جبهه اصلاحات که مواضع و بیانیه‌های تشکل متبوع‌شان با واکنش بدنه و از جمله بیانیه 110 فعال اصلاح‌طلب در دفاع از کنشگری انتخاباتی مواجه شده بود با برگزاری نشست خبری به توضیح و رویکرد این جبهه پرداختند که تا حدودی متفاوت از مواضع پیشین بود. چنانکه آذر منصوری رئیس جبهه اصلاحات در سخنانی این‌گونه توضیح داد که «جبهه اصلاحات توصیه‌ای برای انتخابات ندارد. اما این به معنی قهر با صندوق و فاصله‌گیری از انتخابات نیست و اصلاحات باید تلاش کند که به انتخابات و صندوق رأی معنا ببخشد». وی با اشاره به اینکه «هیچ کس حق تعیین تکلیف برای مردم برای رأی دادن یا ندادن، ندارد، زیرا رأی دادن حق مردم است»، عنوان کرد: ما اکنون در دوگانه مشارکت و تحریم قرار نگرفته‌ایم؛ بلکه امکان ارائه لیست براساس خواست مردم را نداریم.
در عین حال موضع کلی جبهه اصلاحات مورد نقد ضمنی حسین مرعشی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی قرار گرفت. مرعشی در نشست انتخاباتی اصلاح‌طلبان کرمان گفت: کسی که بخواهد به مجلس برود، نمی‌تواند علیه کلیت نظام و رهبری موضع داشته باشد و در جهت مخالفت حرکت کند، این در فضای سیاسی معنی ندارد.

جستجو
آرشیو تاریخی